Säilyttämisestä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
hipinreppana

Viesti Kirjoittaja hipinreppana »

Onpas täällä kivaa porukkaa :) Aika monella muulla foorumilla ensimmäinen vastaus olisi ollut, että kirjaviisaalla ei ole mitään oikeutta kommentoida käytännön asioita!

Muusa: no tuota juuri ajattelin, että tosi moni teistä (meistä?) varmaan kerääkin tuota sukutaustainfoa joka tapauksessa ja olisi kaikkien kannalta kivempi jos olisi joku helppokäyttöinen systeemi millä sen voi kirjata ylös. Ja jos tämä sukusiitos/geenipohja-kysymys on se suurin murheenkryyni niin tärkeintähän tuossa on merkitä vaikka kukot "suurimman riskin" mukaan, eli jos on kolme kukkoa parvessa niin epävarmassa tapauksessa laittaa isäksi sen sukurutsaisimman niin voi pelata tavallaan varman päälle ja välttää jatkossa lähisukulaisten yhdistämistä. Siitä kun taas ei ole varsinaista haittaa vaikka kukko olisi ollutkin "parempilaatuisempi" todellisuudessa. Tai hmm?

Maunu_muori: huh, en missään nimessä tarkoita että pitäisi mennä samaan typerään ulkomuotovalintaan kuin vaikka juurikin koirien tapauksessa! Kysehän on siis vaan siitä, että oli sitten miten isosta laumasta kyse niin tietää jokaisen linnun taustan. Niitä kuvia tai muuta ulkonäön kirjaamista mietin vaan siltä kannalta että kun tässä nyt koko ajan puhutaan siitä, mistä tietää onko joku kana jonkun tietyn kannan yksilö ja saako olla harmaat vai keltaiset vai sinivioletit jalat ja mistä tietää onko vierasta verta sekoittunut jne niin sillähän se järjestyisi että kuvaisi jokaisen kanan ja seuraisi sitten värien sun muiden ulkomuotoseikkojen periytymistä ihan yksilötasolla. Edelleen voisi olla vaikka se neljä kukkoa laumassa, kunhan tietää ovatko ne kukot kanoilleen veljiä, isiä, isoisiä, serkkuja vai pikkuserkun kummin kaimoja. Tapelkoot sitten keskenään lisääntymisoikeudesta kunhan tiedetään kuka on kuka.

smari: tuo 1-3 lauman ongelma on kyllä hankala. Jos ne halutaan kuitenkin pitää hengissä, niin onko siihen silloin muuta vaihtoehtoja kuin sekoitella eri sukupolvia? Nämä geenijutut kuitenkin ovat niin monimutkaisia ja alleelit voivat yhdistyä ziljoonalla eri tavalla keskenään niin että kai siinä syntyy samalla uusiakin yhdistelmiä. Tai siis jos ajatellaan niin ovathan kaikki maailman eliöt alunperin yhden evoluutiossa tapahtuneen mutaation tulosta? :smt017

Tuo Smarin systeemi kuulostaa juurikin sellaiselta natsismilta mihin varmaan itse ryhdyn heti tilaisuuden koittaessa :D

Sellainenkin ulkopuolisen huomio on tullut, että täällä näyttää aika moni kiintyvän nimenomaan kukkoihin :smt002 . Jos olen yhtään ymmärtänyt, niin luonnossa kai johtava uros vaihtuu varsin tiuhaan miltei kaikissa laumaeläimissä, eli yhdeltä urokselta ei välttämättä synny kuin yksi sukupolvi poikasia. Eli jos geenipohja huolettaa niin kai se kukkojen nopea vaihtaminen olisi suurin tekijä? Enkä sano, että pitäisi olla joku "polkaisu ja pataan" systeemi mutta ehkä kukkoja voisi vaihdella enemmän saman kannan säilyttäjien kanssa? Ehkä tässä pitäisi jotenkin ajatella, että tässä ei ole kyse MINUN linnuista ja MINUN poikasista vaan siitä, että toimitaan tavallaan sijaiskoteina koko kansalle kuuluville eläimille ja huolehditaan niistä kokonaisuuden kannalta parhaalla tavalla. Kunhan joku sitten vaan tietäisi mikä se paras tapa on.... :smt003

Tosin, itse olen varmaan ensimmäisenä paapomassa omaa kukkoa ja selittämässä että kyllähän tämä Ernesti nyt on niiiin hieno että sen pitää saada astua ainakin 10 vuotta peräkkäin....

