Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jos oon oikein ymmärtänyt niin stronghold ja ivomec on lähes samaa ainetta. Ainakin käytetään samoin.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

kanamummo kirjoitti:Ärh, löyty 2 lievää tapausta. :smt013
:smt009 Tosi kurjaa.

Mä en onnistunu tänään saamaan ellukkaa kiinni, niin täytyy huomenna koittaa uudestaan. Sanon että laittaa ihan reilut satsit tulemaan. Jos jää kovasti ylimäärästä niin pistän sitte kissoille tai koirille loput :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Saako strongholdia isommissa purkeissa? Entä onko kukaan käyttäny Eprineksiä kanoilla tai muilla linnuilla?
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No kyllähän asia on niin, että kyllä se saattaa valopetroolikin auttaa, mutta, niinkuin kaikki polttoaineet, sisältää valopetroolikin bentseenejä, siis myrkyllinen aine.
Ivomec; sisältää vaikutusaineina ivermektiiniä, 10mg/ml, glyserolia ja formal.ad 1ml, siis ovat lääkeaineita. Näin minulle eläinlääkärini selitteli ja nuo numeraaliset tiedot ovat pullon kyljestä suoraan.
Käyttökohteina naudat, siat ja poro. Annostellaan injektiona.
Varoaika injektiona käytettynä 30vrk, koskien lihantuotantoa.
Tuo öljyyn sekoittaminen, siis risiiniöljyyn, tarkoittaa sitä, että saadaan riittävä koostumus, että tuo jalkoihin siveleminen on mahdollista ja seos myöskin pysyy kanan jaloissa.
Meillä on vuosia käytetty ivomeciä koirien loishäätöön ja teho on pitkäaikainen. Samoin kyyhkyjen ja kanojen loishäätöön, tippa niskahöyheniin ja on tehonnut.
No tänäpäivänä tuo loishäätö on hoidettu siihen tarkoitetuilla vartavasten siihen tarkoitetuilla lääkkeillä. Kuitenkin ivomec on todella edullinen lääkevalmiste. Maksoi alle 10,0€ 50ml pullo.

Kuva
Tulipahan suttuinen kuva mutta kun otin sen tuolla kännykällä.
Tuossa vielä linkki lääkelaitoksen sivuille koskien ko valmistetta: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/ve ... 1983.shtml
Ushva

Stronghold taitaa olla kaupan vaan noissa pikkuputkiloissa, kissoille ja koirille on omansa. Koiran putkilo siis isompi, eli siitä riittäis useammalle kanalle. On muuten kallis lääke, mulla tuli maksaan 3 koiralle ja 3 kissalle lääkitys yli 160 euroa, kun ne lääkittiin varalta kahteen kertaan. Mutta tehosi kyllä hyvin.
Tuo ivomec vois siinä mielessä olla parempi, jos on kerta halvempaa?
Klara

Paitsi että ivomec ja ivermektiini on esimerkiksi collieille ja kaikille collien sukuisille tappava myrkky. Listaan koiraroduista kuuluu muitakin kuin colliet ja collien sukuiset, mutta niitä en muista. Kannattaa kysyä eläinlääkäriltä. Muutenkin kaikkien noiden lääkkeiden käyttö, jotka lähinnä on suunnattu tuotantoeläimille, käyttö lemmikkien kanssa, kuten kissat ja koirat, tapahtuu aina omalla tietoisella riskillä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voi p...hana, tutkin säilyttäjäpostia ja ell kyllä meinas et öljy ja Ivomec ois paras. Kas kun kalkkijalkapunkki ei ime verta, elää jalan suomujen välissä ja on muutenki hankala. Öljy on tukehduttamisen takia ja Ivomec myrkyttämisen takia.
Miks se Stronghold sitte autto? :smt017
Ushva

