helmikanat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: helmikanat
Meillä helmikanojen herkkua on salaatti.Muninnasta sen verran että meillä myös munivat päivittäin ja kun muna on tullut niin ääntelevät niin että tiedän kerätä munat pois.Eivät siis meillä ääntele turhasta vaan aina on joku syy.Silloin kun pelkäävät, munivat tai yhtyvät kukon kanssa kuorossa ilmoittamaan kananmunien löydöstä.Helmikanat lentelevät meillä aina kiviaidan päälle ja kukko on helisemässä että tulkaa nyt alas omalle tontille.Viihtyvät siis hyvin kanojen ja kukon seurassa.Tosin molemmat ovat siis helmikana kanoja kun pari kuukautta sitten alkoivat molemmat munimaan vaikka luultiin ostaneemme helmikana pariskunta.Eilen täällä oli hirveä ukonilma ja kaatosade ja vaikka suojaa oli tarjolla niin helmikanat näytti nauttivat sateesta kun muut kanat juoksi nopeasti suojaan.Lämpötila oli kyllä 38 astetta joten saattoi olla että johtui siitä.Tässä siis vähän mun helmikana infoa omasta kokemuksesta.
Kiitos lulli. Mutta minkä värisiä munat on? Jostain oon kuullu, että vaaleanpunertavia, tiedä sitten pitääkö paikkansa.. Ja syötetäänkö ihan samaa safkaa kun kanoille?
Luulin pitkään, että helmikanat ovat KANOJA, mutta nehän ovat kai lähempänä kalkkunaa, kuten tuolta rotuesittelystä selviää. Olin kovasti hankkimassa sellaista poppoota, mutta rupesin miettimään, kun näin niitä livenä. Nehän olivat ihan kamalan rumia!
Saattoi kyllä olla, että olivat jotenkin huonossa sulassa tms, mutta pää/kaula oli kyllä melko epäesteettinen!
Saattoi kyllä olla, että olivat jotenkin huonossa sulassa tms, mutta pää/kaula oli kyllä melko epäesteettinen!
Meillä voi myös käydä ihmettelemässä. Ei ole pitkä matka Jamppalaan, tai mistä sitä tietysti katsoo.
Ne hautovat kyllä itse, mutta eivät mielellään tarhaoloissa. Kun saavat nököttää pensaan juurella vapaana, homma hoituu kyllä paremmin.
hmmm. eli tuon näkis sitten vasta kokeilemalla. nämä on kyllä sen kokosia et ajattelin kokeilla ihan vapaanakin oloa. jos vaikka saisin koirat opetettua jättään nämä rauhaan.
kalkun kanssa en uskalla vapautta edes kokeilla. saan pian itekki selkääni jos vällin yritän singahtaa
mieli tekis kovasti näitä ottaa, mut onko turhan hankala hoidettava näin aloittelijalle?
kalkun kanssa en uskalla vapautta edes kokeilla. saan pian itekki selkääni jos vällin yritän singahtaa
mieli tekis kovasti näitä ottaa, mut onko turhan hankala hoidettava näin aloittelijalle?
Ei kalkkunat ole vihaisia!!topi! kirjoitti:hmmm. eli tuon näkis sitten vasta kokeilemalla. nämä on kyllä sen kokosia et ajattelin kokeilla ihan vapaanakin oloa. jos vaikka saisin koirat opetettua jättään nämä rauhaan.
Minulla on piha täynnä lapsia ja kolme kalkkunaa irti. Ei ne ole vihaisia!!!!!!!!!
ei kalkkunat vihasia oo mutta IHAN TASAN hermostuu jos koira räkyttää ympäriämpäri härnäten. SIIHEN väliin en uskalla mennä.
jos tuon koirien käytöksen saisi kuriin ensin aidan takaa niin sitten voisi jatkaa vapaaksi laskemalla, kokeilemalla. kalkun kanssa en tod. tuota uskalla yrittää.
rotuominaisuutena valitettavasti liian vahva impulsiivisuus.
rivien välistä kuitenkin nyt olen lukevinani ettei meille helmereitä. ok. pittääpä miettiä.
jos tuon koirien käytöksen saisi kuriin ensin aidan takaa niin sitten voisi jatkaa vapaaksi laskemalla, kokeilemalla. kalkun kanssa en tod. tuota uskalla yrittää.
rotuominaisuutena valitettavasti liian vahva impulsiivisuus.
rivien välistä kuitenkin nyt olen lukevinani ettei meille helmereitä. ok. pittääpä miettiä.
Helmarit on hienoja ja hauskoja otuksia! Voin suositela!!
Tosin se ääni minkä ne pitää kun vauhtiin pääsee on jotain ihan hirveetä...
Mutta kyllä mun mielestä aloittelijakin niiden kanssa pärjää vallan mainiosti!
Tosin se ääni minkä ne pitää kun vauhtiin pääsee on jotain ihan hirveetä...
Mutta kyllä mun mielestä aloittelijakin niiden kanssa pärjää vallan mainiosti!
kiva et vihreää valoa alkaa näkyä. jostain syystä vain hurahdin näihin
ja ei ku kasvattajia etsiin että sais vielä lisätietoo
ja ei ku kasvattajia etsiin että sais vielä lisätietoo
Monnilainen ainakin omaa varmasti paljon tietoa niistä!
Mutta onhan niitä jo aika monella harrastajalla
Mutta onhan niitä jo aika monella harrastajalla
tuohon olisi nyt vain kiva kuulla itse monnilaiselta tuo mielipide
siksihän täällä kyselen että viisaammilta oppisin
luulen kuitenkin ette kelkaani enää käännetä. helmereitä saatava
siksihän täällä kyselen että viisaammilta oppisin
luulen kuitenkin ette kelkaani enää käännetä. helmereitä saatava