Tipu "liimassa"

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mirri

Tipu "liimassa"

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mikäs meni nyt mönkään, tässä melkein viimeisessä haudonnassani.Kun ainakin kahdessa tipussa oli todella sitkeää ,venyvää ja tosi tahmaista "liimaa".
Kuorin pienokaiset itse, sillä ei sellaisesta voi selvitä.
Töhnää oli kuoressa melkosen reilusti sisäpuolella, ja poikanen siinä kiinni tiukasti.
tavara muistutti lähinnä kuivunutta askarteluliimaa, venyi ja vanui.
Muut tiput kuoriutui hyvin, ja ihan ajallaan. Nämä liimaiset oli niitä pahnan pohjimmaisia.
lämmöt oli koneessa nyt kohdillaan. Ja kosteus säädetty haudonnan ajaksi 30-45%. Sillä näin alhainen kun aikaisemmin tiput olivat märkiä, ja ilmatila liian pieni.
Kosteutta en nostanut kun näille viimeiseksi kuoriutuneille tipuille noin 50%. Kun kesti kuoriutuminen kauan niin pelkäsin niiden kuivuvan kalvoihin kiinni.
olisiko sen mönjän pitänyt kuivua pois sieltä sisältä?
Vai oisko sen pitänyt olla juoksevampaa? sitä oli kyllä niin paljon että luulisin tipun kyllä siinä hukkuvan.
(Kuvasin oikein videotakin taistelustani sen tahman kanssa, mutta en saa sitä tänne ladattua.
Naamakirjaan se ehkä onnistuu. Mutta saako sieltä linkin tänne???)
Rusina

Re: Tipu "liimassa"

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tässä ensi hätään kuva siitä mömmöstä!
Kuva

Tästä töhnäjutusta onkin jo vähän keskustelua Minnimannin topikissa sivun keskivaiheilla: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 80&start=0 . Minnimanni oli törmännyt haudonnassa samanlaiseen "siirappiin". Tuolta löytyy vähän arvailuja syistäkin.
mirri

Onkos ne töhnätiput muuten hengissä. Jäikö se toinen mulle?
Naamakirjaan sain sen videon menemään. Kesti vaan niin surkiankauan ladata...
"muoksista" käväsin lukemassa sen topicin.
Elikkä tohdinkohan nyt mennä laskeskelemaan niitä lämpöjä? seuraaviin tipuihin 6 päivää. Mutta noi on kyllä nyt isompia munia. Yöllä katselin ne läpi ja kyllä siellä vielä liikuttiin kovasti kuoressa.
Niin siinä ylhäällä missä kuoriutuvat on se lämpö alhaisempi kuin muualla??? :smt017
Rusina

Se viimeinen kuorittu töhkätipu alkoi vain kuihtua, ei ole hengissä enää. Toisesta en ole varma jäikö sulle vai mulle. Jos on meillä niin ei enää erotu porukasta. Jos oli se pienin ruskee, niin se jäi sulle :smt017.
En tiedä hirveääkö laskea lämpöä, jos se säätöväli on niin iso kuin oli puhetta :smt012. Kaikki muut tiputhan kuoriutui viimeksi tosi mallikkaasti ja tuli pirtsakoita pienokaisia. Vesikoe kannattais ehkä tehdä muutamalle munalle, niin varmistuis siitä kosteudesta. Munien pitäisi jo kellua kunnolla "välivedessä". Eikös siellä nyt oo niitä brahmoja ja jättikotseja???
mirri

Joo, niitä nyt pitäis tulla. Ja sitten 23.10 sulle ja mulle tipuja korilliset kullekkin :smt003
Olihan mun pakko nekin kattoa.... liikkui niissäkin tiput.
niin jos lasken kokokoneen lämmön, menee ylhäällä liian alas lämpö
se on nyt välillä 37,4 - 38,8.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Tuli semmoinen tossa juuri mieleen et voisko se tahmaisuus johtua siitä et on nuorikon munasta kyse. Mä just kuorin meidän nuorikko Amandan viimisen tipun kuorestaan kun sitä mukaa kun se sai sitä kuorta rikki niin se kovettui semmoiseksi koppuraksi. Oli jälkeenpäin koneeseen laitettu siks tuli vasta tänään, ainakin yksi niistä aiemmista tahmatipuista oli Amandan munasta.
Rusina

Mun tahmatiput tulivat noin puolivuotiaiden kanojen munimista munista. Kaikki muutkin tiput olivat samojen kanojen jälkeläisiä ja näiden munista on haudotettu tipuja jo kuukautta aiemminkin. Silti tahmatipuja on tullut vain tässä viimeisessä haudonnassa noi kaksi viimeistä. Voihan se nuorikoiden vahva munankuorikin vaikuttaa asiaan, mutta ei selitä kuitenkaan meidän tahmatipujen mysteeriä. Meillä nämä tiput olivat muuten sisaruksiaan pienempiä kooltaan :smt012 :smt017.
mirri

No niih! Brahmat ja kochit tuli!
Kuoriutuivat ihan hienosti. Ei ollut liimatipuja mukanan. Edelliseen haudontaan muutoksena se että lopussa nostettiin kosteutta...40% siihen 55%.Kosteus nostettiin heti kun alkoi olla kuoriutumis oireita.
Ja nyt alkoi sitten niiden kahden korillisen kuoriutuminen. Ensimmäiset kaksi kappaletta tul että plopsahti :smt005
Ja näkyypi muissakin munissa reikiä.
Vesikoetta tein ja Rusina oli puhelimitse läsnä. Päätettiin että annetaanpa olla kosteuden, koska munat oli ihkapikkusen etuajassa kellunnan suhteen.
Nyt jännottää sitten ihan kauheesti, kuinka käy, kuoriutuuko kaikki....
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Peukutuksia :smt023 :smt023
Tiia12

pari tipua liimatukkia

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Hei
osaako kukaan sanoa mistä johtuu että pari viimeistä tipua jotka syntyivät tänään ovat aivan tahmeassa nesteessä, ne oli oikeesti pakko pestä varovasti lämpimän veden alla, syntyessä olivat aivan kuin tahmeassa hunajassa olivat pyörineet, kun ne kuivu ne meni ihan kovaksi korpuksi eikä saaneet silmiään auki eikä pystyneet liikkumaan, olivat siis aivan kipsattuja. Nyt ne on pesty ja ovat kuivuneet, päätä ei niin uskaltanut kuin pyyhkiä kostealla, nyt ne liikkuu ja ovat ihan pirteitä, mikä lie syynä tähän ongelmaan ? tietääkö kukaan, liittyykö se jotenkin kosteuteen tai ruskuaispussiin ?
Hellan lettas

Re: pari tipua liimatukkia

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Muistan lukeneeni jostan Seran konehaudonan kokeilu tms ketjussa samanmoisesta tivusta,mutten muista mikä oli ja mikä tuli :smt017
kaztanja

Re: pari tipua liimatukkia

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mulla oli yhdessä haudonnassa kanssa vastaavanlainen. Kuoriutui viimeisenä ja mielettömän pitkään kesti sen kuoriutuminen. Lopulta hiukan autoinkin sitä. Terhakka tipu siitä kuitenkin tuli. En tiedä mikä aiheuttaa. Liittyisikö jotenkin siihen kuoriutumisen hitauteen?
Vastaa Viestiin