Teurastus päivä, näinkö se menee??
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Teurastus päivä, näinkö se menee??
Eläinsuojeluasetuksen mukaan siipikarja voidaan lopettaa katkaisemalla kaula nopeasti teräaseella...
Mielenkiintoista. Eläinlääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että tainnutus täytyy tehdä ja sen osua oikeaan kohtaan, jotta eläin varmasti taintuu.
Siipikarjan teurastamisessa on sillain vähän hankaluutta, kun niitä on hippiäisen kokoiseista( esim viiru) jättiläisiin esim strutsi. Toi asetus ei oikein taida ottaa kantaa kunnolla tähän vaihteluväliin.
Muistaakseni pohtivat noitten isojen osalta että sais ampumalla päähän... tai käyttäen pulttipistoolia . iso kalkatti on aika hankala jo pelkällä kirveellä tai vesurilla, vaikka sitä kalauttaiskin... urakka eessäpäin

Muistaakseni pohtivat noitten isojen osalta että sais ampumalla päähän... tai käyttäen pulttipistoolia . iso kalkatti on aika hankala jo pelkällä kirveellä tai vesurilla, vaikka sitä kalauttaiskin... urakka eessäpäin

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Muoriska: ampuminenhan on sallittua.
Siinäpä se, vesurilla osuu useammin oikeaan eikä jää spekuloitavaa, mot miitingissäkin.kanatar kirjoitti:Mielenkiintoista. Eläinlääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että tainnutus täytyy tehdä ja sen osua oikeaan kohtaan, jotta eläin varmasti taintuu.
Kalkkunan teurastus yksin vesurilla kysyy oikeasti voimia, jos kaverin elopaino on jo luokkaa 10-20 kg niin sen pitelemisessä kaulan katkaisun jälkeen on töitä. Kun sen sitten päälle kynii tai nylkee ja suolistaa ja laittaa pakastimeen valmiiksi niin ei niitä montaa päivässä tee. Viime syksynä taisin urakoida enimmillään kolme kerrallaan. Tänä syksynä kalkkuja on tuplasti viime vuotiseen verrattuna mutta toisaalta niille on sisätila joten ei ole sellainen hoppu kylmien tultua.
Kuinkas paljon tommonen hanhi sitten pyristelee, kannattaisko sitoo jaloista pölkkyyn kiinni?
Mä oon kyllä vähällä kokemuksellani sitä mieltä että toi tainnutus voipi olla sille linnulle kivuliaampi kuin suora kaulankatkasu. Mä en ainakaan saanut taintumaan vaikka kuinka humautin.
Mä oon kyllä vähällä kokemuksellani sitä mieltä että toi tainnutus voipi olla sille linnulle kivuliaampi kuin suora kaulankatkasu. Mä en ainakaan saanut taintumaan vaikka kuinka humautin.
Omalla muutaman kukon kokemuksella oon todennut, että vähän isompaa kukkoakin on työläs pitää kiinni kun sillä on se räpistelyrefleksi päällä... ilman päätä siis. Eikä viittis päästää päättömänä säntäilemäänkään.
Meillä ei enää seuraavalla kertaa yritetä tainnutella, vaan humautetaan kerralla kaula poikki. Siis isäntä humauttaa, mä yritän pitää kiinni (muutakin kun silmiä
). Meillä käy kaulankatkaisu tästä lähin Paltsin Sotkamossa keksimällä tavalla. Nostetaan höyhenet kaulalta "vastakarvaan" pään päälle ja sitten kaula vesurillä nipin napin rintakehän yläpuolelta poikki. Se ratkaisi ongelman mikä perhohöyhenten hyödyntämisessä (meillä tärkeä pointti...) on ollut tähän asti, kun ne jäävät tuolla systeemillä suht siisteiksi ja ehjiksi. Epäonnistuneet tainnutusyritykset jäävät historiaan ja kukosta lähtee henki nopsaan ja toivottavasti mahdollisimman kivuttomasti. Ainoa ongelma on, että tuolla tyylillä lintua ei voi lopettaa yksin, vaan mä joudun avustaan
.
Meillä ei enää seuraavalla kertaa yritetä tainnutella, vaan humautetaan kerralla kaula poikki. Siis isäntä humauttaa, mä yritän pitää kiinni (muutakin kun silmiä

