Epäonnistunut haudonta kanan alla??/YKSI TIPU! ja toinen?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Epäonnistunut haudonta kanan alla??/YKSI TIPU! ja toinen?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei.. Onko kellään mennyt kanan alla loppuun asti saatettu haudonta ihan hukkaan?? Ettei ois tullut yhtään tipua???

Mua nimittäin nyt vähän huolettaa.. Kun se Pipari alkoi hautoa 22-23 päivää sitten ja mitään tulosta ei vielä näy.. :smt009 Sillä on 9 munaa alla ja mä merkkasin ne ehkä kolmentena-neljäntenä hautomispäivänä, eli muutamalta eri päivältä niitä voi olla.

Pipari on hautonut TOSI tarkkana, se on käynyt joka päivä tarpeillaan vain jonkun 5-10 min. kaklottaen koko ajan. Se on tapahtunut aina samaan aikaan päivästä, eli kun siirrän muun porukan ulkoilemasta sisälle. No, eilen Pipari jäikin pesään ja ajattelin sen pitävän "loppurutistuksen"..

Eikö luulis, että kanakin vaistoaa, jos munissa ei ole tulijoita? Mulla nimittäin Kaneli hautoi kaks viikkoa ja jätti homman sikseen. Kun katsoin munat, ne olivat kaikki "mahoja", eli mitään ei ollut tulossa.

Lohduttakaa vähän.. Tuntuu kurjalta, jos kanan kolmen viikon urakka on ihan tyhjän pantti.. :smt010
Viimeksi muokannut Mimmi, 19 Maalis 2007, 19:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

No voihan harmi, onkohan Kurko laiskistunut eikä polje kanoja! Oletko läpivalaisut munat, onko niissä tipuja? Meillä Kaapo pölläyttää päivittäin kanaset, nyt kun munia on taasen alkanut tulemaan. Viime haudonnassa ei ollut yhtään tyhjää, kuoriutumis ongelmia kylläkin parilla tipulla! :sad:
Wuohetar

Heips! Onko tietoa miten munia desinfioidaan Virkon-S:llä? Kuinka vahva liuos ja kuin kauan pitää aineen antaa vaikuttaa? :-k
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla on kanssa ollut noita tyhjiä hautomisia, toisessa kaikki munat oli mahoja ja toisessa ne pääsi kastumaan ja hukkuivat...Kana kyllä selvisi melko pian ja alkoi munia uudestaan. Kokemuksia Virkonilla desinfioinnista ei mulla ole, käytätkö munia haudontaan vai ruoaksi..?
Wuohetar

Haudontaan olisin voinut antaa, en omille kanoille vain ulkopuoliselle (marekin varalta olisin desinfioinut)! :smt017 Kaasuttaminenhan on toinen keino!
Mimmi

Kyllä Kurko polkee ihan päivittäin kanoja, ei näytä ujostelevan, vaikka olisin paikallakin!

Munien päälle oli joskus puolivälissä haudontaa särkynyt yksi muna ja pyyhin jäljelle jääneet nihkeällä liinalla puhtaiksi.. Oiskohan se vaikuttanut? Tosin tuolla oli jollain ollut samanmoinen ongelma ja tipuja tuli silti. (Olikohan TiPu, jos oikein muistan?)

Mä en oikein tajua sitä läpivaisuhommaa.. (Oonko vähän tyhmä??) Kun en mä erota munan sisällöstä mitään.. Kyllä mä katsoin niitä muutama päivä sitten, osassa oli pieni ilmatila ja muuten tummaa, osassa oli about puolet ilmatilaa.. Muuta sisällöstä en nähnyt, pitäisikö olla kirkkaampi lamppu?

No, katson varmaan ainakin maanantaihin saakka.. Kiva, jos kana kuitenkin toipuu nopeasti..
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Uskaltaisinkohan veikata?

Hieman outoa 23 päivän tarkka haudonta, eikä tipuja ole vielä kuulunut, mutta toiveita herättää tuo läpivalaisun tulos, näkyvä ilmatila ja muutoin tummaa. Aika suuri on ilmatila, jos puolet on, mutta ne missä se on pienempi voisi olla oikein kehittyneitä.
Muistelen vuoden takaa, että meillä oli loppuajasta juuri sellaisia. Mitään liikkeitä ei pystynyt enää havaitsemaan, mutta n. puoli vrk ennen kuoriutumista alkoi kuulua piipitystä. Sehän antaa toivoa.

