Onko kotikanat muuttaneet elämäänne?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Onko kotikanat muuttaneet elämäänne?
MUUSAa komppailen - lähes kaikki Suomeen tuotu soijahan syötetään eläimille, joiden kautta kierrätettynä hyötysuhde on huomattavasti huonompi kuin jos ihminen söisi soijan itse. Ja ei kai tämä ole mikään kilpailu siitä, kuka on omavaraisin - omaan lihantuotantoon tosiaan harvalla on mahdollisuutta. Mulla ei ainakaan (jos nykyisessä paikassa meinaan asua), joten soijaa saattaa eksyä lautaselle jatkossakin 

Ei todellakaan ole,ensimmäistäkään luomutuotetta en ole tarkoituksellisesti ostanut,ennemminkin liputan lähiruuan puolesta.Kuluttajana ostan niitä tuotemerkkejä,joille tiedän tämän alueen maatalousyrittäjien myyvän tuotteitaan kuten esim.Valio,Atria ja Pouttu.Omiakin kanoja/kukkoja aiotaan syödä,kunhan parvi alkaa kasvaa isommaksi.Tosin pääosan lihasta ostan suoraan tuottajalta teurastamon kautta tai sitten olemme itse suorittaneet teurastuksen.Myös "tinkimaitoa" tulee haettua ja viherpuolen ostoksetkin onnistuu ainakin näin sulan maan aikaan suoraan tilalta.Itse maatalon tyttönä ja 15 vuotta karjakon töissä olleena luulen jonkin verran asiaan perehtyneeni ja nämä Animalian jutut suorastaan raivostuttavat!Kyllä tuottajan on pakko kohdella eläimiään hyvin saadakseen ne tuottamaan.Vika onkin ennemminkin siinä,että tuottajahintojen laskun myötä tilakokoja on kasvatettu liikaa oman jaksamisen kustannuksella ja näitä juttuja sitten lehdestä luetaan kaikkia tuottajia yleistävinä.Kyllä tällä alueella vielä karjoista ne Mansikit ja Muurikit löytyy ilman luomuakin..kuluttajallahan on oikeus valita ja meitähän on joka junaan eli antaa kaikkien kukkien kukkia 

Näin mäkin olen nähnyt. Yleisesti on jo nautojen olot todella hyvät, monet navetat on ihan luxusta. Sikojen osalta olen kyllä vähän eri mieltä ja kanat tehotuotannossa on ihan järkyttävässä asemassa. Kotikanat ei oikeastaan ole muuttaneet elämää, olen niin naivi että olen jo lapsesta asti haaveillut omavaraisuudesta. Nyt tänä vuonna ensimmäisen kerran meille ei ole ostettu lihaa ruokapöytään pitkään aikaan, kahdeksas kuukausi menossa kun omat lihat riittää. (huh, tuohan kuulostaa kuin söisimme itseämme, tuo "omat lihat"Vaquera kirjoitti:Olen nähnyt 'tehotuotanto' lehmiä joilla on oltavat kuin viiden tähden hotellissa ja luomueläimiä joiden olot täyttävät juuri ja juuri kriteerit.

Luomua ei saa parjata. Kyllä se mahdollistaa paljon paremmat eliolosuhteet monelle eläimelle.
Ja jos on valmis ostamaan puolikkaita ruhoja, niin silloin luomua saa. Etelässä esim. on hirveesti luomutiloja.
Tuttuni kertoi, että luomussa on niin palojon tarkempi valvontakin, että kyllä sieltä bongataan äkemmin tällaset tohtoreiden vaimot jotka tappaa nautansa nälkään navetassa...
Ja jos on valmis ostamaan puolikkaita ruhoja, niin silloin luomua saa. Etelässä esim. on hirveesti luomutiloja.
Tuttuni kertoi, että luomussa on niin palojon tarkempi valvontakin, että kyllä sieltä bongataan äkemmin tällaset tohtoreiden vaimot jotka tappaa nautansa nälkään navetassa...
Ei ollut mitenkään tarkoitus mitään parjata tai ylistää. Tarkoitukseni oli vain herättää huomaamaan ettei kaikki ole aina niinkuin oletetaan. Anteeksi jos ilmaisuni loukkasi jota kuta. 

