Tipsin ankkahaudonta 2011

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

siimis

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ihan pakko heittää, kun huomasin sun allekirjotuksen :smt005 Olet siis laittamassa kolme ankkaa ja ankanmunia hautomakoneeseen?!?

Ei vaan, onnea haudontaan :smt002 Meillä pitäis kanssa kuoriutua pikkuvaakkuja viikonloppuna :smt007
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

siimis kirjoitti:Ihan pakko heittää, kun huomasin sun allekirjotuksen :smt005 Olet siis laittamassa kolme ankkaa ja ankanmunia hautomakoneeseen?!?
:oops: Noloa! :smt044 :smt044 No nyt asia on korjattu :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

saas nähdä mitä tästä tulee. Vaikka hautomakoneen testiajon ajan sen lämpötila pysyi suhteellisen tasaisena, se jostain syystä alkaa usein heittelemään nyt kun munat on sisässä :smt013 36.9 ja 27.6 välillä, mutta enimmillään siinä 37.1-37.4 välillä. Ankkojen pitäisi olla 37.3:ssa. Onkohan tuo heittely miten haitallista; kannattaisiko mun ennemminkin nostaa koneen lämpötilaa (lämpötilaa on joutunut vähän väliä säätämään tuon heittelyn takia jo nyt) jotta heittely tapahtuisi vähän korkeammassa lämpötilassa vai annanko olla?

Alkaiskohan kohta jo jotain näkymään, en ole vielä lämpivalaissut :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

En malttanut olla läpivalaisematta vaikka on vasta 4:s haudonnan päivä ja varma ei voi vielä olla :smt003 No, yksi muna oli ainakin ihan selkeästi tooosi pilalla :puke: Ihmettelinkin mikä koneessa vähän haiskahtaa. No ei se mitään, onneksi huomasin :smt001 Mutta muut munat olikin sitten vaikeampia :smt017 Yksi oli varmasti lähtenyt, ja pikkuruinen punainen y:n mallinen alkio näkyi kun keltuainen oli niin lähellä kuorta. Mutta muista ei vielä pystynyt sanomaan mitään, niissä keltuainen oli sen verran kaukana että luulen että läpivalaisu ei vielä ollut riittävän tehokas. Ankanmunillehan 7:s päivä taitaa olla suositellumpi läpivalaisuun.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Nyt tää menee näemmä yksinpuheluksi! :smt043 No ei se mitään!

Nyt olen 90% varma, että vain yksi muna on lähtenyt liikenteeseen, niin selkeästi se poikkeaa muista. Mahdoinkohan mä kämmätä kun ekan vuorokauden oli koneen lämmöt hiukan alakantissa.. 36.9:ssä? Nyt tulee sitten ongelma jos tuo ainoa poikanen jatkaa kehitystään ja kuoriutuu, eli sille pitäisi löytää kaveri. Eikun uutta munaa koneeseen kunhan niitä saan hommattua, mutta ikäeroa tulee ainakin reilu viikko!

Mut Jee, ankanpitolupa tuli tänään kaupungilta postissa! :smt043
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
jonsku

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja jonsku »

Onnea luvasta :smt038
maunu_muori

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No voi harmi, kun toi haudonta ei ottanut oikein tuulta purjeeseen.. mie kun aattelin vuorostani ottavani sulta ylituotannon. Tolle yksinjääneelle pitäis olla kaveri, tosin hää luulee olevansa hanhi, tais supi purra senverta päähän syksyllä, ettei oo ihan kamarit lämpimät. Liikuttava kolmikko :smt005 ..

Hieno juttu kun sait sen ympärivuotisen luvan :duckie:
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muoriska, tilasin lisää munia (ainakin yhdestä paikasta) joten toivotaan että poikasia tulee ylenmäärin! Hm.. mun tuurilla tuo kehittymään lähtenyt muna on poika :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Räpylälli

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Räpylälli »

Onnea luvasta :smt023

Ja toivottavasti sieltä munista nyt tulisi lisää kavereita.

