Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kite

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kite »

Kävin katsomassa -teki mieli kirjoittaa sinne alle keskusteluun, että voisiko joku armahtaa tämän koiraparan ja päästään sen tassujensa pariin taivaslaitumille juoksemaan -niinkuin koirien kuuluu saada tehdä!! :smt009
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Toi koira ei enää koskaan juokse tai ylipäänsä kävele. :smt009 Miks sen täytyy kärsiä noin paljon?! Se ei voi elää lajilleen tyypillistä elämää, lainaten termiä aiemmilta keskusteluilta. Toisaalta ton kirvestä käyttäneen ihmisen pitäis kokee mun mielestä erittäin kova rangaistus. :smt013 Jos se on ollu äijä, sanoisin viidennen raajan katkaisu sillä samalla kirveellä, jota käytti tohon koiraan. :smt019 Samaa skaalaa on video, jossa joku tyyppi heittää koiransa alas maantiesillalta ja jää naureskelemaan ja kuvaamaan sitä. :smt010 Koira parka vielä heilutti häntäänsä sille. Siitä on facebookissa... Se koira taidettiin onneks päästää kivuistaan.
On kyllä joskus ollut juttua myös poliisista, joka lopetti yliajetun koiran tutkimatta kunnolla. Oli kuulemma vaan jalka poikki, mutta sen poliisin näkemys ei välttämättä ollut sama. Kuulin tän mammalta jo muutama vuosi sitten, mutta kukaan ei pystynyt kertomaan oliko koira verinen poliisin löytäessä se VAI ontuiko se vain.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mä en voi kattoa mitään noita videoita. :smt009 En voi katsella omien eläintenkään kärsimystä. Välillä varmaan tulee lopetuspäätös tehtyä liiankin nopeasti. Toisaalta, ellei eläimellä ole kipuja, hodan kyl pitkäänkin. Olen esmes kaks viikkoa useita kertoja päivässä auttanut lehmää ylös, kun se ihan viimeinen voima takapäästä puuttui ja kävelyttänyt tuntikausia puhaltunutta lehmää melkein 20 asteen pakkasessa melkein yhteen asti yöllä ja aina välillä juottanut parafiiniöljyä.
Meillä lopetetaan eläimet ampumalla. Mä en kyllä pysty tappamaan, ellei ole äärimmäinen hätätila. :smt009 En voi sille mitään. Olen vuosia yrittäny ryhdistäytyä, mut ei auta. Luulis 18 vuodessa jo jotain järkiintymistä tapahtuvan, jos olis tapahtuakseen... 18 vuotta ollaan siis tuotantoeläimiä kasvatettu, lihaksikin. Eikä kysymys ole siitä, ettenkö ymmärtäis kuoleman olevan osa elämää. :smt009
Onneks mies ja poika metsästää. Voin nakittaa ikävät hommat heille. :smt049
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Gallia, minä ymmärrän sen, että se ite tappaminen ei "onnistu" kaikilta.
Minä esmes alussa hirveesti pelkäsin lyöväni ohitse.
Ja kun sikaa pultattiin, niin kauan aikaa Paappa katteli paikkaa ja sanoi pelkäävänsä ampuvan ohi.
Eli sehän se on inhottavaa, siinä tappamisessa. Moni asia voi mennä pieleen ja vahingossa aiheuttaa lisää kärsimystä.
Helpotus aina tuntuu, kun huomaa kirveen osuvan tai kun pulttipyssy napsahtaa juuri oikeaan kohtaan.
Ja jos on joku joka ei niin jännitä, niin ehdottomasti sille se tappaminen.
meillä on päinvastoin, mies ei ole koskaan mitään tappanut, eikä halua. Joten minä opettelin sen.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

