Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vaquera

Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Ajatuksena olisi ottaa kesällä kun tuttujen isossa tehokanalassa uusitaan taas kanoja ottaa ns. kesäkanoiksi muutamia häkkikanoja jotka olisivat ns. opetuskanoja :smt017 ja joissa ei tulisi niin isoa vahinkoa jos vaikka koikahtasi ja tuottaisi munia samalla. Ja samaan aikaan voisi laittaa munia (niitä arvokkaista) muhimaan ja saada näin sinne uuteen kanalaan (joka tehdään kesän aikana) terveet tiput. Nämä tehokanat olisi erillisessä suojassa ja tarhassa kuin mihin pikkutiput tulisi. Ja syksyn tullen ne voisi vaikka listiä jos niitä ei voisi viedä kanalaan. Kanalan kooksi tulisi ehkä 2x3m. En osaa ihan tarkaan vielä sanoa. Sen kokoinen se traktoritalli suunnilleen on.

Olen lukenut että vanhoja häkkikanoja ei saisi ottaa 'jatkoelämään' :smt018 , mutta onko siihen jokin syy? Se on jotenkin jäänyt hämäräksi. :smt017
Ja kumpi vaihtoehto olisi sitten parempi syksyllä pistää 'tehokanat' monttuun vai kanalaan? :smt012
Millä voisi mahdolliset ulkoloiset häätää 'tehokanoista' kun/jos ne ottaisi ja haluaisi antaa niille tietysti ensimmäisenä loishäädön?
Mulla on koiran näyttelyhäkki (108x70x78 ), joka joutaisi kanan poikasille ensimmäiseksi kodiksi. Kuinka kauan ne (oletettavasti 4-6kpl) voisivat olla siellä ennekuin voisi laskea suurempaan tarhaan? Tämä määräisi vähän sitä koska voisin harkita 'poikastuotannon' aloittamisen. Hautomakonetta ajattelin pyytää joululahjaksi.
Ja kauanko niitä voi pitää talossa sisällä?

Tyhmiä kysymyksiähän ei ollut, eihän? :smt012
Vaquera

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Eipä ole kukaan jaksanut vastata edellisiinkään, mutta kysyn silti lisää :smt003 . Onko kellään 20-30 litran muovikanestereita tehtyjä pesiä?

ps. pesäketjut luettu moneen kertaan :smt002
Suvianne

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En ole tätä huomannu.
Meillä oli lapsena joka kesä häkkikanalasta haettuja kanoja.
Ne oli kajuja ja raakoja aluksi,mutta tottuivat aika nopeasti uuteen elämään.
Ei niissä ollut mitään vikaa ja munivatkin hyvin.
Minusta voit ihan hyvin ottaa niistä parhaimmat ja jättää itsellesi. Ne saattavat jatkaa hyvinkin munitaansa vielä pitkäänkin. varsinkin jos saisit ne levähtämään välillä.
Kun saat ne, niin jos vain maltat. Älä pidä valaistusta ja annat rauhassa kasvatella höyhenpuvun ja vahvistua.

Ainakin valkoiset tehotytöt oli minusta oikein kivoja kun oppivat talon tavoille.
Toivottavasti saat sieltä kukonkin!

Meillä se hakeminen loppui, kun valtio maksoi kanalalle enemmän kanojen vähentämisestä kuin me oltas viititty maksaa. niitten ei hyävänny enää myydä kesäkanoja. Sillon oli joku munavuori menossa...
En usko, että on kiellettyä antaa kanoja eläkkeelle. Mutta mistäpä tuosta EUsta tietää. Jos ne antaa vaikka pimeenä, niin ota ilomielin. Jos joku viranomainen kysyy(mitä ei varmasti kukaan tee) niin sano vaikka, että ne on Suviannelta :smt003


Nuista pesistä.

Minä laitan nuille pesiä ihan mihin ne vaan munii!
Yksi muni mun unohtuneen pipon päälle hyllyyn :)

Nyt on mulla elitarvikelaatikoita kansien kanssa.
Minusta ne tykkää eniten jos on katto. Eli kyhää niihin katto.
Ja kyllä ne ne pesät löytää. Laitat vaan munan sinne houkuttumiseksi. joskus menee päivä joskus kuukausi, mutta yleensä pesä kelpaa, kun siihen tulee tarvetta.
kanamummo

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Toi muovikanisteripesä toimii varmaan ihan hyvin. Sen oon kylläkin huomannu että kanat tykkää, meillä ainakin, vähän reilummankokosesta pesästä eli nyt on ihan kirjahyllyn alaosia käytössä.
gallia

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja gallia »

Eihän tyhmiä kysymyksiä olekkaan!!! :smt002

Totkai saa ottaa vanhoja häkkikanoja. Meilläkin niitä oli aluksi pelkästään kesäkanoina. Se "kesä" jatkuikin pitkään, kun ei raaskittu niitä syksyn tullen listiä - 6 vuotta muistaakseni. :smt005
En ainakaan oo kuullut, et se mitenkään kiellettyä olis. Ja miks olis? :smt017
Tehokanat voi ihan hyvin jättää muitten joukkoon. Ei meillä oo ikinä ollu mitään sopeutumisvaikeuksia tehotytöt vs muut kanat.

