Tällä hetkellä 11kappaletta. Enempää ei enää tule. Haudontaprosentti 61% Pitäisin tipusia pari viikkoa itselläni. Paljonkos tästä rahtihaudonnasta saa vaivanpalkkaa?
Ehtoo-onni kirjoitti:ONNEA TIPUISTA!! Ja onnittelut toimivasta koneesta. Ettekö sinä ja Raudunkulman pappa rakentaneet sen juuri?
Eepi sen koneen ihan yksin on tehnyt. Mulla ei ollut konetta silloin kun vein munia Eepille. Aika pian huomasin että mullahan on romuvarastossa lämpö/kosteusmittaria lukuunottamatta kaikki mitä hautomo tarvitsee ja toimimaton jääkaappi löytyi tutulta. Väsäsin oman härvelin ja nyt sieltä vielä pitkälti toista viikkoa odotellaan muutamaa tipua.
Mun pitäis talveksi saada lisää tilaa joten ei haittaa vaikka niitä ny vähäsen tulisikin enemmän kuin ensin ajattelin.
Hei Hannaw, kyllähän mä voisin laitta niitä haudontaan. Laitan ittelleni alhoja sitten samaan aikaan. Onkos viiriäisten haudonnassa jotain muuta erityistä kuin että kuoriutuvat muutamaa päivää aikaisemmin?
Tiput ovat kasvaneet koovaa vauhtia ja syövät ihan järjettömästi Kokoajan saa olla kantamassa ruokaa nokan eteen. Laitan muuten kuvia kunhan olen ensiksi opetellut
Eepi kirjoitti:Onkos viiriäisten haudonnassa jotain muuta erityistä kuin että kuoriutuvat muutamaa päivää aikaisemmin?
Viiriäisoppaan mukaan taisi olla hyvin pitkälle samanlaiset olosuhteet. Paitsi kosteus oli 55 sijaan 60, perusteluna, että pienempi muna kuivuu herkemmin liikaa haudonnassa.
Jos haudot yhtä aikaa kanoja ja viiriäisiä, niin munat pitäisi laittaa koneeseen niin, että KUORIUTUMINEN tapahtuu yhtä aikaa. Muuten sulla tulee viiriäisille liian kuiva kuoriutumisjakso, kun et voi niin aikaisin vielä nostaa kosteutta kanoille.
Tai sitten toisena vaihtoehtona, kun Eepillä tuntuu intoa riittävän. Niin laita vielä toinen ,kuoriutumiskoneeksi.
Sinne saat heti säätää lämmön ja kosteuden sopivaksi, kuoriutumista ajatellen. Kyllä ne munat kestää siirtää. Varsinkin jos ovat jossain korissa, niin toiseen koneeseen.
Eikä tuu sitten sitä kuoriutumis pas.. ja pölyä. Ja helppo siivota sitten se kone. Toisella voi hautoa vaikka kokoajan.