vardenji kirjoitti: On kyllä joskus ollut juttua myös poliisista, joka lopetti yliajetun koiran tutkimatta kunnolla. Oli kuulemma vaan jalka poikki, mutta sen poliisin näkemys ei välttämättä ollut sama. Kuulin tän mammalta jo muutama vuosi sitten, mutta kukaan ei pystynyt kertomaan oliko koira verinen poliisin löytäessä se VAI ontuiko se vain.
Mä kyllä ymmärrän poliisia tuossa tilanteessa. Saattaisin toimia itse samoin. Voi olla aika vaikea tutkia paniikissa olevaa vierasta eläintä, eikä poliisi ole eläinlääkinnän ammattilainen. On parempi ehkä kuitenkin ottaa varman päälle ja lopettaa kuin ottaa se riski, että aiheuttaa kohtuutonta kärsimystä. Koiran omistajankin löytäminen siihen hätään voi olla hankalaa, eikä koiralle voi hankkia eläinlääkäriapua ennen kuin lystin maksaja on selvillä. Jos mä ajaisin kissan yli niin, että se vammautuisi, niin lopettaisin sen ja yrittäisin sitten vasta etsiä omistajaa. Ymmärrän omistajan surun ja menetyksen, mutta minusta se kärsivä eläin siinä ensi sijassa tarvitsee apua. Eläimelle se elämän pituus ei kuitenkaan merkitse mitään.
Suvianne

Tuossa lopussa tulikin minusta se kiistakohta. Jotkut ajattelee, että elämän pituus merkitsee eläimelle.
Olen joskus inttänyt ihmisten kanssa joiden mielestä eläimiä ei saa oskaan lopettaa koska heillä on oikeus elämään ja sen pituutta ei saa ihminen määrätä.
Itse siis en missään tapauksessa ajattele näin.
Paitsi uhanalaisista eläimistä joiden tulisi saada elää koko elämänsä lisääntyen kovasti.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

<Oon Suviannen kanssa samoilla linjoilla. Rajanveto on tietty aina vaikeaa. Itse hoidin viime talvena ikkunaan törmännyttä varpuspöllöä, joka oli pökertynyt. Jos kyseessä olisi ollut talitiainen, olisin antanut kuolla ulkona hypotermiaan tai lopettanut, jos olisi ollut tajuissaan ja vammautunut. Pöllö oli kolme päivää viileässä varastohuoneessa, joi pipetistä haaleaa cokista ja nappaili pinseteistä lihasuikaleita ja paukutti nokkaansa mulle kiukkuisesti. Virkistyi aika hyvin ja pääsi takaisin kotikonnuilleen. Tosin ensilento hoidon jälkeen ei kantanut kerralla pellon yli, piti levähtää maassa ja jatkaa puiden suojiin. Saattaa olla, ettei siitä kuitenkaan tullut eläjää. Minusta petolinnut on kuitenkin sen verran vähälukuisia, että pienet vammat kannattaa hoitaa. Toki tuo ihmisen antama hoito on aina stressaavaa, eikä aina johda toivottuun tulokseen. Luonnonsuojeluyhdistysaktiivina olen aika monta kertaa joutunut toppuuttelemaan, kun ihmiset soittelevat ja kyselevät hoito-ohjeita luonnonvaraisille eläimille. Monesti on kyseessä eläin, jolla ei ole mitään hätää, esimerkiksi linnunpoikanen, jota emot käyvät kyllä ruokkimassa. Hoitamishaluinen voi olla pettynyt kuullessaan, ettei sille saa eikä voi tehdä mitään. Eräs rouva oli hoitanut kotonaan lasten rääkkäämää huonokuntoista oravanpoikasta. Oli jotenkin järkyttyneen kuuloinen, kun kehotin lopettamaan sen.

