Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

joo noin toi homma toimii. Minäkin olen myynyt kukkopoikia elävänä, paistiksi. Ostaja saa sitten itse lopettaa kukon meillä. Muniakin saa myydä kotoa suoraan, mutta siitä pitää tehdä ilmoitus terveystarkastajalle. Ja se salmonellatesti kannattaa olla.
Mutta jos kauppaan haikailee muniaan niin..
Pitää olla pakkaamo ja leimata ja läpivalaista jayms. yms...
viiriäisen munia ei sentäs tarvii kuulemma leimata :smt005
mutta se elintarvikehuoneiston laitto vasta onkin lysti juttu... jos aion saada omia onnelisia,iloisia villejä ja vapaita munia(ni) jonnekkin niin siihen tökkää.
Muniahan ei käsitellä mitenkään, eli ne on niitä luonnon puhtaita. Mutta tilat pitää olla melkeen laboratorio tasoa! Mitenkähän jos myis netissä munia, katsottasko se suoraan asiakaalle mynniksi kotoa?
Minusta jos elämistä pitää saada elintarvikkeita ne pitää hoitaa ja kasvattaa niittenkin henkiriepua kunnioittaen. Itse olen onnistunut olemaan ostamatta montavuotta tehotuotettua ruokaa. Ja aion vastakin omilla valinnoillani vaikuttaa.Ei kyllä lihoon pääse!
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pootsi kirjoitti:Virikehäkkien munat oli minusta tyyriitä, tuotantomuoto kun on mitä on. Ne oli vielä pakattu erikoisempaan kennoon ja kierosti nimetty orsikanalan muniksi.
Tämmönen on jo kyllä todella härskiä. Virikehäkki on virikehäkki eikä mikään orsikanala. Jos tosiaan oli häkkikanalan eikä esim. avoritiläkanalan munista kyse, niin kehottaisiin ottamaan yhteyttä pakkaajaan tai johonkin kuluttajansuojatahoon (mikä tämmösiä asioita valvoo?). Tämmönen on nimittäin kuluttajan harhaan johtamista.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

En nyt oo ihan satavarma, mutta mun mielestäni kyse oli Kieku oy:n tuotteesta, google löytää sivut. "Orsikanalan kanat asuvat virikehäkeissä", lukee pakkauksen päällä. Eihän tossa oo mitään järkeä!
Viimeksi muokannut Pootsi, 05 Marras 2008, 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, niinhän nuo mainostavat kotisivuillaankin, valikoima/orsikanalan munia. Ja onhan tuo vähän huvittavaa tuokin, että vapaiden kanojen (=lattiakanala) munista mainitaan, että kanat asuvat "luontoa lähellä olevissa olosuhteissa".

Täällä voi tehdä kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen, jos tuotetiedot tai markkinointi ovat mielestäsi harhaanjohtavia:

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/349 ... 889f4.aspx
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja alkuperäiseen aiheeseen liittyen, lähdettekö tähän adressiin:

Häkkikanalat kiellettävä kokonaan
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Allekirjoitin samantien. :smt045
Pootsi

Siis minä en tiennyt, että Saksassa on kaikki häkit menossa kieltoon, mutta Suomessa ei. Mikä ihmeen myönnytys se virikehäkki on olevinaan.

Mä taidan kantaa sen verran kortta tähän munakekoon, että sepustan kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen noista orsimunista. Kovasti kiitos linkistä, Mimmi! :smt001
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Minäkin allekirjoitin Mimmin adressin. Oli hyvä ja asiallinen kirjoitus aiheesta kotisivuillasi :smt045
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Allekirjotin!!!
Pootsi

Osoitteessa http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 74:FI:HTML sanotaan, että
d) Munien, joiden pienpakkauksissa on ilmaisu "orsikanalan munia", on oltava tuotettuja siipikarjatuotantotiloilla, joilla:

- kanojen käytössä olevalla lattiapinnalla on enintään 25 kanaa neliömetrillä,

- rakennuksen sisäosa on varustettu niin pitkillä orsilla, että jokaisella kanalla on vähintään 15 senttimetriä orsitilaa.
Eli tuolla perusteella virikehäkkien munat kai on orsikanalasta? Noh, menin kumminkin kysyneeksi asiaa. Tuntuis kyllä siltä, että oikeampi kiertoilmaus virikehäkille olisi orsihäkkikanala.

Niin ja Mimmin adressi on hyvä, osoitetta pitää levittää. :smt001
mirri

Allekirjoitin myös heti. Mitäs ne kerroslattiakanalat sitten oli? Minusta näytti aika tekniselle viritykselle kun jossain telkujutussa oon niitä päässy näkeen.
mirri

:smt013 No ei toi kyllä oo mistään 25kanaa/neliöllä minä kun oon kuvitellu et niit saa olla 4. Ja kenen kanat mahtuu siihen 15cm orrenpätkälle.... kyllä mulla ainakin ottavat enemmän tilaa. Onko ne mokomat onnestapullistaneet persuksensa :smt005
Suvianne

Laitoin linkin toiselle foorumille.
ja siellä yksi sanoi, että lattia kanaloissa kaikki kanat on kokoajan antibiootti kuurilla salmonellavaaran takia?!

Sanoi itse syövänsä vain luomua sen takia.

Mutta entä ne jotka normaalisti ostaa häkkimunia. Jättääkö ne ny allekirjottamatta kun syövät ennemmin häkkimunia kuin antibioottimunia..

Tietääkö joku tästä asiasta jotain.
Pootsi

No tietää sen verran, eittä antibioottikuurijutut on höpöhöpöä. Eihän se salmonella tule lattiakanalaan yhtään sen helpommin kuin muihinkaan tuotantomuotoihin. Paitsi ehkä luomuun, niille kanoille kun tarjoillaan karkearehua ja jotkut pääsee jopa ulos. Mutta testejä otetaan säännöllisesti, käytännössä suomalaisissa siipikarjatuotteissa ei salmonellaa ole.
Suomen laki ei tietääkseni edes sallisi pitää eläimiä jatkuvasti tarpeettomalla antibioottikuurilla. Lääkeaineet ja niiden varoajat on myös tosi tarkkaan säädeltyjä, ei varmaan ole yhtään antibioottia, jota voisi syöttää elintarvikkeeksi meneviä munia munivlle kanalle.

Mutta oikein hyvä, jos yuon jutun kertoja syö itse vain luomumunia. Toivottavasti ei sentään saa tarinallaan ketään käännytettyä häkkimunien puoleen.
Suvianne

Kiitos!! Kerroin tuon!!
Vastaa Viestiin