Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen ja muuta remppaa

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt on kirjotettava kun löysin niin hyvät selitykset kalkkilaaduista. Täälläkin on siitä ollu puhetta, mm dolomiittikalkin ja kanankalkin erosta(niistä en etsiny tällä kertaa).

Kolme termiä: polttamaton kalkki, poltettu kalkki, sammutettu kalkki.

Polttamaton kalkki on jauhettua kalkkikiveä (CaC03) jota levitetään pellolle ph arvoja tasapainottamaan. Siitä valmistettu maali pysyy jotenkuten seinässä. (maatalouskalkki)

Poltettua kalkkia ei ilmeisesti saa mistään ja se on kuumennettua sammuttamatonta kalkkikiveä (kuumennus muuttaa kemiallista rakennetta CaO), joka reagoi hyvin voimakkaasti veden kanssa tuottaen valtavasti lämpöä. Käytetään teollisuudessa laastien ja sementin ainesosina.

Sammutettu kalkki on poltettua ja vedellä sammutettua kalkkikiveä, joka on jauhettu. Prosessin tuloksena Ca(OH)2 joka sitoutuu helposti kestäväksi maalipinnaksi. (rakennuskalkki)

Ja mua kummastuttava asia, kun kalkkimaali kovettuu, jos siinä on vaan kalkkia ja vettä, se palaa muotoon CaCO3 :shock: Tää oli wikipediassa...

Kaikki kolme tappaa emäksisyydellä kaikki kissaa pienemmät (lukemani mukaan) joten kalkki on juur oikee aine seinän maalaamiseen kanalassa :smt023

Siellä mainittiin kans hinnaks n. 20e 40kg, osaako kukaan sanoo pitääkö paikkaansa? Ja että onko sitä mahdollista ostaa pienemmissä pakkauksissa?
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tästä tulee ilmeisesti mun yksinpuheluna kanapunkkisota- ja remonttikertomus.

Seinillä on eka kalkkipinta ja annan sen kuivahtaa sen aikaa et talkooporukka saapuu. Ekan kerroksen maalamiseen meni kuitenkin jo 3 tuntia ja katto on edelleen kesken. Kunhan talkooväki saapuu, mä maalaan katon loppuun ja muut saa keskittyä seiniin.

Josko huomenna olis taas kaikki kuivinu, yritän lainata taas v.isännältä moottorisahaa ja sahaan ton ikkunan aukon loppuun. Äidillä on jonkun verran lautaa, niin saan sieltä ikkunan puitteisiin tarvikkeita. Ikkunaahan mä en paikalleen vielä laita kuitenkaan ennen syksyä :smt002 Kunhan ikkuna on tehty odottaa sitäkin kalkitseminen. Ikkunat itsessään mä pesen höyrypesurilla heti kun mahdollista ja yritän suorittaa niillekin kalkkipinnan. Yhden ainoon kanapunkin olen tänään löytäny ja se oli katossa roikkuneessa paperinpalassa(koko huone oli vuorattu valkosella paperitapetilla ennen kun mä vein kanat sinne. Sillon revin suunnilleen paperit pois, mut kattoon jäi paloja). Kaikki ne palat on viety polttoon.
kanamummo

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Gizzmo vinkkas että kalkkimaaliin kannattaa sekottaa suolaa, ja jos haluat kiiltävän pinnan, laita kurria (maalasin mökin takan tällä) .

Millä sää muuten maalaat kun kestää noin kauan?? :smt002 Katuharja peliin ja kunnon roiskesuojat!!!
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Maalasin 10 cm maalauspensselillä et sain raot tiiviiks :smt002 Paneelien raot oli haastavaa saada tiivistettyä sillä kalkilla. Sain iltapäivällä apua maalamiseen ja sit ei kestänykään enää kauaa. Mä käytin vaan kalkkia ja vettä. Sain kans melkein tyhjennettyä kuttulan ja sit meni talikosta varsi poikki heti piikkien takaa... Oli yks neljännes enää jäljellä.
Tarttee lainata jostain uus.
Heitelin kaikki vaan kuttujen ikkunasta tarhaan ja se lantakasa yletty sit lopulta ikkunaan asti :smt005 Puran aidan syksyllä kuttujen siirryttyä talveks sisälle, niin v.isäntä vie lannat sit pois. Nyt niistä saa imeytyä ravinteita sinne tarhaan aika vapaasti ja kanat saa möyriä siellä.