Tuosta yliajetusta koirasta vielä: ontuminen tai verisyys ei vielä kerro vammojen laadusta. Ontuminen voi johtua pienestä venähdyksestä tai pahasta sirpaleisesta murtumasta. Verenvuoto voi kertoa pintahaavasta tai vakavasta avomurtumasta. Ei ole helppoa käytännön tilanteessa arvioida, mikä on eläimen tila. Jos on vielä iso koira joka vastustaa kiinniottoa ja näyttää paniikissa hampaitaan, niin ymmärrän poliisin päätöksen oikein hyvin. Luonnoneläinten kohdalla tiuetysti pitäisi arvioida myös eläinlajin mukaan, mitä tehdään. Hirven tai ketun voi lopettaa samantien. Uhanalaisia lajeja pitäisi yrittää hoitaa, luonnonsuojelulain mukaankin. Uudessakaupungissa poliisi määräsi lopetettavaksi viime talvena suden, joka jätti verijälkiä. Siinä poliisi menetteli mielestäni lainvastaisesti. Susi on siinä määrin uhanalainen, että tilanne olisi ensin pitänyt tarkastaa. Verijälkiä voi tulla aika harmittomastakin vammasta. Kiinniottoon olisi ollut välineet ja tekijät valmiina. No sen suden kohdalla tilanne kyllä oli sellainen, että se olisi tarkastuksen jälkeenkin lopetettu, koska yksi tassu oli aivan tohjona.
vardenji

Näimpä. Mulle se poliisitapaus kuvailtiin kauheana tekona ja että poliisi teki väärin. Myöhemmin olen vaan ite ruvennu miettimään että mitä se lopulta sit teki väärin. Kun kukaan ei tosiaan kertonu koirasta sen enempää. Uskoisin että poliisit näkee ainakin jonkun verran eläinrääkkäystapauksi, joten heillä on sen verran tietoa kärsimyksestä, jotta voin olettaa eläimen lopettamisen pintapuolin katsoen aiheelliseks. Menipä vaikeeks mongerruksesks toi kirjotus :smt005 Mutta siis poliiseilla on ase ja lupa käyttää sitä tarvittaessa. Tarpeellinen tilanne on myös kärsivä eläin.
Muistan yhden kaverin kans kertoneen että osuivat peurakolaripaikalle juur onnettomuuden jälkeen. Kolaroinu kuski oli kaiketi shokissa, muttei sen suurempia näkyviä vammoja kaveri maininnu. Peura oli rampautunu ja raadellun näkönen mutta hengissä. Tää kaveri metsästäjä ja oli todennu vammat liian suuriks ja lopetti peuran retkeilykirveellä jo ennen poliisien saapumista paikalle. Muuta asetta ei mukana ollu, kun retkeilemästä oli kotiin palaamassa. Poliisit vaan sit tutki peuran uudelleen ja sano kaverin tehneen ihan oikein. Kuski oli tässä vaiheessa jo viety sairaalaan tutkittavaks.
kite

vardenji kirjoitti:Toi koira ei enää koskaan juokse tai ylipäänsä kävele. :smt009
Ihan vaan selvennykseksi tähän, että tarkoitin että kyllä se sitten "koirien taivaassa" (jonne menee tassujensa luo, jotka se ihminen kirveellä sinne aiemmin lähetti) voi juosta... sateenkaarisillalla, jos ymmärsit..
vardenji

Juu, ymmärsin kite :smt045
Oli vaan yleisesti ottaen että eihän toi koira voi enää noita jalkoja käyttää normaalisti ja ilman kipuja, joten miks sitä ei lopeteta ja tosiaan päästetä sinne taivaan niityille.

Pari päivää oon tuntenu olevani huono emäntä, kun on tullu tiuskittua kutulle. Se rikkoo karsinan ovensa pian kokonaan ja joudun pitämään rotan loukkuja karsinoiden ulkopuolella jonkin oudon kaivajan vuoks. Pelkään et se menee niihin ja saan kilarit, kun se tulee pilke silmäkulmassa navetan ovella vastaan ja TAAS on ovi selällään ja lukko p..kana :smt013 Onneks ei oo vielä päässy loukkuihin, ne on laatikoiden alla. Jos tolle kutulle tapahtuu jotain niin en sit tiiä mitä tekisin. :smt009 mitkään viritykset ei tunnu auttavan. Pari kikkaa on vielä kokeilematta...
kite

Tuollaisessa tilanteessa mulle tulee mieleen, et voi kun sais vaikka sen ripustettua
roikkumaan valjaista kattoon, ettei rikkois itteään, eikä paikkoja..
Vaan eihän se koskaan niin mene...