Ei ainakaan mua 
Ainahan voi tapahtua sairastumista ja masentumista ja siitä sitten elokoiden huonot olot.
Mutta valvonta auttaa tähän.
Ja periaatteessa, kun luomussa mennään sääntöjen mukaan on elikoilla paremmat olot. Ja se on minusta hienoa!!
Yritän tukea siksi luomua, mutta raha ei riitä kaupan luomulihaan.
Siksi selvitin lähimmät tilat ja ennen joulua on meillä talven lihat luomua ja olen aikasen ylpee siitä

Ainahan voi tapahtua sairastumista ja masentumista ja siitä sitten elokoiden huonot olot.
Mutta valvonta auttaa tähän.
Ja periaatteessa, kun luomussa mennään sääntöjen mukaan on elikoilla paremmat olot. Ja se on minusta hienoa!!
Yritän tukea siksi luomua, mutta raha ei riitä kaupan luomulihaan.
Siksi selvitin lähimmät tilat ja ennen joulua on meillä talven lihat luomua ja olen aikasen ylpee siitä

..ja ilmastokysymyksen kannalta hienompi homma suosia lähiruokaa 

Kuten myös kasvisruokaa!kanamummo kirjoitti:..ja ilmastokysymyksen kannalta hienompi homma suosia lähiruokaa

Ihan asiallistahan se on huomata ja huomauttaa ettei luomutuotantokaan ole varsinainen tuotantoeläimen onnela. Parempi vaihtoehto yleensä kuitenkin kuin tehtotuotanto!
Jos johonkin ei ole varaa niin on syytä miettiä tarvitseeko hyödykettä silloin oikeasti ja missä on valmis tinkimään saadakseen sen. Mehän olemme tottuneet elämään kulutushysterian keskellä. Hyödykkeissä tärkeintä on halpa hinta ja vain jossain vihoviimeisellä sijalla on tuottajien olot. Koskien paitsi niitä eläimiä myös ihmisiä; espanjassa laittomana siirtolaisena kasvihuoneilla työskentelevän tai kiinalaisen lapsityöläisen työolot eivät juuri kestä lähempää tarkastelua...
Hyvä huomio, Muusa. Yleensä vaan ajatellaan, et kun kärsimys (oli se sitten ihmisten tai eläinten) on kaukana, sitä ei ole.
Ostan yleensä lähiruokaa. Ulkomailta tuotuja vihanneksia en osta koskaan. Kananmunat, naudanliha ja kohta taas maito on omasta takaa ja jouluksi hommaan neljänneksen tai puolikkaan lähellä kasvanutta sikaa. Ostan mielelläni luomua, koska kasvatan itse juurekseni luomuna.
Mä en tiedä, miten meidän eläinten olot muuttuis, jos siirryttäis luomuun.
Mun mielestä ei mitenkään. En myöskään ymmärrä, miten valvonta estää tuottajia sairastumasta! 
Ostan yleensä lähiruokaa. Ulkomailta tuotuja vihanneksia en osta koskaan. Kananmunat, naudanliha ja kohta taas maito on omasta takaa ja jouluksi hommaan neljänneksen tai puolikkaan lähellä kasvanutta sikaa. Ostan mielelläni luomua, koska kasvatan itse juurekseni luomuna.
Mä en tiedä, miten meidän eläinten olot muuttuis, jos siirryttäis luomuun.