Sorkkarauta kun olis ollu olisin repiny samalla lattian kanalasta kokonaan ylös. Kuttulaan tarvitaankin joku kone millä murskata betonia tai leka :smt003 Olis jollain tapaa hienoo päästä hakkaamaan lekalla lattiaa murskaks. Sais päästellä turhautumisia :smt025
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt on kanalassa uus ikkuna :smt041 Mun kaveri joka osaa paremmin noi moottorisahahommat, tuli jeesaamaan ja ikkuna synty samalla kun mä talikoin äitin lainaamalla talikolla loput lannat kuttulasta. Kastelin muuten lannan ulkona pinnasta ja nyt kanat juhlii siellä :smt002 Ilona oli aivan ihastuksissaan uudesta ikkunasta. Se kurkki ihmeissään sisälle, naulasin siihen väliaikasen alalaudan jottei kukaan putoo seinän väliin tai katkase koipiaan. Molemmat vanhat ikkunat on verkotettu, tää uus aukee tarhaan. Hankin myöhemmin tarvikkeet orsia varten, kanat saa vielä toistaseks asua kuttjen kanssa. Sieltä alan ehkä huomenna töiden jälkeen(jos enää jaksan) purkaa karsina-aitoja ja alan rakentaa niista lypsypöytää, jonka ajattelin tervata. Tervan värinen lypsypöytä kalkitussa tilassa kuulostaa mun mieleen kivalta ja toivon et tuhkapesu ja tervaus ajaa melkein saman asian kun kalkituksen kanssa.

Kuttulan lattia oli vajonnu halkeemista entisestään, kohta sieltä sais nostella laattoja irti ilman murskausta. Haluaisin kuitenkin säilyttää siellä pienen pienen betonialan juur oven edessä, koska sen mun isoveli muuras kuntoon ja mä sain kirjottaa siihen laastiin sillon Ilonan nimen :smt049 Eli Ilonan nimilaatta lattiassa sais jäädä. Lekalle löytyy sittenkin töitä...
siimis

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kuulostaapa hienolta! :smt001 Kuvia, kuvia...

Mun pitäis myös kalkita tallissa, mutta sielläkin pitäis ensin vielä heiluttaa talikkoa. Homma jäi kesken kun kyynärpää sanoi sopimuksen irti...
kanamummo

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mitäs jos paat tervaa, vernissaa ja tärpättiä yhtä paljon? Tulee ns. Roslagenin mahonkia. Kuivaa nopeammin kun paljas terva. Suojaa kyllä. :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tuo Roslagenin mahonki kuullostaa ihanalta, tekisi mieli sutaista lypsypöytään mutta kun se pitäisi ensin puhdistaa :smt012 , käsittelemätön on
Millä/miten maalaatte katon kalkkivellillä, mä olen aina ihan valkoinen itsekin ja muutenkin hankalaa ja vaikeaa, siis ihan isolla pensselillä olen vetäissyt? Kokeilin ruiskuttaa mutta sitä hienoa sumua oli ilmassa niin paljon ettei pystynyt hengittämään oli pakko jättää kesken.
Mitä se suola tekee siinä kalkkimaalissa ja kuinka paljon sitä laitetaan? Jos haluaa kiiltävän pinnan, tehdäänkö koko satsi kurriin vai laitetaanko vain osa? Nyt iski kyselyikä :shock:
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
HIPSU

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Ruiskuttamalla vaan ja kunnon maski naamaan, on nopeaa. Meillä maalattiin juuri 80 litraa maalia kahdessa päivässä piharakennuksiin tällätavoin :smt002
siimis

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja siimis »

Millaisesta ruiskusta tuo kalkkivelli menee läpi..? Onko ihan normi maaliruisku passeli?

Mä olen vaan teipannut tavallisen ison maalisudin kiinni harjanvarteen. Muovisen pensselin sai kiinni näppärästi, koska kädensija on ontto. Harjanvarsi sisään ja jeesusteippiä päälle. Tuolla ylettyy sutimaan katotkin niin ettei tartte itse seistä ihan alla.

