oluthiiva

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kotkot

oluthiiva

Viesti Kirjoittaja kotkot »

paljonko/kuinka usein annatte oluthiivaa myskeille?
Suvianne

Re: oluthiiva

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on oluthiivaa ja annan sitä kaikille tipuille.
Mutta minun mielestä oluthiivaa parempi on liha ja kala.
Joten en anna aikuisille ollenkaan.
Minusta oluthiivasta puuttuu b12 ja juuri sitä ne tarvitsevat.
Kaloja annan perkkeineen ja kun suolistan kukkoja, heittelen sisäelimet myskeille. Ja sitten saavat jauhelihaa.
Jonkin verran olen keittänytkin kalaa.
Jauheliha on silti mieluisin.
kotkot

Viesti Kirjoittaja kotkot »

moikka,kiitos vastauksestasi. onko sillä väliä mitä jauhelihaa se on? voiko puurohiutaleita antaa "raakana" vai onko niistä parempi tehdä puuro?
Suvianne

Tipuille jos tekee, puuroa. Pitää varmistaa ettei se ole liian löysää mihin ne tarttuu jaloistaan ja kaatuu ja kastuu.
Minä en tee puuroa, koska parhaiten kelpaa kaurahiutaleet.

Kaikki ei tykkää puurosta kun se on sellasta tahmaa.
Minun kanat kyllä syö kaiken, kun ovat tottuneet.

Aikuinen myski saattaisi vaikka tykätäkkin löysästä puurosta pakkasaamuna.

Ei sillä varmasti muuta väliä ole kuin se mikä kelpaa, eli kannattaa kokeilla :)
Niin ja jauheliha.. Minä olen antanu sitä mitä tarjouksesta olen saanu.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mistä sie suvianne oot saanu päähäs että se myskien erityisesti tarviima vitamiini on B12.. musta täällä oleva biologia on aina puhunut ankkojen, kanoja suuremmasta niasiinin tarpeesta ja SITÄ b3 on kyllä tossa oluthiivassa... ei pitäs inhimillistää jos on ollu anemiaa..itellä.. tai muutoinkaan... mie ainakin uskon Tipsin ammattitaitoon tässä ankka-asiassa, kun hää sentään pääsee sellaisiin dokuihin käsiksi mistä myö tavalliset tallaajat ei tiieätä yhtikäs mitään!!! ja on taatusti jotain muuta kuin mututuntumaa...tai miltään keskustelupalstalta imuroituu.. :smt018 ..ees karppien,, sori oli pakko kommentoija LIIAN vankasta näkemyksestä :smt012 .. valkuaisen tarpeeseen voi tietty olla luonnonmukasempi.. ankoille ja myskeille se kala.. mut en kyllä heti niele tota väitettä vitamiineista..
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eikös tavalliselle ankalle kasvun alkumetreillä suositeltu sitä oluthiiva lisäksi. Justiinsa ton niasiinin takia?
Pääsin ihan sellaseen käsitykseen ettei tarvita enään poikasvaiheen jälkeen.
Suvianne

No minä yritin asiasta keskustella Myskiankka keskustelussa, mutta kukaan ei vastannu tai laittanut vastaan. Linkitin sinne jenkkilinkinkin missä sanottiin b12 vitamiinin olevan suurin syy poikasten kuoriutumisongelmiin ja kuolemiin munaansa. Eli aikuinen tarvii b12
En rupee inttään kun en mitään tiedä. Muuta tietoa en löytänyt ja kukaan ei korjannut.

Syötän tipuille oluthiivaa en aikuisille.
Suvianne

Suvianne kirjoitti:Minulla on oluthiivaa ja annan sitä kaikille tipuille.
Mutta minun mielestä oluthiivaa parempi on liha ja kala.
Joten en anna aikuisille ollenkaan.
Minusta oluthiivasta puuttuu b12 ja juuri sitä ne tarvitsevat.
Kaloja annan perkkeineen ja kun suolistan kukkoja, heittelen sisäelimet myskeille. Ja sitten saavat jauhelihaa.
Jonkin verran olen keittänytkin kalaa.
Jauheliha on silti mieluisin.
PS MAUNU_MUORI