Minä ajattelen, että valvonnan takia saadaan ajoissa kiinni tilat joissa asioita ei hoideta.
En kyllä rupea inttään luomulihan ja kasvissyönnin perusteluja.
Kuitenkaan koko maailma ei koskaan kasvissyöntiin käänny joten hyvä että luomu on tulossa enemmän muotiin.
Minulla on nyt VHH dieettiä takana noin 3 viikkoa ja tänä aikana olen syönyt paljon lihaa.
Normaalisti meillä on lihattomia päiviä 1-3 viikossa.
Minä teen itse seitania ja käytän tofua ja soijaa ja papuja. ja kun olen laihtunu niin rupeen Hyvä-karpiksi ja silloin palaan taas näihin.
Mutta nyt kun vedän lihaa kahen eestä, niin olen iloinen, että on mahdollisuus ostaa Luomua.
Ja vaikka jollakin on hyvät olot tiloillaan ja eläimillään, niin tuskin kaikilla. Ja jos paketissa lukee luomu, on mahdollisuus kunnon oloihin moninkertainen!! Joten tietenkin mieluummin luomua.
Olishan se kiva jos pääsis edes kuvia katseleen tiloista. Mutta eipä ole tavallisilla tuottajilla mitään kotisivuja missä olis kuvia.
Muutamalla luomutilalla taas on ihania kotisivuja
En kyllä rupea inttään luomulihan ja kasvissyönnin perusteluja.
Kuitenkaan koko maailma ei koskaan kasvissyöntiin käänny joten hyvä että luomu on tulossa enemmän muotiin.
Minulla on nyt VHH dieettiä takana noin 3 viikkoa ja tänä aikana olen syönyt paljon lihaa.
Normaalisti meillä on lihattomia päiviä 1-3 viikossa.
Minä teen itse seitania ja käytän tofua ja soijaa ja papuja. ja kun olen laihtunu niin rupeen Hyvä-karpiksi ja silloin palaan taas näihin.
Mutta nyt kun vedän lihaa kahen eestä, niin olen iloinen, että on mahdollisuus ostaa Luomua.
Ja vaikka jollakin on hyvät olot tiloillaan ja eläimillään, niin tuskin kaikilla. Ja jos paketissa lukee luomu, on mahdollisuus kunnon oloihin moninkertainen!! Joten tietenkin mieluummin luomua.
Olishan se kiva jos pääsis edes kuvia katseleen tiloista. Mutta eipä ole tavallisilla tuottajilla mitään kotisivuja missä olis kuvia.
Muutamalla luomutilalla taas on ihania kotisivuja

