Ankat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
villeah

Ankat

Viesti Kirjoittaja villeah »

Mitä pienikokoisia ankkarotuja on,ovat helppohoitoisia ja kestävät hyvin eri sääolosuhteita?
Alice

Re: Ankat

Viesti Kirjoittaja Alice »

Pieniä ankkoja on ainakin Mignon-ankka(tai Call-ankka englanniksi),Mandariiniankka ja Brudanka (aix sponsa),jonka rotunimeä en tiedä suomeksi.Minulla on kokemusta vain Mignon-ankoista ja ne ovaT helppoja ja hauskoja ankkoja.Hankkisin mielelläni Mandariiniankkoja jos saisin siippani rankentamaan lammen niille.
Katriina

Viesti Kirjoittaja Katriina »

Minulla on kokemusta heinäsorsasta. On pienikokoinen, kestää hyvin eri säitä (ei tosin pidä kylmästä erityisemmin) ja mikäli sen kasvattaa aivan pienestä poikasesta, niin se kiintyy todella hyvin ihmiseen, tulee syliin, haluaa paijausta jne. Poikasia on usein myynnissä keväisin/kesäisin.

Valkoinen heinäsorsa on muuten samanlainen, mutta väri vain valkoinen.

Heinäsorsa tarvitsee tosin jonkinlaisen lammikon. Lentokykyisenä se saattaa myös lähteä omille teilleen, varsinkin jos olot ovat huonot (=ei ole uimapaikkaa). Moni pitääkin niitä myös ylhäältä peitetyssä aitauksessa tai leikkauttaa siipisulkia lyhyemmiksi. Itse en tosin leikkauttaisi noita siipiä.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Rotumääritelmän mukaan Mignon ankka painaa max 1 kg,Mandariiniankka uros samoin 1 kg ja naaras 900g,samoin Brudankat.Smaragdand-ankka uros painaa 1 kg mutta naaras vain 700g.Tanskalainen "Parka-anka" joka on minusta ihan heinäsorsan näköinen, painaa uros 1,5 kg ja naaras 1.25 kg.Juoksuankka uros painaa 2 kg ja naaras 1,75 kg.Muut tietämäni rodut ovat jo isompia ja painavampia.Käsittääkseni kaikki muut nuo ovat aika kestäviä kelien suhteen paitsi Mandariiniankka ja Brudankka,jotka ovat enempi eksoottisia koristeita.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä en tiedä onko noita mingnon-ankkoja suomessa kenelläkään. Tietty siitosmunia voisi virallista tietä tuoda ruotsista, jos sieltä löytäisi jonkun joka on halukas munia myymään kaikkine tarkastuksineen. Tavisankastakin saattaa löytyä aika pieniä yksilöitä, etenkin jos se on risteytynyt sinisorsan kanssa. Meidän pienikokoinen Rebekka-rouva painaa 1,7kg, eli on sekin aika pieni (muut ankat yli 2kg).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

On mignoneja Suomessa, todella kauniita ankkoja. :smt049
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Oon kans nähny kuvia mingon ankoista ja jo pelkkiin kuviin voi rakastua :smt007 Aivan käsittämättömän ihania.
Katriina

Viesti Kirjoittaja Katriina »

Eikö nuo mignon-ankat ole, pienestä koostaan huolimatta, kaikkein äänekkäimpiä ankkoja? Tuo englanninkielinen nimi call duck taitaa viitata tähän samaan piirteeseen. Meinasin vain, että jos ankkoja aikoo pitää paikassa jossa on naapurit lähellä, niin tuon mignon-ankan ääntely saattaa aiheuttaa ongelmia...

Heinäsorsa painaa noin kilon (0,9-1,2 kg), naaras usein hiukan alle ja uros hiukan tuon kilon. Yksi sen hyvistä puolista lemmikkinä on suhteellisen pitkä elinajan odote, luonnossa 12-15 vuotta, ihmisen hoidossa jopa 15-20 vuotta, yli 20 vuotiaat lemmikkiheinäsorsat eivät myöskään ole mitenkään harvinaisia.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mäkin olen lueskellut että ne on tosi äänekkäitä. Niitähän alunperin kehitettiin houkutelinnuiksi sorsanmetsästykseen, ja ilm. siinä ääntely oli hyvä ominaisuus.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

smari, kenellä noita mignoneita Suomessa on? Mä olen aina ankoista haaveillut, mutta tavisankka on mun makuun turhan suuri.

Sotkeeko pikkainen mignon vähemmän kuin iso tavisankka..? Vai onko se vaan toiveajattelua :smt002 ?
Vastaa Viestiin