Tässä lukee MINUN MIELESTÄ
ja olen mielipiteeni saanut etsimällä tietoa ja senkin tiedon olen täällä esitellyt ja kellään ei ollut siihen mitään kommentoitavaa.
Jokainen voi itse etsiä tietonsa ja MINUN MIELESTÄ jokainen voi esittää oman mielipiteensä.
Yhä olen tätä mieltä että aikuiset ei tarvi oluthiivaa, mutta jos Tipsi tai joku muu esittää parempaa tietoa, niin varmasti vaihdan mielipidettä.
Minä kun olen tunnetustiu leiristä toiseen hyppääjä totuudentorven soittaja :smt015
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä en tiedä myskiankoista, mutta voinhan vähän vilkaista viikonloppuna mitä mun vaakkukirjat sanoo (Muoristka; mä olen lukenut lähinnä englanninkielisiä ankkakirjoja, ne on kaikkien saatavilla jos englanti vain taipuu :) Vaikkakin pääsen noihin tieteellisiin tietokantoihin tarvittaessa, niin en ole sieltä muuta tainnut selvitellä kuin Marekia, eli voiko se olla ankoilla). Niasiinin tarve on etenkin ankanpoikasilla suurempi kuin kananpoikasilla, mutta nyt en muista mitä aikuisista sanotaan. Tietty aikuisilla puutostila ei varmaankaan aiheuta niin radikaaleja oireita kuin poikasilla (joille voi tulla jalkaongelmia jotka eivät korjaannu iän myötä). Mutta katson tänkin viikonloppuna ellen unohda lahopäänä :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Suvianne

Tuntus, että aikalailla samat pätis,
Myski laiduntaa kyllä enemmän kuin ankka joten voi olla että on sopeutunu vähän vähemmälle liha/kala ravinnolle.
tipsi
riikinkukko

Myskeistä tuntuu olevan aika vähän tietoa ankkakirjallisuudesta. Juuri muuta ei mainita kuin tuo, että laiduntavat enemmän ruohoa kuin normiankat. Oluthiivasta puhutaan nimenomaan poikasvaiheen yhteydessä ankkaoppaissa, niiden niasiinintarve on kolminkertainen kananpoikiin verrattuna. Kyyhkyille tarkoitetussa oluthiivavalmisteessa muistaakseni luki että pari kertaa viikossa kannattaa sitä antaa, luulisin että se olisi ihan hyvä vitamiinilisä ankoillekkin vastaavalla tavalla annettuna.
Suvianne

Tipsi, olen antanut ihan sitä ihmisten oluthiivaa.
Onkohan niissä eroa?
tipsi
riikinkukko

Ihmisten oluthiiva.. siis jotain oluen panemisjuttuako vai ihan ravintovalmistetta? :smt001 Mä olen vain käyttänyt eläimille tarkoitettua (pitäisi löytyä esim. agrimarketista vaikka hevosten ravintolisänä, ellen väärin muista) tai sitten olen tilannut kennel-callexilta linnuille tarkoitettua oluthiivavalmistetta.
Katriina

Viesti Kirjoittaja Katriina »

Ihmisten oluthiiva on mielestäni ihan sitä samaa kuin eläintenkin, ehkä vain puhtaampaa eli valmistusta valvotaan tarkemmin. Saa terveyskaupoista ja on siis ravintolisä, tarkoitettu varsinkin b-vitamiinien puutoksesta kärsiville.

Tuota varsinaisen oluen panemiseen tarkoitettua hiivaa ei varmaan oikein mistään tavallisista kaupoista edes saa, paitsi ehkä jonkin kotiolut pakkauksen mukana. Tavallisimmat kotikaljat ja simatkin tehdään ihan tavallisella hiivalla.
Suvianne

Jep just tuota ravintolisä hiivaa käytän.
SE on upeen makunen. Ihan parmesaanin tilalta vegeruokiin ja seitaniin makua antamaan ja vegaanilasagnen juustokastike tehdään oluthiivasta ja se on parempaa kuin oikea juustokastike??!!
Oikeesti :)
Eiku kokeilemaan vaan :)
Vastaa Viestiin