Lähinnä nuo tarkastukset osoittaa, että paperihommat on kunnossa... Että kaikilla on varmasti 2 korvamerkkiä, eläinrekisterin tapahtumat on merkitty ajallaan jne. Se on valitettavan usein viranomaisten mielestä tärkeintä.
Meillä on kyllä jonkunlaiset kotisivut. Tai oikeestaan "kotisivut", mut on siellä kuvia kuitenkin.
Meillä on kyllä jonkunlaiset kotisivut. Tai oikeestaan "kotisivut", mut on siellä kuvia kuitenkin.
Ovathan nuo kanat muuttaneet elämääni/elämäämme. Vähän eri kantilta kuin ensialkuun olettaisitte.
Meillä kun kanat eivät teollista rehua syö; piti keksiä ravitsemus kun pelkkä pihalaiduntaminen ei riitä.
Meillä saadaan rehutäydennystä mm paikallisten suurkeittiöiden hylkäämästä leivästä, se kuivataan lämmityksen yhteydessä leivinuunissa. Viljaksi saamme kahden tilan lajittelujätteet ilmaiseksi sillä ehdolla, että korjaan kaiken pois. Markkinareissuillamme olen muutaman kalansavustajan kanssa sopinut kerääväni heidän ylijäämäkalansa pois. Pari päivää sitten mm norjalaista lohifilettä yli kolmekymmentä kiloa; olisi muutoin mennyt roskiin.
Itse kalastan ja kaikki perkkeet jauhetaan myllyssä ja keitetään kuivan leivän kera. Myöskin kalastan verkoilla särkikalaa ja jauhan ja kuivaan sitä rehuksi.
Perunaa saan yllinkyllin ns lajittelussa erotettua liian pientä perunaa, kahdelta perunanviljelijältä.
Kaalia, ns kolhiintunutta, saan miten paljon tahansa parilta vihanneskauppiaalta sekä yhdeltä viljelijältä. Samoin porkkanaa, sitä "halkiporkkanaa".
Koko systeemini perustuu siihen, että olen nähnyt vähän vaivaa sen keräilyketjun rakentamiseen; paljon muunlaisiakin ratkaisuja löytyy, mm luonnosta kerättyihin kuten vadelmankerput, nokkoskerput jne. Meillä kun kuivataan mm nokkosta kuivurissamme (2kpl) aivan mausteeksi itsellemme ja siitä riittää siitä jauheesta kanoillekkin.
Kanojen myötä olen tullut huomaamaan, miten järjettömästi ihminen tuhlaa, heittää pois täysin ihmisravinnoksi kelpaavaa ruoka-ainesta. Tämä kehitys on syntynyt muutamien kymmenien vuosien myötä, minun lapsuudessani isoissakin taloissa oltiin paljon tarkempia mm kotitalousjätteen hyödyntämisessä.
Eli ovat kanat muuttaneet elämäämme, vaikkei se ole tapahtunut mitenkään taloudellisen pakon sanelemana. Järki on voittanut järjettömän kulutuksen pihakanojemme inspiroimana.
Olisittepa vaan eilen nähneet kuinka 11v, helsinkiläistyttö oli ikionnellinen kun meidän pikkutirppalauma ja isommatkin jäljessä, tulivat syömään leivänmuruja Alisan kädestä. Kanoilla voi hoitaa eräässä mielessä kasvatuksellisiakin päämääriä.
Meillä kun kanat eivät teollista rehua syö; piti keksiä ravitsemus kun pelkkä pihalaiduntaminen ei riitä.
Meillä saadaan rehutäydennystä mm paikallisten suurkeittiöiden hylkäämästä leivästä, se kuivataan lämmityksen yhteydessä leivinuunissa. Viljaksi saamme kahden tilan lajittelujätteet ilmaiseksi sillä ehdolla, että korjaan kaiken pois. Markkinareissuillamme olen muutaman kalansavustajan kanssa sopinut kerääväni heidän ylijäämäkalansa pois. Pari päivää sitten mm norjalaista lohifilettä yli kolmekymmentä kiloa; olisi muutoin mennyt roskiin.
Itse kalastan ja kaikki perkkeet jauhetaan myllyssä ja keitetään kuivan leivän kera. Myöskin kalastan verkoilla särkikalaa ja jauhan ja kuivaan sitä rehuksi.
Perunaa saan yllinkyllin ns lajittelussa erotettua liian pientä perunaa, kahdelta perunanviljelijältä.
Kaalia, ns kolhiintunutta, saan miten paljon tahansa parilta vihanneskauppiaalta sekä yhdeltä viljelijältä. Samoin porkkanaa, sitä "halkiporkkanaa".
Koko systeemini perustuu siihen, että olen nähnyt vähän vaivaa sen keräilyketjun rakentamiseen; paljon muunlaisiakin ratkaisuja löytyy, mm luonnosta kerättyihin kuten vadelmankerput, nokkoskerput jne. Meillä kun kuivataan mm nokkosta kuivurissamme (2kpl) aivan mausteeksi itsellemme ja siitä riittää siitä jauheesta kanoillekkin.
Kanojen myötä olen tullut huomaamaan, miten järjettömästi ihminen tuhlaa, heittää pois täysin ihmisravinnoksi kelpaavaa ruoka-ainesta. Tämä kehitys on syntynyt muutamien kymmenien vuosien myötä, minun lapsuudessani isoissakin taloissa oltiin paljon tarkempia mm kotitalousjätteen hyödyntämisessä.
Eli ovat kanat muuttaneet elämäämme, vaikkei se ole tapahtunut mitenkään taloudellisen pakon sanelemana. Järki on voittanut järjettömän kulutuksen pihakanojemme inspiroimana.
Olisittepa vaan eilen nähneet kuinka 11v, helsinkiläistyttö oli ikionnellinen kun meidän pikkutirppalauma ja isommatkin jäljessä, tulivat syömään leivänmuruja Alisan kädestä. Kanoilla voi hoitaa eräässä mielessä kasvatuksellisiakin päämääriä.
Lihankasvatus voidaan Suomessa perustaa yksinomaan kotimaisiin rehuihin, ja lähellä kasvatettuihin... eläimet ei tarvii välttämättä sitä geenimuunneltua ulkolaista soijaa... eikä sitä että raivataan lisää viljelyalaa maailman keuhkoista eli sademetsistä.. tää on ihan hyvä vaihtoehto .. vaikka nää rehufirmat yrittääkin tuputtaa pussissa olevaa... ja viimesyksyn opeista... paskaa... herneellä,rypsillä sekä härkäpavulla ja muilla palkokasveilla sekä apilalla voidaan korvata toi tuontisoija esim possun valkuaistarpeessa(ennen näille tuotiin meijeristä paluukyydillä kurria, nyt sitä juodaan ite)... ja ohraahan on paikat väärällään...kaurastakin tuli niin hyvä sato, että hävettää käydä hakemassa lasti..viljelijältä markkinahintaan....näin me voidaan täällä meillä toimia, vaikka ne tuolla isossa maailmassa tekeekin jotain muuta... mut onkos tästä vähän tyyriimmästä kukaan valmis maksamaan....märehtijät ei varsinkaan sitä tarvii.. pötsin on senverran hyvä tehdas. Samoin juureksia on tänä vuonna niin paljon ettei ne mahduvarastoihin, ja niitä ei kertakaikkiaan saada menemään kaikkia ihmiskulutukseen.. kohtahan taas tästäkin väännetään ettei se kasvintuotanto voi olla eettistä jos sitä tuotetaan yli ihmisten tarpeen
ja koko kotimainen maatalous pitäis ajaa tyystin alas.. mitä me sillä tehdään kun itämeri siitä saastuu....
.. mitä nyt tuolta naapurista tulee jotain pikkasen enemmän...Samanlaista jätteenkäsittelyä meillä kuin Moilasella ( toisien jäte on toisien arvokas raaka-aine) meilläkin harrastetaan ja muutetaan se lihaksi
eli keittokattilat on aina tulilla...