Paitsi että ivomec ja ivermektiini on esimerkiksi collieille ja kaikille collien sukuisille tappava myrkky
Tiedän, mutta kanoille siis ajattelin tuota, en koirille enkä kissoille. Mun koirille ei voi laittaa kun niistä ei tiedä mitä rotuja sieltä taustalta löytyy, ovat näet sekarotuisia.
Kas kun kalkkijalkapunkki ei ime verta
Vaan imeekö korvapunkkikaan verta? Ja voin vaan omasta kokemuksesta kertoa että undulaatin kalkkijalkaan ainakin tehosi.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä nyt tsekkasin Kekkelin ja Lillerin koipia ja rupi oli vähentynyt. Lillin varpaiden välissä oli vielä kamalia paakkuja, liottelin ja rapsuttelin niitä irti. Kekillä on edelleen suomut aukinaiset.
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuossa Strongholdissa ei ole sama lääkeaine kuin Ivomec; molemmat kyllä kuuluavat avermectiinien ryhmään mutta ivomec on vanhin tunnettu loishäätöaine ja siihen olen luottanut.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Nonni. Lykkään este Strongholdin ja seuraan. Jollei tokene, alan öljytä. On vaan se pahuksen sissikukko käsiteltävänä joka oli viikkoja metässä, se menettää lopunkin luottamuksen meikäläiseen :smt011
Klara

Voi apua :smt005 Onnee vaan Liekin käsittelyyn :thumbright:

Toivottavasti meillä toi ei iske Alluun. Se on just alkanu osottaa luottamuksen merkkejä ja uskaltaa jo joskus tulla samasta oviaukosta meikäläisen kanssa ilman että se painattaa kahtasataa edellä. Ottaa jopa ihan rauhalllisesti. Jos mä joutuisin alkaan sitä ahdistaan kanalan nurkkiin ja lääkitteen, minen saisi sitä enää ikänä hyvällä tahdollakaan nätisti itteni ohi sisälle :shock:
jAtisKa5

Viesti Kirjoittaja jAtisKa5 »

Koitin kattoa, mutta en löytänyt tietoa kuinka nopeasti tuo kalkkijalan taudinkuva etenee??

Tuossa vajaa pari viikkoa sitten kattelin kanojeni kintut tarkasti läpi ja ikäväkseni totesin, että Pongolla taitaapi olla alkava kalkkis. En kuitenkaan kerennyt muuta kuin täällä perehtyä noihin hoitoihin ym, kun vuoheni sairastui ja kaikki aika meni sen kuntoutukseen. Kattelin kyllä niitä Pongon koipia oikeestaan joka päivä ja olin tyytyväinen, kun eivät sen pahemmalta näyttäneet.

Viimein sain Mikon taas tolpilleen ja eilen sitten päätin, että nyt hoidetaan tuo kananen kuntoon, kun muilla ei kuitenkaan vielä ole mitään oireita. Menin kanalaan ja heitin kanasen selälleen syliini ja aloin hölvätä niitä kinttuja lamppuöljyllä. Pesua en suorittanut, kun sillä ei mitään rupia tai karstaa niissä vielä ole.

Tuossa hoitaessa tuli vaan mieleen, että onkohan kuitenkin turhaa touhua ja hoidan tervettä kanaa: suomut on kyllä jalan etupuolelta sikäli törröllään, että suomujen välit on todella selvästi näkyvissä (muilla ei ole sen näköiset kintut). Takapuolella on röpölää, mutta se näytti ihan siltä, että ne suomut vaan kasvavat epätasaisesti... Mitään kalkkia tai muuta eritettä ei raoissakaan ollut. Onko nyt oletettavaa, että tuo olisikin vaan jonkinlainen kasvuhäiriö noissa suomuissa vai onko kalkkis ihan alussa?? Olis kiva tietää jatkanko hoitoa.. :smt017
Ilona

Mun potilaiden jalat näytti aluksi just tolta kuin kuvaililit. Joten saattaapi se alkavaa kalkkista olla.
Ilona

:smt006

Tuolla sivulla 7 on linkki meiän Kekkelin jalkakuvaan. Sillä siis oli kalkkis.
Vastaa Viestiin