Meillä on 2 tuollaista kanisteria varapesinä lattialla. Kanisterit kannattaa kiinnittää seinään, ettei niistä tule loukku. Ovat kevyitä ja kaatuvat helposti, kun kana lennähtää päälle.
Vaquera

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Onko ne kanisterit 20 vai 30 litran? Ajattelin kans että jos ne kiinnittäis jollain koukkusysteemillä. :smt017 Jos kiinnittäis niihin sellaiset lattaraudasta tehdyt koukut joista se ns. roikkuis ja sitten vielä esim. mustekalalla alhaalta kiinni seinään tai olis sellaisella hyllyllä. Niin ne pysyis paikoillaan, mutta vois tarvittaessa ottaa irti. Katton vois tehdä erikseen tai sitten vaan tehdä kanisterin kylkeen sellaisen kanan mentävän reiän. Kuulostaako hullulle idealle?
Suvianne

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei yhtään!! Nyt vasta tajusin mistä puhut :smt003
Reikä vaan kanisteriin. Ja sellanen parru siihen reiän eteen että saa siihen lehahtaa pällisteleen.
Mihinkään vieraaseen ei voi mennä heti. Pällistelyä ensin ja jos se menee mönkään astumalla ohuelle muovireunalle, niin menee maku koko pesästä :smt004
Olkee/heinää sisään, muna keskelle ja astinlauta ja tukeva kiinnitys!
Varmasti tyklkäävät.
Minusta tosi hieno idea!
Eikös niitä vois meikäläinenkin naulata vaan seinään :smt003 Jos vaan saa sen astinlaudan ratkastua.
dumblonde

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Hei, nuo kanisteri- pesäthän on tosi hieno idea! Miks mie en oo tommostakaan aiemmin alynny keksiä.. :smt003
gallia

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meillä on 30 litran kanistereita. Toiselle pitkälle sivulle on vaan tehty kanan mentävä, soikea aukko. Koska pesät on lattialla, ollaan jätetty jonkun verran reunaa, ettei pesät olis heti kuivikepehkua täynnä ja munat hautautuneena sinne. Hyvin kelpaa pesäksi.
Mun mielestä kiinnitykseksi riittää tuo lattarautakin. Meillä on kahvasta paalinarulla naulassa kiinni sen verran vaan, etteivät keikkaa ympäri. Ei ne kanisterit tuollakaan systeemillä ole paikoiltaan poistuneet, mut on helppo irrottaa puhdistusta varten. Ovat olleet käytössä jo vuosikausia.
harrastaja

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mulla on ollut aikasemmin ja hyvin oppivat 20 litraseen menemään kun otin yhden reunan pois, mut sitten mies kyllästy mun paalinaru virityksiin ja teki kunnon pesät
Vaquera

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Olipas hyvä ku tuli 'puheeeks' jos tästä sai joku muukin ideaa. :smt045 Nää on näitä aamulypsy-ajatuksia :smt003 Silloin saan jostain syystä kaikken hulluimmat ja parhaimmat ideat. Kuten kanojen hommaamisen :smt005
jamppa

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Juu ja ne pöntöt on siinäkin mielessä hyviä, että niissä ei ulkoloiset niin viihdy ja on helppo pestä tai vaihtaa kokonaan uusiin jos likaantuu!
Mulla oli vanhassa paikassa sellasii 3litran pönttöjä mihin tein isohkon reijän kylkeen ja seinään roikkumaan. Siinä oli hyvä mesta kalkille ja soralle.
harrastaja

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

tuoJampan idea toimii kyl aika hyvin . :smt009 viime kesän mull oli kesämokillä sellanen mut nyt ei oo kanisteria sellasta johon laittais
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Heitteleekö ne tuollaisesta kanisteriviritelmästä kalkkia pitkin kanalaa? Mulla on kalkkiastiana koran ruokakuppi ja siitä ainakin viskelevät kalkkia huvikseen (ainakin tuntuu siltä) pitkin kanalaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Sudenpesään kananpesää (suunnittelua)

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä taas viskelen kalkin aina pehkuihin. Ja pari kourallista vaan, joka syöttö kerralla. Se saa ne innokkaasti kaivelemaan pehkua.
Jyviäkään ei ole tarjolla muuta kuin myskeille. Nekin saadaan vain pehkuista kaivamalla.
Vastaa Viestiin