tepatsu kirjoitti:ostaisin luomumunia mielummin kuin muita. Tai mun mielestä lattiakanalla ja luomukanalla ei juuri ole eroa, paitsi ruoka ja ulospääsy.
Ei se ole mielipideasia Luomukanoilla on myös väljemmät olot; kanoja enintään 6 neliömetrillä, kun lattiakanalassa kanoja voi neliöllä olla 9. Erilaiset kanalat.
Useinhan munantuotantokanaloista saa ostettua loppuunmunitettuja tehokanoja kotitarvekanoiksi. Ihan yhtä lailla ne kanat voi saatuaan laittaa lihoiksi, ei sitä kukaan estä tai kiellä. Valmiiksi lihoina laitettuna myymisen varmasti kieltääkin.
Kannattaa vaan kanoja pataan hakiessaan varmistaa että niissä on jotain syötävääkin, tehokkaimmat tehotuottajat kun munittavat tuotannon loppuvaiheen luista ja lihoista ja poistoon menevistä kanaparoista on korkeintaan liemiaineksiksi
SannaT kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei ollut yhtään kukon polkemaa?
Miksi en tietäisi.
Olen ollut kanojen kanssa tekemisissä lapsesta asti. Tipuista en osaa tarkasti sanoa mikä on kana tai kukkotipu. Tiettävästi ko. ammattikunta on Suomessa hyvin suppea ja olen nähnyt miten nopeasti lajittelu toimii.
Oman käsitykseni mukaan kukot ovat kanatarhassa avuksi. Meillä oli 50 ja 60 -luvuilla n. 500 kanaa/kukot. Silloin se oli suuri kanala. Se olisi jo toisen jutun aihio.
Ettekö näe sillä luomurehulla mitään lisäarvoa? Minusta ainakin sillä on paljon väliä, onko kanat ruokittu soijalla, jonka kasvatuksen tieltä sademetsiä kaadetaan, vaiko luomurehulla!
Juu, musta on erittäin tärkeä tuo luomurehu! Itsellekin haen Lassilasta rehua. (Täys kajahtanut, sanoo isäntä!) Lisäksi se soija on vielä GMO:ta ihan varmasti.
Tosta häränsilmästä minä ainakin välillä tarkistelen yleisesti parven hedelmöittymistä, nykyinen kukko ei esimerkiksi polje Lohmanneja ollenkaan, joten turha on ladata konetta täyteen niitä. Risteytysten munista taas en ole koskaan bongannut yhtäkään joka ei olis hedelmöittynyt. En olis sitä tiennyt jos en olis munia välillä leipoessa ym. tutkinut.
Täällä vähän sama kuin Muusalla, ennen omia kanoja ei ole kananmunat kuuluneet ruokalistalle vuosiin. Siihen palaisin jos olisin taas kanaton. Tuotannon parvikoot ainakin on luomumunissa(kin) ihan kaikkea muuta kuin kanaystävällisiä.
vardenji kirjoitti:Taitaa tulla vastaan luomulihan myynnissä toi ruokinta. Muistelisin että juurikin tuolla tavalla on aikanaan teollisuuskanat myyty ruuaksi(mamma tarinoi mielellään nuoruudestaan ), mutta nykynen rehu pilaa jollakin tavalla sen lihan Saattaa olla pelkkää propagandaa koko juttu, mutta ymmärtääkseni nää tuotantomunakanaloiden omistajat ei SAA myydä kanoja tolleen teurastettuna lihana. Evira ei taida tykätä. Saatu hyvä syy haaskata lihaa ja sen sijaan kasvattaa enemmän broiskuja
Olisin meinaan kans joskus halunnu ostaa tolleen oikeeta kanaa, eikä mitään teholihaa...
Eikö luomumunien munijat ruokita luomurehulla? Eihän ne munat ole muuten luomua. Siksipä oletan että se lihakin olisi sitten luomua.
