Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Sillä selittyis se että mulla on paljon mustia kanoja, ja kukkoja. Lordin poikakin on musta, siinä on värit päinvastoin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kanamummo kirjoitti:Muusa, eikös musta väri dominoi? Jos valkonen on sit peittyvä? :smt017
En minä vaan tiedä!
Meillä ainakin justiin tuo kuvan valkoinen kana on tehnyt ainakin yhden mustan tipun harmaan kukon kanssa ja kuvittelen että se on tehnyt mustan tipun myös itsensä värisen kukon kanssa.
Mutta eihän tuo ole edes sillätapaa valkoinen kuin vaikka nuo tuotantohybridit ovat valkoisia, väriä sillä on.
Kyllä mun teoria on että noihin väreihin vaikuttaa älyttömät läjät geenejä.
Ja johonkin tiettyyn ulkoasuun myös. Eli tuo kuvan valkoinen Kaunokkikin omaa geenejä tyyliin ruskeaaväriäeimuodostu-kuviointiavainselkäpuolella-kuviointionmusta-kuviointiaonsuhteellisenvähän-geenit ja sit sillä on kuitenkin "piilossa" ehkä joku ruskean värin geeni jonka se ruskeaaväriäeimuodostu-geeni kytkee pois päältä, mutta sitä ruskeaa väriä se kuitenkin voi periyttää (sillä on ruskeakin tipu vaikkei kukko ole ruskea).
Genetiikkahan on aika monimutkaista, se kun peruskoulussa opetetaan ettei sinisilmäiset saa ruskeasilmäisiä lapsia on vain pintaraapaisu :smt002
Ainakin undulaateilla on sit muuten myös sukupuoligeeneihin sitoutuneita värigeenejä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kauheen vaikee on ollu löytää tietoa kanojen värien genetiikasta! Oon etsiny ja etsiny ja pieniä tiedonrippeitä vaan joutuu poimimaan. Jos vaan joku tietää että olisko jotain sivustoa netissä missä olisi laajemmin tietoa???

Muusa: kanoillakin on sukupuoleen sidottuja, esim faverolleilla. Muistakin oon lukenu, mutta nyt ei tuu mieleen, kun on ollu semmoisia mitkä ei itseä oo niin kiinnostanu :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luulempa, että mahoton tietää sekarotuisten tai maatiaisten väri periytyvyyttä.
Ihminenkin saattaa mustan kanssa saada mustan tai valkoisen lapsen.
Väri tosiaan periyty jotenkin monella "alleelilla" ?? onkohan tuo sana oikea.. Jostain dokkarista jääny mieleen.
Muusa

Tässä nyt kaikkien iloksi kuva siitä omituisenvärisestä tipusta mistä puhuin;

Kuva

Se ei ole likainen! Vaan sillä on tuommoista pask... vaalean kuparinruskeaa väriä höyhenissään. Ja siivet ja pyrstö ja niska on vaalean sinivioletit.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kaunis lintu ja ihanasti onnistunut kuva! Miten sä saat nuo lintuset pysymään jossain tietyn kankaan päällä paikallaan ja kakkimatta? :smt001
Muusa

Mimmi kirjoitti:Miten sä saat nuo lintuset pysymään jossain tietyn kankaan päällä paikallaan ja kakkimatta? :smt001
En mitenkään :smt002 no nyt oli kyllä ihme tuuri, kuvasin aika monta tipua eikä yksikään kakkinut pyyhkeelle :smt103
Mullahan on kyllä järkkäri eli suljin laukeaa silloin kun napista painaa, pokkaridigeillä on varmaan toivotonta vilkkaita kanaeläimiä kuvata kun niissä on ainakin useimmissa viive laukaisussa, kamera ottaa kuvan hetki laukaisimen painamisen jälkeen.
Kyllä noi yleensä just sen kuvaamiseen tarvittavan sekunnin murto-osan on suunnilleen paikoillaan suunnilleen oikeinpäin suunnilleen siinä kuin haluankin niiden poseeraavan :happy7:
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ihmeellinen väri!
Se mustan värin voimakas periytyvyys jäi mieleen jostain säilyttäjien kirjeestä. Jospa valkoset on sitten maastovärin puutteessa jääneet haukkojen kynsiin jollei se oo väistyvästi periytyvä?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa, oppiiko sitä järkkää kuinka helposti käyttämään? Siis kun ei ole mikään kameraekspertti. :smt017 Tuo kuullostaa niin hienolta että ei ole viivettä! Itse kun otan kuvia eläimistä, niin puolet kuvista on ilman koko eläintä ja puolessa on vain takapuoli ja sit joskus joku onnistuu. :smt005