Meillä on ja aloitettu munien hamstraus. Isä ehdotti että kokeillaan taas hautoa ankkoja ennen fasaanin munia :smt001
Epäilen että siellä on oma lehmä ojassa, elikkäs vanhemmat haluavat itselleen ankkoja...
Olisin kyllä halunnut kokeilla hautoa omalla koneella. Välimatkaa on kuitenkin sen verran että nyt saattaa jäädä taas kuoriutuminen näkemättä :smt022
Tosin se oma kone pitäisi ensin ostaa...
maunu_muori

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

heh heh tipsi.. haluukko lainaan sen mun koneen.. siihen mahtuu se 60 ankanmunaa...ja on elektroninen lämmönsäätö...sillähän mää haudoin ne munat , joitten emoankka kiinnostu toisen kaverin vaakunpoikasista... jäärää vaan ei passaa päästää lisään kosteutta, laittaa kuitenkin tulikuuman veen...ja paistuu ne tipuset loppumetreillä toiset tipuset joitten isoja munia sain hommattua tutunkauppaa.. kehveli kun vieläkin harmittaa se mun hanhenlisäysprojekti..

no ehkä mää kuitenkin yritän siinä koneessa noita muita lintuja, jahka saan ne viritettyy munintatouhuun.. kyykkää akat mulle ja koiraat pitää kilpailijana.. helkutti .. oons mää muka joku buttiuros :smt019 .. no punakka päästä, kun oon tota jäärää vähän ojentanut, ja kieltämättä on alaleuassa jotain pussia :smt005 .. oliskohan kolminkertainen leuka :smt047 ..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muoriskainen, älähän yllytä! :smt005 Mulla on ankanpitolupa max. viidelle ankalle, joten öö.. ehkä mun kannattaa vähän hillitä itseäni :smt003

Tänään aukaisin yhden munan niistä 5:stä jotka eivät ole lähteneet, ja oikein tulkitsin. Pitää aukaista loputkin itämättömät ja heittää pois. Pidetään peukkuja, että se ainokainen 1) kuoriutuu 2) on naaras 3) saa kaverin 4) on intialainen juoksuankka :smt005 Siinä järjestyksessä siis. Taitaa nimeksi tulla Aino jos onnistuu :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie taijaan yrittää tänä vuonna noita... jahkan saa ne järjestettyä sopiviksi .. kolmikoiksi, seka ja vähämmän rotuisia, ja ah niin äänekkäitä KUDIKUDIKUDI....juttuja.

Jos sulle oikein huonosti TIpsi käy, niin tossa on toi aivovammainen "valkoinen" mini-minihanhi :smt045, jolle voit sitten tunkea sen AHTIN kaveriksi :smt040. Tai sitten toisinpäin, että tää typykka tulee teille jakamaan sitä uroitten rasitetta, valkoinen siis ja naaras, ja tottunut oleen IHAN vapaana :)
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muoriska, tai sitten pikku-hansu saa AHDIN kaverikseen.. siis siinä tapauksessa.. ellei ole juoksija.

Koneessa nyt vain yksi muna. Aukaisin loputkin tyhjäksi epäilemäni ja tyhjiä olivat! Hihi, voiko munaan kiintyä? :smt005 Mut pidetään peukkuja! :smt023
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jee, posti kiikutti juuri kotiin 9 ankanmuna rillalta! Oli nopeaa toimintaa rillalta ja postilta, eilen rilla laittoi postiin ja tänään jo perillä! Hih, jäin etätöihin kytsimään munien tuloa :smt003 Ovatpa ne munat isoja :shock: Saavat nyt tasaantua lämpötilaltaan, ja huomenna koneeseen AIno-munan seuraan!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Läpivalaisin eilen Ainon/Ahdin, ja siellä oli vilkas pikkuinen sisällä :smt050 Vaikka haudontaa oli takana vasta 11 vrk jos oikein laskin. Nyt on myös Rillalta tulleet 9 munaa koneessa, pitää läpivalaista ne tällä viikolla!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin