Ilmoitatteko Marekista myydessänne lintuja?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

fasunen

Re: Ilmoitatteko Marekista myydessänne lintuja?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Mutta esim. kukonvaihdossa munat on hyvin epäkäytännöllinen ja hidas tapa. Toki eihän siinä mitään väärää ole, jos joku haluaa nähdä sen vaivan että välttää tauteja viimeiseen asti. Itse en tauteja hirveästi varo. Auttavat mm. karsimaan heikot yksilöt parvesta. (tällöin siis taudeista vakavasti kärsivät lopetan enkä odota että taudit hoitaa homman puolestani :smt003 )
Iita

Viesti Kirjoittaja Iita »

Voi veikkonen ..tauteja tulee ja tauteja menee.. Tuo ol minun mielipide vain asiasta ,että suon jos joku haluaa "tautipuhtaan" tilan .. ja näkee vaivan ja sama juttu noista kanapunkeista .Se on jokaisen "kanakuumeen" saaneella oma "muna ojassa" :smt047 :smt017 Mitähän mie tuollakaan tarkoitin..no,hällä väliä :smt002
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Minä kerron kyllä tipun hakijoille, että meillä kuoli viime kesänä yksi kana tutkitusti Marekiin ja kerron myös mikä
Marek on ja että se on erittäin yleistä. Tietty, jos nyt tietää että, ostaja on vanha harrastaja, on turhaa mainita sellaista.

Marekin lisäksi, olen kertonut uusille harrastajille kaikki yleisimmät kanasairaudet ja loiset, jotta osaavat toimia, jos jotakin ilmenee. Se on hyvä ensin vähän "säikytellä" :smt103 niin näkee sitten onko ostaja tosissaan... :smt045
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

fasunen kirjoitti:Mutta toisaalta tuon voisi ajatella niin että, jos omat kanat on alunperin marek puhtaita ja sitten hankkii uuttaverta jostain ja tuleekin marek niin vanhoilla kanoillahan ei ole minkään laista vastustus kykyä tautia vastaan. :smt017
Marek ei tartu ns. vanhoihin kanoihin. Se tarttuu suomalaisen näkemyksen mukaan muutaman viikon ikäisiin ja ulkomaalaisen näkemyksen mukaan jopa muutaman kuukauden ikäisiin.
Iita kirjoitti:Munien sisällähän tauti ei jyllää..siitosmunissa riski on pienempi .
Marek kulkee 'näppärästi' mm. siitosmunien pinnalla ja munien kuljetuspakkauksissa.

Inhottava tauti :smt011
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meidän naapurissa on nyt sitten niin "puhdas" kanala ettei sinne saa mennä käymään ettei kanat saa pöpöjä :smt042 onneks siel on maatiaisia, ovat vissiin kestävämpiä marekille :smt017 ? Jos siellä kanoja kuolee niin meidän vikahan se on...

Sillä likalla ei ole hajuakaan lintujen elämästä, niitä kuolee välillä ei sille minkään voi.... tänään aamulla löysin rakkaan J Käppäni makaamassa hengettömänä :smt010 :smt010 :smt010 Eilen illalla sylissä vielä oli ja tuttuun tyyliin touhusi, eikä mitään ihmeellistä silmään sattunut, mystistä. Vanhin kana on sitä hieman jahdannut. mut ei mitään ulkoisia merkkejä ollut... Harmittaa niin pirusti, Käppä oli ihana :smt049
Vastaa Viestiin