Viimeksi muokannut maunu_muori, 19 Loka 2009, 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä Moilanen, tuohan on aivan ihanteellinen systeemi! Halpa, ekologinen ja kanat elää herkuilla.
Voi kun jostain saisikin itsekkin noin kalaa, jättäisin heti tuontisoijan käytön pois ainakin aikuisilta linnuilta.

Meillä tekee nautoja varten rahtimylläri kotona omasta viljasta sekoituksen. Samaa tavaraa annetaan kanoille munitusrehuna "hygieniasyistä". Meidän pitäis kuulemma pystyä todistamaan, ettei kanojen rehua joudu vahingossa naudoille! Mites sen todistat! Eipä noissa rehuissa kuitenkaan suurempaa eroa ole. Nautarehusta puuttuu keltuaisen väriä lisäävä väriaine ja eläinvalkuainen. En kyllä tiedä, onko eläinvalkuaista kananrehuissakaan nykyisin. Korvaan kuitenkin eläinvalkuaisen kanoilla naudan/sian luilla, joissa on vähän lihaa nokittavaksi, nahkatrönteillä, kalalla, munakokkelilla yms.
Koska kasvatellaan juurekset itse, epäkurantit yksilöt ja kuoret päätyvät kanoille. Syksyisin paloittelen kanoille matoiset ja pienet omenat.
Meidän huushollissa on ollu kierrätys kunniassaan jo anopin ja appiukon aikana paljon ennen kuin siitä tuli muotia. Palavat jätteet, maatuvat jätteet, kanoille menevät ja sekajäte on tarkkaan eroteltu. Niinpä se on meillä itsestään selvyys ja kanoja on ollut niin kauan, etten osaa ajatella kanojen varsinaisesti muuttaneen mitään.
Koska kasvatellaan juurekset itse, epäkurantit yksilöt ja kuoret päätyvät kanoille. Syksyisin paloittelen kanoille matoiset ja pienet omenat.
Meidän huushollissa on ollu kierrätys kunniassaan jo anopin ja appiukon aikana paljon ennen kuin siitä tuli muotia. Palavat jätteet, maatuvat jätteet, kanoille menevät ja sekajäte on tarkkaan eroteltu. Niinpä se on meillä itsestään selvyys ja kanoja on ollut niin kauan, etten osaa ajatella kanojen varsinaisesti muuttaneen mitään.