pehku..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
marja-leena68

pehku..

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

kertokaas nyy viisaammat mulle tyhmälle,miten mä sen pehkun teen...ja mistä? ja koska te oootte kananne laittaneet sisälle... :smt017
Xaus

Re: pehku..

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Laitappa tuohon oikean yläkulman hakuun kestopehku. Sieltä löytyy paljon vanhoja keskusteluja. :)
marja-leena68

jaa no kiitti....enköhän mä sen ois sitte saannu tietää jostain muualtakin...aattelin vaan että te viisaammat voisitte kertoa...sorry että kysyin......
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nooh...josko mä taas kirjoitan suurinpiirtein samat asiat kuin pari päivää sitten...

Eli helpoin tapa on ns. kestopehku, joka vaihdetaan yleensä vain kerran vuoteen. Toki voi käyttää menetelmää, jossa pehku vaihdetaan vaikka kerran viikossa/kuukaudessa, mutta se vaatii enempi työtä ja nykyhinnoista johtuen taitaa tulla aika kalliiksikin, jos kuivikkeet ovat ostossa.

Käyttipä kumpaa tapaa vaan, niin aineksina voi käyttää esim. kuiviketurvetta, sahanpurua, kutterinpurua, silputtua olkea, silputtua heinää, kuivia puiden lehtiä. Jotakin näistä yksistään tai vaikka kaikkia iloisesti sekaisin...sen mukaan mitä on helposti saatavilla.

Kanoilla lyhytjakoinen aines toimii parhaiten, koska pystyvät sitä kuopimaan ja siinä myös kylpemään. Pitkäkin olki/heinä käy silloin, jos on erilliset kylpypaikat. Mutta silloin jyvien kaivelu pehkusta jää vähiin...jyvät humpsahtavat syvälle kanojen kynsien ulottumattomiin.

Kestopehkun yksi hyötynäkökohta on myös lämmitysvaikutus. Ensinnäkin sitä laitetaan niin paksu kerros, että se toimii lattialla eristekerroksena. Toiseksi, jos sen saa palamaan, niin siitä myös syntyy lämpöä. Jos sitä palamista halajaa, niin kanoja pitää olla riittävän paljon suhteessa neliöihin, jotta kakkamäärä riittää kostuttamaan pehkun palavaksi asti...rutikuiva pehkuhan ei pala. Aluksi pehkua pitäisi käännellä esim. talikolla, jotta pinnalla olevat kakat sekoittuisivat alempiin kerroksiin. Jatkossa kanat hoitavat itse pehkun mylläämisen. Uutta kuivitusta lisätään märkiin/likaisiin kohtiin ja läpimärät kohdat (esim. vesikupin kaatuessa) poistetaan.

Itselläni on käytössä rutikuiva kestopehku. Se ei pala, koska siivoan näkyvät kakat päivittäin pois :smt047
Meillä kotkotit siirtyvät kokonaan sisälle sitten, kun alkaa olla maa kohmeessa myös päivällä. Yöthän meillä ollaan visusti sisällä läpi vuoden.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

marja-leena68 kirjoitti:jaa no kiitti....enköhän mä sen ois sitte saannu tietää jostain muualtakin...aattelin vaan että te viisaammat voisitte kertoa...sorry että kysyin......
:smt018 Ei tuosta nyt kannata nokkiinsa ottaa. Se on vaan niin, että eniten sitä oppii, kun hakee hakusanoilla eri keskusteluja. Nim. haun superkäyttäjä. :smt002

http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... hku#p37312
http://www.munanetti.net/search.php?st= ... stopehku++
marja-leena68

kiitoksia :)
Vastaa Viestiin