Mielenkiinnolla kyselen, että mites muiden tirpat munii ja hautoo? Meillä kun nuo neljä kanaa tuottaa enemmän munia kuin mitä seitsemän ihmistä kerkee syömään... Alottivat muninnan 16-viikkoisina, siitä kuukauden päästä munivat kaikki munan päivässä. Alle vuoden ikäisenä hautoi ensimmäinen kana, tosin se päättyi epäonnekkaasti pari päivää ennen eräpäivää. Kaikissa viidessä haudotussa munassa oli melkein valmiit tiput. Mitenkään en niitä tutkinut enkä valikoinut, kana kun heittäyty lätyksi niin tuuppasin kahden itse valitsemansa munan seuraksi kolme muuta munaa ja siitä eteenpäin kana hoiti itse hommat.
Alkutalvesta tuli ensimmäinen sulkasato ja munintatauko, munatonta aikaa kesti vajaa kaksi kuukautta. Ensimmäisen talven olivat täysin luonnonvalon varassa, mutta nämä tän talven pitkät kylmät jaksot aiheuttivat tirppojen muuton lämmitettävään varustehuoneeseen (ja kaikki hevosten kamat ovat siis joko aitassa tai tuvassa...). Samalla tuli siirtyminen keinovaloon. Valon kanssa ollaan noudatettu luonnon rytmiä, eli valot ovat vain sillon kun ulkonakin olisi valoisaa. Siitä huolimatta rouvat alotti munimisen viime kuun alussa ja nyt mennään taas sillä muna päivässä vauhdilla.
Kohta viikon tuo viime kesänä hautonut rouva on jo ollut hiukan kireä, jos esim on munimassa niin kukaan ei saa kulkea kopin ohi. Kirkuu ja syöksyy sieltä kiroilemaan toisten kanojen iholle

Sillon kun kanojen ottamista suunniteltiin, niin moni sanoi ettei ainakaan maatiaisia kun munat on pieniä ja niitä tulee vähän. No meillä ne just ja just mahtuu kaupan M-koon rasiaan ja niitä tosiaan tulee ja tulee ja tulee... Munat on kauniin tasaisen kokoisia, muotoisia ja värisiä. Eikä kuulema maatiaisia kun ne on niin kiukkusia. No meillä kanat on kauhean mukavia ja kilttejä, kukkojen kanssa ei oo käyny ihan yhtä hyvä säkä. Mutta niin paljon ollaan näihin tykästytty, että jatkossakin tulee näitä olemaan. Itse saavat lisääntyä jos ovat lisääntyäkseen ja itse tipunsa hoitaa, mikään pakko kun ei ole kun ihan omaksi iloksi näitä pidetään

Minkäs verran näillä on säilyttäjiä ja minkä verran muuten vaan linjan puhtaana pitäviä harrastajia?