Ja jos joku ihmettelee, niin tämä on nyt sitten tosiaan noin 15 vuoden ajattelutyön hedelmää ja suurimpana vaikuttimena juurikin se, että tiedän tasan tarkkaan että minulta lähtee mopo käsistä jos en etukäteen psyykkaa itseäni säilyttämistyön vaatimaan tarkkuuteen. Muita elukoita voi sitten keräillä ihku-periaatteella, kunhan kanatouhu olisi jotenkin tolkullista. Tässä juttuja lukiessa on kyllä oppinut, että jos kanarotukeräilylle antaa pikkusormen niin se on sitten menoa sen jälkeen. Parempi laittaa tiukka linja heti alkuunsa! :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hmm, Smari pisti tosi pähkinän.
Kyllä, ilmajokinen kanta on varmaan muuttunut matkan varrella. Ja nyt puhun itseäni vastaan kun sanoin että säilytän kantaa sellaisena kun se mulle tuli. :smt017 No, geenistö ainaskin puhtaana. Ehkäpä tässä on tullut jo niitä uusia yhdistelmiä, eli tavallaan geenistö olis jo rikastunut , eriytynyt... kenties :smt002
Muistetaan sitten kanan tavattoman lyhyt sukupolvikierto!! Eli jos kanaparvet on olleet erillään 10-20 vuotta, siinä ajassa ehtii tulla saman verran sukupolvia (vrt.nisäkkäät :smt003 ) Eli eritymistä on jo kovasti ennättänyt tapahtua. Ja jos hain 2 vuotta sitten kukon paikasta A, käytin sitä yhden poikueen isänä ja pistin pataan, oletan että tohdin parin vuoden päästä taas hakea kukon samasta paikasta, koska eivät ne kuitenkaan täysveljeksiä ole! Siinä välivuosina voi käyttää paikkaa B ja toivoa että porukkaan liittys paaaljon uusia säilyttäjiä.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on ollut kiuruvetisiä yli kymmenen vuotta. Tiput olivat ennen kirjavia, villisian porsaan värisiä, harvoin mitään muuta, no koko mustaa kylläkin. Nykyään kuoriutuneet tiput ovat keltaisia, tasaruskeita tai mustia. Harvoin possupoikia, joita valvon kuin silmäterää. Kanta selvästi elää koko ajan, itse täytyy yrittää vaan elää mukana. Ensimmäiset keltaiset olivat aivan ihme, nyt ne ovat normaalia arkea. Sekä kukonvaihto, että geenipoolin sisäinen muutos tekee tällaista. Ja mikäs sen mukavampaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

hipinreppana kirjoitti: Tuo Smarin systeemi kuulostaa juurikin sellaiselta natsismilta mihin varmaan itse ryhdyn heti tilaisuuden koittaessa :D
:smt005 Ja mistä mä haluan pois heti tilaisuuden koittaessa :smt005
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Monnilaisen kirjoitus kiteytti juuri sen ajatuksen, mitä olin hakemassa. Kymmenen vuotta sitten tiput noudattivat ulkomuodoltaan jotain "kaavaa". Onko tipuissa tapahtunut muutos seurausta kantojen sekoittumisesta(tahattomasti tapahtuneesta) vai voiko kannan sisällä tapahtua noin näkyviä muutoksia muutamassa vuodessa?
Kukkoja pitäisin vaikka viisikymmentä, mutta tämän hetkinen alhoporukkani on tappelevaista väkeä ja ei sitä karskikaan ihminen viitsi katella, kun kukot hakkaa toisensa hengiltä. Heltoiltaan ehjin on jäänyt sukua jatkamaan ja muut ovat muuttaneet pakkaseen. Näin on porskuteltu jokunen vuosi ja kesällä tulee uusi kukko. Eräs fanaattinen kanaharrastaja kertoili joskus, että yhdeksän polvea kestää pitää samaa parvea, tiedäppä tuota faktaa vai fiktiota :smt017 Saattaahan meidänkin kukkojen vihaisuuden taustalla piiliä sukurutsaisuus(lynkata saa vasta kesän jälkeen, ellei ole uusi kukko maisemissa)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on paljon kukkoja, kun ei onneksi ole sattunut tappelevaisia otuksia. Kiuruvetiset taitavat olla vähän kiltimpää joukkoa. Tällä hetkellä kuusi kukkoa kahtatoista kanaa kohden, kaikki saavat polkea, odottavat välillä jonossa vuoroaan :) Jokaisesta haudostusta erästä pyrin jättämään aina muutaman uuden kukon ja pidän myös aina yhtä "Aapelia" läpi elämän, sen vaativat lapset. Aapeli on sellainen kirjava, minun mielikuvani aapiskukosta. Muut kukot kiertävät vauhdikkaasti eteenpäin, yksi vuosi riittää lasten tekoa meillä. Onneksi niille on löytynyt hyvin ottajia, ei ole tarvinnut kirveshoitoon turvautua. Kanoista pyrin pitämään mahdollisimman monen värisiä, se selittänee tipujen värimuutosta. Ensimmäiset kanamme olivat ruskean sävyisiä ja nyt siellä on jo monen kirjavaa. Porukka on kummasti kasvanut yhdestä kukosta ja kahdesta ensimmäisestä kanasta.
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Katoppas, on sitä jollain muullakin herrasmieskukkoja kuin minulla. 9 kanaa ja 4 kukkoa. Näin talviaikaan kun ovat sisätiloissa, ilmeni tuo sopuisuus juuri Monnilaisen kirjoittamin sanoin.
Alhon kantaa meillä kaikki ovat ja värikirjoakin jonkin verran. Kukot vain opat niitä aapiskukkoja ja niistä ei nykyään muut erota toisistaan kuin minä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meil frouvat saavatten nauttia sillain herraseurasta niinkus sen entisen vanhanpiian ainokainen kana.. oli meinaan yks kana ja monta kukkoo, mut mitä vastas piikanen, kun siltä kysyttiin, että eis toi suhe oo jotensakkin nurinkurinen ..... arvatkaas ... :smt004
mut mullahan ei oo niitä puhtaita maattareita, niin ei oo niin väliksi.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mehän tässä säilytetään elävää lisääntyvää maatiaiskanaa niin minusta se on vaan väistämätöntä että kannat hiukan muuttuu. Niinkuin monnilainen kuvaili. Ja minusta se nyt on ihan hyväksyttävääkin, kunhan mistään varsinaisesta jalostuksesta ei puhuta eikä pyritä sitä kantaa tietoisesti muuttamaan joksikin mitä se ei alunperin ole. Mutta maailma muuttuu ja maatiaiskana sen mukana... :smt003