Voisikos teurastettavan sujauttaa sukkahousun lahkeeseen tms. pakettiin niin, että vaan kaula ja pää jäävät näkyville
Varsinainen niksipirkka.
Tukevampaan pakettiin joku koirien leikkauskaulurin tyyppinen tötterö väärinpäin päälle. Sitähän voisi jatkaa jollain muovisuikaleella askarrellen vielä syvemmäksi suppiloksi.
Ajatusleikki lähti liikkeelle, kun teurastin viiriäistä ja ensimmäinen kalikalla kumautus meni hieman ohi. Viiru siis puisteli päätään, ennenkuin ehdin hutkaista paremmalla tähtäyksellä uudelleen. Ei olisi ehtinyt päätään puistella, jos olisin ollut kaulaa katkaisemassa suoraan, enkä tainnuttamassa
Isäni kertoi, että heillä aikoinaan kalkkunat teurastettiin seuraavalla tavalla.
Saavi tai iso melassisanko, jonka pohjaan oli tehty kalkkunan pään ja kaulan mentävä reikä. Kalkkuna ajettiin saaviin ja se vaistomaisesti tunki päänsä pohjareiästä ulos ja pysyi siinä. Sitten vaan pölkkyä kaulan alle ja kaula poikki.
Kalkkuna, kun kuulemma on niin iso ja voimakas lintu, ettei sitä pitele pirukaan paikoillaan teurastaessa. Ainakaan yksinään.

Varsinainen niksipirkka.
Tukevampaan pakettiin joku koirien leikkauskaulurin tyyppinen tötterö väärinpäin päälle. Sitähän voisi jatkaa jollain muovisuikaleella askarrellen vielä syvemmäksi suppiloksi.
Ajatusleikki lähti liikkeelle, kun teurastin viiriäistä ja ensimmäinen kalikalla kumautus meni hieman ohi. Viiru siis puisteli päätään, ennenkuin ehdin hutkaista paremmalla tähtäyksellä uudelleen. Ei olisi ehtinyt päätään puistella, jos olisin ollut kaulaa katkaisemassa suoraan, enkä tainnuttamassa

Isäni kertoi, että heillä aikoinaan kalkkunat teurastettiin seuraavalla tavalla.
Saavi tai iso melassisanko, jonka pohjaan oli tehty kalkkunan pään ja kaulan mentävä reikä. Kalkkuna ajettiin saaviin ja se vaistomaisesti tunki päänsä pohjareiästä ulos ja pysyi siinä. Sitten vaan pölkkyä kaulan alle ja kaula poikki.
Kalkkuna, kun kuulemma on niin iso ja voimakas lintu, ettei sitä pitele pirukaan paikoillaan teurastaessa. Ainakaan yksinään.
Kalkkuna sangossa kuulostaa toimivalta. Passais varmaan hanhellekkin (jos sen saa sinne sankoon).
Eikös tuo suppilosysteemi oo maailmalla käytössä? Semmoista mekin ollaan kaverin kanssa ideoitu, mutta vasta teoriatasolla. Jos joku on kokeillut, niin kokemuksia kaivattaisiin!
Eikös tuo suppilosysteemi oo maailmalla käytössä? Semmoista mekin ollaan kaverin kanssa ideoitu, mutta vasta teoriatasolla. Jos joku on kokeillut, niin kokemuksia kaivattaisiin!
Tein minäkin sellaisen suppilon rosteripellistä ja alumiinikulmasta, oikein hienon. Ja aivan liian pienen kalkkunalle
Kokeiltuani totesin, että otan edelleenkin kanaa jaloista ja sivallan pään poikki, samoin kalkuilta. Tätä lukiessa on hyvä huomioida että kirjoittaja on kesäpossujensa kanssa samoja kokoja, reilu satakiloinen (eikä ulkonäkökään juuri poikkea, onneksi sentään ruokailutavat
)
Pienempien kannattaa suosia tuollaista suppiloa tai pönttöä. Kaveri on ehkä kuitenkin paras ratkaisu, toinen ottaakaulasta ja sivaltaa, toinen pitää koivista ja lähtee hanhen kanssa kuin Nils Holgersson kohti pohjoista

Pienempien kannattaa suosia tuollaista suppiloa tai pönttöä. Kaveri on ehkä kuitenkin paras ratkaisu, toinen ottaakaulasta ja sivaltaa, toinen pitää koivista ja lähtee hanhen kanssa kuin Nils Holgersson kohti pohjoista

Mie oon käyttänyt auringonkukansiemen säkkiä, josta on yks nurkka leikattu auki.. se vaan takiksi kalkatin päälle.. Tosin suurimmille Buteille on himpan ahdas vaate. Suppiloita on tietty tehty ... kahtakin eri kokoo, jotka on käytetty jopa sinkityksessä,( elikkotohtor kertoi että sellaisia vois kokeilla) mut arvatkaas onko niitä saatu mihinkään kiinni.. ei se irtosuppilo paljoo riihennurkassa auta.

Meillä on tarkoitus laittaa no suppilot sillain seinälle, että siihen voi elikon puottaa... pää alaspäin ja sitten vaan humps...