Muistakaa ne suojalasit myös!
HIPSU

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

http://www.rtv.fi/kone-ja-pintakaesitte ... aliruiskut

nää oliki vähä kalliimpia kuin aattelin :oops: Eli jos et saa lainaan täntapasta kunnon vehettä niin pensseli käteen.
Mun kokemuksella niin niillä säiliöversioilla ei tee mitään, vai oisko muilla parempia kokemuksia niistä :smt001
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Puusepänkoulutuksessa huomas et ne säiliölliset menee tosi herkästi tukkoon :smt009 Mä maalasin kattoo hitaasti pensselillä aina kauempaa lähelle ja jos uhkas alkaa tippuun päälle, siirsin jakkaraa käsivarren mitan verran eteenpäin, jotta riitti taas maalattavaa muualla kun juur mun yläpuolella. Paksu kalkkimaali lähti nyt kunnolla kuivuttuaan hilseilemään irti, siis toka kerros, eli kannattaa varmaan todella laittaa vaan yks reilu kerros :smt002 Nyt ei enää löydy eläviä punkkeja muuton kun yksittäisiä siellä täällä seinässä, vaikka kalkki onkin paikoin halkeillu. Tais olla seinässä vielä kosteutta :oops: Huomasin kalkin ansiosta et siellä oli vähän kosteusvaurioo, muta katto on siltä kohdin kunnossa :smt017
Kaveri joka teki ton ikkunan mulle, huomas et kattopalkkien väliin vois asetella eristelevyt ja ruuvata uudet kattolevyt palkkeihin kiinni niin et eriste peittyy. sinne menis ehkä 50mm levy ja päälle 6-10mm vanerilevyt katoks. Kuusivanerilla sais heti aika vaaleen :smt003 Sit kun se levy olis paikallaa uskaltais vintille mennä kunnolla. Nykyseen kattoon/vintinlattiaan ei oo luottamista :smt011

Kuvia en saa ennen kun kännykkä saadaan kuntoon :smt013 Pitäis ottaa yhteyttä huoltoon, kun takuuta on vielä joulukuuhun jäljellä.
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Sain vihdoin kanalan lattian eteneen \:D/ Sen on n.25mm paksua punttilautaa ja liitokset on kunnossa. Kuitenkin tää rakennushan OLI sauna. Kuttulan ja kanalan välillä on kiukaan luukku. Kanala on entinen pukkari ja sen puolelta on lämmitetty kuttulan puolella ollutta kiuasta. Purin kiuasta vähän lisää ja sain aika paljon tiiltä portaita varten. Kanalassa löin aiemmin vahingossa halki kiukaanluukun edessä olleen kipinäsuoja levyn, joka oli betonia. Sen puoliskot putos lattian alle ja oli helppo siirtää sivuun. Kurkkasin lattialautojen alle ja siellä on täysin tyhjää... Kuttulan ja kanalan välinen seinä lienee kantava(muuri ja savupiippu) ja siellä on vakaa muurattu seinä lattian allakin, mutta kanalan ja verannan alusten välillä ei oo seinää. Sinne verkotukset ja maatilavanerit. Kaks muuta seinää oli poissa näkyvistä, mutta ovat rakennuksen nurkan ulkoseinät, joten taatusti kivijalalliset. Muuraan vaan mahdollisia rotankoloja umpeen ja laitan ehkä vähän verkkoo lattiaan, ettei puput kaiva maata pois. Ja sitten kestopehkun perustus :smt001
Tässä se kuulostaa niin helpolta ja nopeelta...
kanamummo

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kyl sää nyt joudut hankkimaan kameran :smt002 pitäs päästä näkemään.
Niin kurria laitoin ainoaksi nesteeksi, voi käyttää ylipäivättyjä/poistettuja rasvattomia maitoja. Suolan määriä en ulkoa muista.
vardenji

Re: Ikkunan puhkaisu vanhaan rakennukseen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä käytin vaan vettä :shock: Sit tarvii mennä ostaan ylipäivättyjä maitoja ja kokeilla.
Vastaa Viestiin