Suvianne, kyllä niistä maattareista ja sekoituksista pystyis tulevat tipujen värit tietämään ihan samoin kun muistakin kanoista, jos vaan tietäs taustat ja nuo periytymisjutut väreistä. Vaikka toisaalta silloin kun mahdollisia värejä on paljon, niin sattumahan se lopulta ratkaisee että mitkä niistä tulee esiin pienissä poikueissa, eli jos saisi tuon värien genetiikan selville, niin voisi laskea vain todennäköisyyksiä.
Muusa

smari no oppii! Mulla on Canon eos400d ja tuonkin tipukuvan otin valmisohjelmalla, tuossahan on erilaisia ohjelmia eri kuvaustilanteisiin ja tuossa käytin lähikuvausohjelmaa ja kuva on otettu ihan sillä kameran mukana tulevalla kittiputkella. Eli ihan vaan kameraan virta päälle, ohjelmavalitsin kukkasenkuvaa ja tipu etsimeen ja laukaisu :smt071
Vähän säädin värejä kuvankäsittelyohjelmalla (mulla on Canonin skannerin mukana tullut ArcSoft Photo Pro ja kun en näissä tipuesittelykuvissa tähtää kovin taiteelliseen vaikutukseen niin vetäisin vaan vähän niinkuin vasemmalla kädellä automaattivärisäädön ja viis prossaa lisää kontrastia, kuvankäsittelyynhän ois kai paras ohjelma PhotoShop mutta tälläkin pärjään).
Hevosten kuvaukseen mulla on sitten vähän parempi putki missä on enemmän zoomia ja enemmän valovoimaa ja hevosia kuvatessa käytän enemmän käsisäätöjäkin, säädän aukon ja filminherkkyyden itse ja kamera säätää sitten sopivan valotusajan tai joskus säädän itse valotusajan ja filminherkkyyden ja kamera säätää sitten aukon sopivaksi, esimerkiksi.
Canonillahan on nyt se halvin tuhat-sarja, se 1000d ei paljoa jää ominaisuuksista tähän sata-sarjaan verrattuna mutta hinta on kivan edullinen.

Ja on se värien todennäköisyyksien laskeminenkin hauskaa :smt002 tuommoista kuin tuo kuvan tipu, osasinkin jo odottaa kun odotin vain että saan päällekkäin geenit valkoinen mustin kuvioin (niinkuin aiemmin linkitetty kana, tämmöisiähän meillä on kuoriutunut jo paljon) ja sitten diluutiogeeni mikä haalistaa sen mustan kuvioinnin, sellaista geeniä kun meillä on jo esiintynyt ruskealla väripohjalla. Mietin voiko tulla vieläkin valkoisempi jos tuohon valkoiseen mustakuvioiseen yhdistyy kuvioton-geeni, kun ei meidän kaikilla kanoilla kuvioita ole.
Taustojen tietäminen tekisi kyllä arvailusta paljon helpompaa mutta hauskaa on näinkin :smt002
mirri

Eilen sitten rohkaisin mieleni, ja valaisin munat uudelleen. Kaikki valkoiset kaupanluomut on ihan samanlaisia kun viimeksikin. Eli ei ole mitään. Yhden särjin, ja tyhjä on! Omat kananmunat on kehittyneet. Niissä on nyt iiiso musta möykky sisällä, ei enää pelkkiä verisuonia. Että semmonen kokeilu. Onko kukaan muu valaissut haudotuksiaan?
piitteli

Viesti Kirjoittaja piitteli »

Pakko tehdä tunnustus... Kyhäilin oman hautomakoneen kasaan ja piti hakea noita kaupan munia kokeeksi sinne, että paistuvatko.

Eilen läpivalaisin ja olihan siellä kaksi munaa lähtenyt kehittymään :smt007 Koneeseen meni yhteensä 12 kipaletta, toiset munaxin pakkaamia pirkka munia ja toiset kultamunan luomumunia. Molemmista lähti yksi alulle ja lopuissa ihan tyhjää täynnä.

Seuraavaa ihmettä odotellessa jos saatais noista vielä tipusia aikaiseksi :smt038 Tää on oikeasti vaarallinen palsta kun saa ihmiset tekemään tallasta :smt018 :smt003
mirri

:smt005 Niinpä...Meissä kaikissa piilee pieni kanankasvattaja!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kerro miten kävi ja saisko kuvia hautomakoneesta?
piitteli

Viesti Kirjoittaja piitteli »

Varmasti ilmoitan :smt003 Ei tuo "kone" mikään kovin ihmeellinen ole, katsotaan tosiaan tämä satsi että toimiiko ja hankin sitten niitä ihka oikeita munia sinne.

Kuvaa en nyt saa millään tähän hätään. Periaatteessa tämä on vaan muovilaatikko, 60W lamppu kytkettynä ajastimeen (vartti päällä vartti pois), muutama lämpömittari/kosteusmittari, Vesiastia, muutama saunan kiuaskivi pitämässä lämmönvaihteluita vähän aisoissa, tuuletusreikä ja lämmöneristystä sisälämpötilan mukaan niin että pysyy kohdillaan (muoviloota pahvilaatikossa ja lasikannen päällä pyyhe). Tosi kyhäys siis :smt003 Niin ja munat on tuollaisen keittiönkaapin metalliritilän päällä ja käsin niitä kääntelen siinä.

Aika skeptinen olen onnistumisen suhteen,... jonkun verran joutuu vahtimaan tuota lämpötilaa ja toinen juttu on tuo ilmanvaihto, että onko riittävä. Mutta katsotaan ja jännätetään :smt006
Vastaa Viestiin