Muusa wrote:
Ei se ole mielipideasia Luomukanoilla on myös väljemmät olot; kanoja enintään 6 neliömetrillä, kun lattiakanalassa kanoja voi neliöllä olla 9. Erilaiset kanalat.
Kyllä se vaan on mielipideasia .
Mun mielestä kanan elämää ei juurikaan paranna onko neliöllä kolme kanaa enemmän vai vähemmän. Niitä on jokatapauksessa AIVAN LIIKAA! Kiitos linkistä mutta tiedän kyllä kanaloiden erot ja siksi syönkin vain omia munia.
Siihen on tutkittua tietoa montako kanaa yksilö pystyy tunnistamaan, eivätkä kanat pysty tuhatpäisissä yksiköissä tunnistamaan toisiaan. Sekin siis stressaa koska niille ei kehity normaalia laumajärjestystä.
Viimeksi muokannut tepatsu, 30 Touko 2011, 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vardenji kirjoitti:Taitaa tulla vastaan luomulihan myynnissä toi ruokinta. Muistelisin että juurikin tuolla tavalla on aikanaan teollisuuskanat myyty ruuaksi(mamma tarinoi mielellään nuoruudestaan ), mutta nykynen rehu pilaa jollakin tavalla sen lihan Saattaa olla pelkkää propagandaa koko juttu, mutta ymmärtääkseni nää tuotantomunakanaloiden omistajat ei SAA myydä kanoja tolleen teurastettuna lihana. Evira ei taida tykätä. Saatu hyvä syy haaskata lihaa ja sen sijaan kasvattaa enemmän broiskuja
Olisin meinaan kans joskus halunnu ostaa tolleen oikeeta kanaa, eikä mitään teholihaa...
Eikö luomumunien munijat ruokita luomurehulla? Eihän ne munat ole muuten luomua. Siksipä oletan että se lihakin olisi sitten luomua.
Munivien kanojen rehu poikkeaa mun käsittääkseni lihaksi kasvatettavien rehusta. Toisessa on kaikki tarpeellinen munantuotantoon ja toisessa lihaskasvuun. broilerien ja tehomunijoiden ikäerokin jo kertoo mun mielestäni rehun eroavaisuuksista.
Luomumunat ovat tai niiden pitäisi olla kukoilla poljettuja ja riittävästi tilaa liikkua. Pihatto toimiin oikein hyvin kanalan jatkeena. Kanat osaavat mennä luukusta kanalan puolelle, kun alkaan vilu yllättää.
Keskusliikkeet ja lainsäädäntö Suomessa ovat kaukana nykyisin 50 ja 60 -luvuista, jolloin talonpoika myi munansa lähikauppaan/lähikauppoihin. Nyt ei ole oikeita lähikauppoja. S -yrittää sen sisälle rakentaa luomumyymälöitä. Niillä kustannuksilla voin sanoa. Ei tuu mittään.
Suomi on ainoa EU -maa, jossa on annettu vähittäiskaupan monopolisoitua kaikkien paitsi monopolien harmiksi.
suikku kirjoitti:Juu, musta on erittäin tärkeä tuo luomurehu! Itsellekin haen Lassilasta rehua. (Täys kajahtanut, sanoo isäntä!) Lisäksi se soija on vielä GMO:ta ihan varmasti.
Ekakana, saako kanoja lihotettua millään? Vienkö niille voita tai jotain? Olen valmis koittamaan mitä vaan koska noi tehotytöt on oikeesti todella laihoja. Ei ole minkäänlaista rintapalaa tytöillä
Ja sit mikä lassila koska ja paljonko maksaa? Onko turussa? Mitä siinä rehussa tarkalleen niinkun on? Mulla oli sen maanviljelijän itse tekemää rehua, mut se loppui, nyt on suomen rehun rehua ja se on varmasti hyvää mut se näyttää erilaiselta ja luulen et kanat piti enemmän siitä entisestä, ainakin sitä meni enemmän.