Mulla ainakin ja hipinreppanalla ymmärtääkseni oli siinä sukutauluajattelussa sit ihan vastakkainen ajatus kuin maunu-muorilla, ei siis tarkoitus ole tehdä kanoja sukutaulun mukaan, vaan sukutauluja kanojen mukaan :smt002
Se käytännön toteutus vaan tökkäsee. Piirtäkää nyt se sukutaulu näille mun pikkutipuille vaikka, tässä saatte sukutiedot:

Isäkukot on Anttila, Arvi ja ehkä jopa Reino. Arvi ja Anttila on siitosmunina Jyrikalta haetut ja ovat muistaakseni ensimmäisenpolven Elojalalta haettujen kanojen ja kukkojen jälkeläisiä. Reino on taas omakasvattimme, sen isä on Elojalalta tipuna hakemamme harmaa kukko Helmeri ja emo taas on joku viidestä Helmerin kanssa samasta tipueesta oleva kana.
Emoilla näillä sitten taas on jollain ehkä yksi Elojalalta tipuna hakemamme kana tai sitten omakasvattimme, emoina haetun tipueen viisi kanaa tai tipueen emokana, isinä jompikumpi tipueen kukoista, Helmeri tai musta Kaaleppi.
Elojalalla tais olla kolme polkevaa kukkoa silloin kun hakemamme tipue on alkuunsaatettu, ja ties kuinka monta kanaa.

Ei tuu ihan yhtä kauniisti ja selkeästi piirrettyä sukutaulukaaviota kuin vaikka hevosilla olemme tottuneet näkemään, eihän :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eipä ihan taida tulla :smt003 Jos semmoisen meinaisi tehdä, niin silloinhan pitäisi olla siitosparvessa vain yksi kukko ja sillä semmoinen kanahaaremi, että varmasti tunnistaisi jokaisen muniman munan.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jep. Taitaa tulla vaan sellainen suuntaa-antava sukutaulu.
Monnilainen, nyt kun puhuit tipujen värityksistä niin hokasin että noinhan se muuten meneekin. Ei meille oo "harakoita" ennen tullunna, nyt niitä on melkeen kolmannes. Vaaleita tuli tosi vähän tällä kertaa.
Pitäs kuvata joka kesä.. tulis jännä tilasto :smt003
Muusa

No meille tuli paljon mustia tipuja silloin kun oli musta (ja harmaa) kukko polkemassa, sit kun oli harmaa kukko niin tuli paljon harmaita tipuja, nyt on ollut kaks valkokirjavaa kukkoa ja tullut paljon valkokirjavia... on mulla kyllä tilastot, mutta vaan vuositilastot, tipujen väreistä :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Täällä oli noista maattareista ja mainintaa ja niiden sulkajaloista ja raidoista. En tiedä meneekö ihan OT mutta menköön!

https://www.amk.fi/bin/get/id/5kcdcrDgX
Muusa

Ei mene OT! (Lukuunottamatta lukuisia kirjoitusvihreitä) mielenkiintoista asiaa/mielipiteitä. Mun silmään nuo kanat on hyvinkin sekarotuisia mutta vois tosiaan ajatella niinkin että olisiko tämä joku vähän erikoisempi maatiaiskanakanta. Historiasta olisi ollut kiva lukea enempikin...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No jaa...jos nuo mirrin laittaman linkin kanat ovat maatiaisia, niin mikäpä siinä sitten. Vähän vaan sotii niitä maatiaisen määritelmiä vastaan...ei saisi olla töyhtöpäitä, sulkajalkoja eikä epämääräisiä harjoja. Pitäisi olla töyhtöpäättömiä, sulkajalattomia ja selkeällä harkkoharjalla varustettuja.
Täysin sekarotuisia siis olisivat minunkin silmissä, mutta eipä sitä "puhdasta" maatiaistakaan miksikään puhdasrotuiseksi voitane väittää :smt005
Vastaa Viestiin