Kaikkea sitä voi mieleen juolahtaakin.. :shock:

Meillä onneksi selvitty ilman sitä pahinta noiden hilkulla tilanteiden kanssa, mutta
(koputan päätäni..siis maalamatonta puuta..) sitä ainoaa kertaa odotellessa.. -huoh-

Mutta toivotaan että kuttu "ymmärtää" pysyä portin takana :smt056
Saara

Viesti Kirjoittaja Saara »

Meillä oli vuosia sitten vanha puolisokea koira joka päivittäin kävi moikkaamassa naapurin mummoa (sai mummolta pullan) Kulki siis tien reunaa hissukseen mennen tullen.

Eräänä päivänä pihaan ajoi poliisiauto ja poliisi kertoi ajaneensa meidän koiran yli tiellä.
Minä tietysti hätääntyneenä ryntäsin katsomaan ja poliisi huikkasi lähtiessään että ota joku karahka mukaasi että saat sen lopetettua!
Suvianne

:shock: Siis hä!? uskomatonta
kite

Saara: kai teit tuosta poliisin toiminnasta ilmoituksen eteenpäin..??

Siis ihmisiä hekin on ja pitää vastata asemansa vaatimuksiin, eikä vain käyttää sitä hyväksi..

Vihaksi pistää.. Mä varmaan suunnittelisin sen karahkan käyttöä siihen poliisiin... :smt013
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Suwitsu kirjoitti:Meidän yksi kissa jäi auton alle kesällä, muuten oli ihan ok mutta sen häntä halvaantui ja samalla se alkoi pissata ja kakata joka paikkaan, pidätyskyky oli mennyt. Miehen kaveri tuli ja ampui kissan, se ei varmasti ehtinyt tajuta mitä tapahtui. Mutta taas sain monelta kuulla miten tunteeton ja julma olen kun kissa AMMUTTIIN. Mielestäni kissan kannalta olisi mollut hirveää jos olisin laittanut sen autoon ja ajanut 20 kilsan päähän jossa vieras ihminen olisi laittanut sille piikin.

Muutama vuosi sitten tuli telkkarista jotain eläinsairaala-ohjelmaa. Siinä nuori nainen vei gerbiilinsä eläinlääkärille. Gerbiilin kaveri oli kuulemma juuri kuollut ja nyt tällä gerbiilillä oli maha kipeä :shock: . Ja sillehän annettiin sitten kaiken maailman hoitoja ja lääkkeitä. Mun mielestä tuo on jo eläinrääkkäystä!!!

Ilona ihan samaa juttua viime viikolla lehdestä luin ja samat ajatukset heräsi. Millainen on näiden aktivistien ajatusmaailma???
Itse myös aina ihmettelen sitä kun ihmiset kammoksuvat sanaa ammuttiin ihan kuin se olisi automaattisesti kauheaa eläimille ja yms. Mielestäni on parempi että esim kissa kävelee koti pihallaan ja sitten pimenee. eläin ei edes ehdi kuulla yliääni ammusta kun jo pimenee. entäs piikki siinä sattuu varmasti piikin anto ja vieras ympäristö. Mitäs ainetta piikissä on? kumminkin se saa yli annostuksen ja jos esim meinaat sammua niin olo on aika sekava. ja jos unessa esim kuulet ääniä niin ne tulee mukaan uniin eli eläin tavallaan kärsii sen yliannostus piikin lääke unessakin elikkä olisi melko sama annetaanko nukutusta vai ei. itse kannatan että eläin kohtaa lopun tutussa ympäristössä ilmankemikaaleja. Itse vihaan kaikkia buranoita tms ja en niitä suostu ottamaan koska ne opn luonnotonta paskaa.
Kannatan kaikkia luontais tuotteita kuten hamppua lääkkeekiks se on luonnolinen asia, toisin kuin riippuvuutta aiheuttavat laboratorio kemikaalit.
Vastaa Viestiin