Samaa pohdin minäkin, sen suppilon kannattelu lintu siellä sisällä saattaa olla sivullisista hilpeän näköistä puuhaa. Kyllä se pitäisi olla jossain kiinni.
Toisaalta kun tontilta löytyy hitsausvehkeet ja kaikenlaista metalliromua vuosien varrelta, olen jo mielessäni yön pimeinä tunteina unettomuuden vaivatessa pyöritellyt lintugiljotiinin tekoa. Kun olisi joskus aikaa ruveta värkkäämään kokeiluversioita niin esittelythän voisi pitää sitten jossain munistapaamisessa ja sitten vain sarjatuotantoa suunnittelemaan että saa kaikki tilaukset hoidettua
Toisaalta kun tontilta löytyy hitsausvehkeet ja kaikenlaista metalliromua vuosien varrelta, olen jo mielessäni yön pimeinä tunteina unettomuuden vaivatessa pyöritellyt lintugiljotiinin tekoa. Kun olisi joskus aikaa ruveta värkkäämään kokeiluversioita niin esittelythän voisi pitää sitten jossain munistapaamisessa ja sitten vain sarjatuotantoa suunnittelemaan että saa kaikki tilaukset hoidettua

muori - jos sä ripustat sen suppilon seinälle, niin miten sä sen kaulan sitten katkaiset..?
Kun eiks se kaula ole sitten pystyasennossa? Vai pistätkö sä siihen pölkyn alle, jolla kaula ylettyy lepäämään?
Kun vielä löytäis sellaiset näppärät lintusakset, jotka Paltsilla oli mukanaan Sotkamossa. Niillä katkes hyvin ja tarkasti viiriäisen kaula just oikeesta kohdasta.

Kun vielä löytäis sellaiset näppärät lintusakset, jotka Paltsilla oli mukanaan Sotkamossa. Niillä katkes hyvin ja tarkasti viiriäisen kaula just oikeesta kohdasta.
Sillain päin oon aatellut, että pää alaspäin eli se suppilon kapee pää alas, yläkautta vaan nokka eelä suppiloon.... ja pölkky alle, taju kankaalle kolkalla
( mun pesismailaa muistuttavalla kolkalla se lintu taintuu niin, ettei tuu enää tajuihinsa) ja jos ei vesurilla sen jälkeen onnistu, niin sitten harkihen niitä oksasaksia, kaikkee löytyy, asearsenaalista, yks vaihtoehto tainnutuksen jälkeen on vain verenlasku, siinähän lintu pistetään nokan kautta, katkastaa kaulavaltimot ja veri valuu suun kautta siististi ulos .. mää raakalainenhan kun syön muitakin elikoita kuin lintuja
, niin oon hommannut, joka vaiheeseen, niitä taisteluvälineitä. Lihavannesaha on vaan vähän kesäterässä, pitäs ehtiä vaihtamaan terä, ehta on jo hommattuna.(ei pystynyt yhtään sahaamaan, kun niitä naskeja pilkoin, piti leikata kaikki lihat luuttomiksi, hirvee TYÖ leikkuuveihten kanssa)
Sivunmennen sanoen tää yks usalainen naisperesidenttikilvassa mukana ollut alaskan kuvernööri oli just kiitospäivän eellä kuvattuna usalaisen lahtipaikan reunalla, jossa oli niitä suppiloita seinän täys, selvittämässä että hän jättää nyt kalkkunan ostamatta, olivat löytäneen SOPIVAN kuvakulman .. tais olla iltsarissa se kuva, virnuilujen kanssa.
Mie raportoin sitten kuinka käytäntö onnistuu suppilon kanssa.. on ihan lähiaikojen hommana, kalkatit on jo aika isoja..Olikos Paltsin sakset ne fiskarssin lintusakset? vai joku muu..puutarhatyökalu
..kyselee nimimerkki... riiviöt tyhjenti mun kasvihuoneen juur kypsymään alkaneista tomaateista...varsineen päiviveen.
..taitaa tulla enemmänkin lihanleikkuuta kuin pelkkiä lintuja ja possuja.

Sivunmennen sanoen tää yks usalainen naisperesidenttikilvassa mukana ollut alaskan kuvernööri oli just kiitospäivän eellä kuvattuna usalaisen lahtipaikan reunalla, jossa oli niitä suppiloita seinän täys, selvittämässä että hän jättää nyt kalkkunan ostamatta, olivat löytäneen SOPIVAN kuvakulman .. tais olla iltsarissa se kuva, virnuilujen kanssa.
Mie raportoin sitten kuinka käytäntö onnistuu suppilon kanssa.. on ihan lähiaikojen hommana, kalkatit on jo aika isoja..Olikos Paltsin sakset ne fiskarssin lintusakset? vai joku muu..puutarhatyökalu

Fiskarssit ne tais olla, ne Paltsin sakset. Hyvät pelit muuten, mutta pää jäi nahan varaan roikkumaan... Sitkeitä kavereita
Henki lähti kyllä hyvin ja räpistelytkin jäi vaatimattomiksi, kun pääpuoli oli saksien terien välissä tiukasti ja toinen käsi piti lintua. Sitten kun sätke laantui, niin katkoin pään irti vielä vesurilla. Kaula oli kyllä siis ihan katkipoikki, mutta nahka taittui terien väliin eikä leikkautunut kunnolla. Toisaalta siis kuitenkin ihan kätevä juttu