Odottavan aika on pitkä, onneksi ei näissä tapauksissa yhdeksää kuukautta!

Toivottavasti saat sieltä vielä pikkuisia.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on joskus käyny niin, eli ei kana kyllä vaistoa onko niissä tipu tulossa vai ei.
Toi valaisu juttu kandee tehdä niin, että menee munien kanssa ihan pimeään paikkaan ja valaisee sitten taskulampulla. Siinä missä on tipi, ei näy 'tyhjää'. Sen kyllä erottaa ihan selvästi, jos on semmonen muna missä on toinen pää tyhjä, läpinäkyvä tai kuinka sen nyt kuvailis. Ai mut nyt kun luin sun viestis uudestaan, sähän olit kirjottanut että ilmatila ja se kuvaakin asiaa paremmmin. Se missä on ollut puolet ilmatilaa on todennäköisesti tipitön. Ei siitä sisällöstä mitään muuta oikein näekään :smt001
Luin kirjasta, että kanalla voi haudottaa kahdetkin poikaset perätysten, mutta se oli nelkytluvun kirjassa. Mitä mieltä sitten tuosta tänä päivänä ollaan,en tiedä.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä on mennyt joku kerta toi hautominen ihan neljän viikon ajallekkin... Tipuja tuli silti.

Jos kananmunassa on suurimmaksi osaksi tummaa, ja toinen pää vaalea, niin yleensä sisällä on sitten tipu... Mätä kananmuna on kauttaaltaan vaalea ja läpinäkyvä, että kyllä noi erottaa toisistaan.

Olen myös kokeillut kevyesti ravistaa kananmunia, jos tipuja ei ole kuulunut/läpivalaisu ei ole auttanut. Jos kananmuna on mätä, niin sisällä "loiskuu", jos taas on tipu niin kuoret vaan kopisee :smt003 Vaikeasti selitetty...

Ja yks juttu on kanssa se, että kananmunissa, joissa on tipu, toinen pää on huomattavasti painavampi kuin toinen..

Toivottavasti näistä oli jotain apua, ja toivotaan että sieltä nyt tipuja tulisi :thumbleft:
Mimmi

Juu ja semmonen huomio, että kun kana vaihtoi vähän asentoa ja munat liikkuivat, ne kovin "onton" kuuloisena kilahteli.. (Eikä siis täyden kuuloisena kolahdellut..) Onko se hyvä vai huono merkki?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Joku kysäisi Virkon S ohjeita. Purkin kyljessä on sekoitusohje, jota noudatin aluksi tarkasti ja nykyään vähän näppituntumalla. Laiskuus näet iskee. Koneeseen menevät munat kastan liuokseen, kanalan olen desinfioinut sekä rätillä pyyhkimällä, että seiniin suihkuttamalla. Ei tarvitse huuhtoa.
TiPu

Jos Mimmi kokeilisit rikkoa yhden niistä "ontoista" kananmunista, ja katsoisit onko mätä vai ei? Jos on mätä niin muutkin samanlaiset ilmeisesti ovat mätiä?

Meillä kyllä erotti aika helposti onko mätä vai ei, ton läpivalaisun ja ravistelun ansiosta... :smt017
Mimmi

Yksi tipu sirkuttaa!!!

Hih hei!! Ainakin yhdestä munasta kuuluu virkeä tipun sirkutus, joten tänään saan ainakin yhden tipun!! Voi, miten mittaamattoman onnellinen olen!! :smt040 :smt041 :smt081 :smt055

Jos jää ainokaiseksi tipuksi tästä haudonnasta, niin siitä voi kyllä tulla vahingossa mamman lellivauva..

Mutta nyt siis en aio testata munia avaamalla, vaan antaa hautoa pari päivää yli ekasta kuoriutumisesta ja sitten vasta tsekata loput..
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Voi kun kivaa! :smt001
Toivottavasti tipu kuoriutuu äkkiä ja tulisi muitakin kavereita.
Vaikka kyllähän se yksikin on jo hieno juttu!
TiPu

Ihana juttu :smt007

Odotellaan josko lisää tipuja tulisi!

Onnea! :smt001
Vastaa Viestiin