voimakas ammoniakin haju kanalassa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kanamummo

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Elikkäs vetäsin johtopäätöstä noista ilmoista ja ammoniakin hajusta, että painovoimainen ilmastointi ei taho suojalla toimia? Lämpöeristetty ilmanvaihtokanava ylemmäs katolle? Tietysti kuivituksen lisäks...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minäkin olen nyt siivoillut orsien alta ahkerammin, josta minusta se ammoniakin haju tuli, eikä enää hajuhaittoja.
Totaalisen ot: meidän vuohet tulee ensi viikolla!!! :bounce: ( jonnekin piti saada hehkuttaa ja täällä saa ymmärrystä)
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Jemuli

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä nikkaroin viikonloppuna orren alle "paskalaudan" :smt003 ja näin äkkiseltään ainakin vaikuttaa kätevältä; yön aikana kakitut isot kasat jää laudalle ja pehku alla pysyy puhtaana. Siitä vaan laudalta kakat kompostiin ja pehkuja tarvii vaihdella harvemmin ja ilma pysyy raikkaana :smt041
siimis

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tuohan on vanha tunnettu totuus, että jos lämpötila sisätilassa ja ulkona lähestyy toisiaan, niin painovoimaisen ilmanvaihdon teho putoaa rankasti. Se painovoimainen ilmanvaihto kun perustuu juuri lämpötilaeroon. Lämmin ilma nousee ylöspäin.

Meillä mies teki uuden ilmanvaihtoaukon kanalan kattoon ja nyt on sisäilma pysynyt paljon raikkaampana.
harrastaja

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mut miten ois voiskohan sen ilmanvaihtoreijän aukasta tällasella 0 kelillä ja lämpölampun päiväks sammuttaa
mirri

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mä oon vaan avannut lisää ilmantulo aukkoja kun ulkona lämpiää, ja samoin avannut "kellotapulin" peltiäsuuremmalle.
Ja tuntuu tehoavan. Kuivikkeita lisää, ja sillä hyvä! Tuntuu ainakin vielä pysyvän ammoniakinhaju pois.
Suvianne

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

harrastaja kirjoitti:mut miten ois voiskohan sen ilmanvaihtoreijän aukasta tällasella 0 kelillä ja lämpölampun päiväks sammuttaa
Minkä ikäisiä sulla on ja mitä rotuja?

Minulla on maatiaisia ja sekarotuisia, ne on kaikki ilman lämpölamppua koko talven.
Päivittäin jaloittelvat ulkona vaikka olisi -10pakkasta.
Nyt kun on paljon lunta, eivät enää mene. Mutta haluavat ehdottomasti pällistellä avonaisella ikkunalla.

Joten aikuiset, tottuneet kyllä pärjäävät!!

Minusta kannattaa totuttaakkin, koska ne oikeasti nauttivat laiduntamisesta ja pakkasen vikuuttama ruoho on makeaa ja ihanaa, kanojen mielestä :)
Eli viimestään ensi syksyllä anna kanoijen päättää milloin sisälle ja milloin ulos :)

Eilen karkasi kalkkunat väkisin ulos, vaikka oli lunta!! Annoin niitten kässehtiä ja sievästi sitten ajoin sisälle. Ja ihan vaan siksi kun oli vieras koira kylässä.
Muuten olisivat saaneet lumessa kahlata :)
Marika

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Marika »

Suvianne: Paljonko sulla on lämpötila kanalassa? Avaatko päivällä luukun ulos vain joksiki aikaa?
Suvianne

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Avaan luukut tällasilla 0 keleillä koko valoisaksi ajaksi.
Ja jos ei ole lunta, vain pakkasta, niin aukaisen luukut myös.
Koska minun linnut laiduntavat monta tuntia vaikka on pakkasta, jos ei ole lunta.
Kanalassa oli sellanen -3 kun oli -10 pakkasta ja luukku auki.
Tieten luukun lähellä vielä kylmempi.

Kun luukut sulkee pimeän tullessa lämpötila nousee nopeesti. Jos menevät aikasemmin sisälle suljen aikasemmin.
Minun on siitä hyvä kun olen kotona vahtimassa.

Nyt on lunta mutta 0 keli. kalkkunat ja myskit on pihalla ja osa kanoista.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidän kanat eivät halua enää mennä ulos kun maa jäätyi, eivät edes käy kurkkimassa :smt009 . Tänään en sitten enään avannut ovea kun luntakin on maassa peräti 2 centtiä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei meilläkään eka vuonna menneet lumella ja ei muistaakseni pakkasellakaan.
Mutta nyt kun ovat vapauteen tottuneet, niin se niin vetää...
Minäkin suljen luukut jos kukaan ei istuksi ikkunalla tai oleskele pihalla.
Koska joinakin päivinähän sitä vain haluaa olla sisällä lämpimässä, itse kukin :)
Tässä on kuvia meidän kanoista lumessa :)
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... aseni.html
harrastaja

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Suviannelle nää vanhimmat on kai 4tai 5 vuotiaita ja jotain puhdasrotua ja sit niistä viime talven ostetuista en ole selvyyttä saanu ja sit ne tehotytöt ja loput on sekarotusia näit tän kesän poikasia.Kun oon sen lämpölampun pitäny hämärävalona kun eiks nää tehotytöt ole niin et niil täytyy olla vähän valoa aina kun aloittavat aamulla aikaisin munimaan
Xaus

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Voihan ammoniakki. :smt013

Nyt kun tuli nää lauhat, niin alkoi karsea dunkkis kanalassa. Ihan henkeä salpas se ammoniakin käry. :smt010 Oon epäillyt kestopehkua, tai siis sen toimivuutta, mut kun nyt mylläsin lisää purua ja turvetta sekaan, nousi sieltä kunnon höyry. Paikoin pehku tuntui suorastaan kuumalta. :shock: Märkä se ei ollut mistään kohtaa. Ovi on ollut auki lähes koko päivän ja nyt tuntuisi, että haju vähän hälveni. Onpa inhottavaa, nyt just kun on tulossa tipuja ja näyttäisi kanikin vähän pullistuvan. :smt009

Tarvii varmaan hakea lisää turvetta vielä. Kohta kanat voikin astahtaa suoraan orrelle, ei tarvii hypätä, kun pehku on jo varmaan 0,5 metriä. :smt003
Mimmi

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, tää on nyt sit tätä. Ensin tulee hirveät pakkaset ja tallikin painuu pakkaselle: kaikki eläimet sisälle, joka rööri tukkoon ja pressut ovien eteen. Lisäksi talli vuorataan sisältä päin heinäpaaleilla. Sitten tulee lauha: kaikki röörit auki, paalit ja pressut äkkiä pois. Tuuletus ovet selällään aamusta iltaan ja uutta pehkua sen minkä ehtii lapioimaan. Nyt kun sekään ei riitä, kaivetaan ulkoasumukset lumen seasta esille, korjaillaan ja siirrellään eläimiä taas ulos. Sitten odottellaan seuraavia paukkupakkasia. Vai mitäköhän seuraavaksi? Eläimet hautautuvat lumeen ja niitä pitää sieltä sit kaivaa esille? Vai koko talli peittyy lumeen? Vai ensin talli peittyy lumeen, sit hetki nollakeliä niin, että lumi sulaa pinnalta ja sit taas tulipalopakkaset niin, että koko ihana tallitäytekakku jäätyy eikä kukaan eikä mikään pääse enää sisään taikka ulos? Elämme jännittäviä aikoja, ystävä hyvä. :smt040
Vastaa Viestiin