Vain höyhenkasa jäljellä..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tiina

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ei oravat ainakaan aikuisille kanoille tee mitään.
Meillä pyörii kans haukka. Viime kuussa katos yks kana, eikä ole löytynyt mistään, ei edes höyheniä. Tuskin se missään hautomassakaan on, siitä on jo sen verran kauan, kun se katosi.
Eilen heräsin ennen kuutta hirveeseen älämölöön ja kurkkasin ikkunasta. Haukka istui kanalan katolla :smt013 Onni onnettomuudessa, että tällä kertaa olin muistanu laittaa portin yöksi kiinni. Meillä on ollu aikalailla avoimet ovet, mutta miehellä palo päreet, ku kukot kiersi aamuisin 4-5 välillä taloa ja tulivat makkarin ikkunan alle huutelemaan. Mies raivosi yks aamu siihen malliin, että nyt olin laittanut tarhan portin kiinni, ajatuksena aukasta sitten ku ollaan herätty.
Viime yöks laitoin taas portin kiinni, aamulla aukaisin sen seitsemän aikaan ja aamupäivällä 11 korvilla katselin ulos, niin jo siellä haukka taas oli kytiksellä. Minä huusin yläkerran ikkunasta äkkiä PRKLE, rymistin alas ja ulos ja kiroilin mennessäni ja niin se häipyi. Onneksi ei ehtinyt viedä mitään.
Mar-jatta

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi että miten inhottavaa. :smt013 Toivottavasti haukka ei saa saalista, kyllästyy kyttäämään ja lähtee pois.

Meillä ei ole tullut mitään selvyyttä, mikä Helmin tappoi. Petolintuja ei ole näkynyt, eikä vilaustakaan ketuista tai muista elukoista. Nuoriso juoksee iltamyöhään pitkin pihaa, ei niitä näytä mikään häiritsevän. Pimu ja Hjalmarkin olivat eilen pitkästä aikaa ulkona, Pimu kävi kylpemässäkin paikassa, jossa Helmi on päässyt päivistään.
Tosi outo ajatus, että mitä jos se on ollut oma kissa. Meillä on kolme kissaa, eikä kukaan niistä ole osoittanut huomattavaa kiinnostusta kanoihin, ei edes poikasiin. Pikkukissa välillä vaanii, tekee valehyökkäyksiä, mutta ei oikeasti ole mennyt lähellekään. Mutta tilaisuus tekee varkaan, ja kissan vietit on aina kissan viettejä. Toki olen tarkkaillut kissoja tosi paljon tuon tapahtuneen jälkeen, ajatuksena että nyt kun on kananlihan makuun päästy, niin... Kerrankin tulivat kaikki kolme paikalle, kun lässyttelin kananuorisolle. Kattelivat kanoja, kattelivat minua ja lähtivät sitten pois. En tiedä, arvoitukseksi taitaa jäädä.
Rusina

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ootko nähnyt mitään merkkejä kärpistä? Kärppä on tehokas ja nopea peto, josta ei yleensä näy vilaustakaan vaikka se pihapiirissä asustaakin. Iso uroskärppä saa luultavasti kanan hengiltä ja mahtuu pienestäkin raosta. Sitä en tiedä millaista jälkeä kärpän jäljiltä jää ja miksi se olisi tyytynyt käymään vain kerran :smt017. Minkki vois muuten olla yksi vaihtoehto, mutta sen jäljiltä sulla ei olis yhtään kanaa jäljellä...

Orava syö kyllä pikkulinnun poikasia ja munia, mutta ei siitä sentään kanan tappajaksi ole.
Mar-jatta

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Sehän tässä hämääkin, että kun on kunnon apajilla jo kerran ollut, miksi on jättänyt sen yhteen kertaan. Ja kun ei täällä tosiaan näy jälkeäkään mistään petoeläimistä. Tosin meillä on koirat vapaana päivisin pihassa. Silloin kun tuo tapahtui, olimme päivän reissussa, ja koirat häkissä. Noh, mielelläni jätän asian arvoitukseksi jos kertaan jää, kuin että tapaan tämän tekijän itseteosta kanojeni kimpussa.
Ja tuo orava. Kirjoitin taas ennenkuin ehin ajattelemaan koko asiaa. Ei tietenkään se orava aikuista kanaa tapa...
Paltsi

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Nyt se sitten tapahtui meilläkin. Tänä aamuna oli yksi mustakalkkuakka ja seitsemän poikasta pölistelty pitkin tyhjillään olevaa pässitarhaa. Yksi poikanen löytyi hengissä.

Tänään viriteään loukku :smt071 :smt067 :bootyshake:
Mimmi

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ai kamalaa!

Pitäisköhän mun siirtää kananen poikasineen vielä tänään sisälle.. Sillä on just extra-special-tiput kuoriutumassa (yksi oli kuoriutunut, toinen tulossa, enempää ei taida tullakaan??) tallin takana olevassa ulkotarhassa. En taida uskaltaa jättää yöksi ulos.. :smt017
Mar-jatta

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi ei! Nämä on niin inhottavia.

Mies käytti eilen koirat iltapissalla. Kalliolta, jota pikkukanat ja -kukot käyttää leikkipaikkanaan, oli lähtenyt joku pieni musta eläin. Ilmeisesti kissa. Toinen koirista oli ajattanut sen metsään, ja palannut seuraamaan sen jälkiä. Jäljet kiemurteli pitkin pihaa, ja pyöri kanalan ympärillä. Oliskohan tässä ollut meidän kanantappaja. Onneksi nuo koirat pitää reviiristään, ja siellä olevista, huolta.
Ushva

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä on tänä kesänä yksi kanatipu syöty ulkotarhasta. Se oli jo yli 6 viikkoinen ja en todellakaan olisi uskonut että kissat enää sen kokoista vie, mutta niin vain kävi. Ainakin luulisin että se oli kissa koska isompia kanoja ei ole hävinnyt ja mitään petoja ei ole näkynyt. Sitä en tiedä oliko kenties ollut asialla ihan oma kissa vai se sama mustavalkoinen kulkukissapaholainen joka söi talvella mun kanin tallista. :smt017
Kyllä se vaan niin ottaa päähän nämä tällaiset tapaukset! :smt013 Meillä ei nyt isommatkaan tiput juuri pääse ulkoilemaan edes ulkotarhaan, vain lyhyitä aikoja niin että olen itse pihalla pitämässä niitä silmällä. Harmitti niin tuo yksikin tipu, totta kai sen piti olla kanatipu eikä yksikään niistä kukkotipuista mitä riittäisi vaikka kissalle syöttääkin.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tekee tosi pahaa kun nuo petoeläimet tms. käy verottamassa kanakantaa :smt009
Meillä tässä muutama vuosi sitten vei myös haukka nuorikko kanan kun oltiin just laskettu ne pihalle ulkoilemaan. Se oli jossain vaanimassa ja kävi heti kuin leipä limpuun kiinni ja ei ollut mitään tehtävissä kun höyhenet vaan pöllysi kun kerkesin apuun. :smt013 Toiset kanat oli menneet piiloon yhden kannon alle ja ei meinattu millään niitä löytää kun vasta iltasella kun pieni piipitys kuului. Nämä toiset kanat sitten monta kuukautta eivät kulkeneet kuin miun kanssa sekä kiersivät vain ja ainoastaan suojaisilla paikoilla eivät aukealla ollenkaan. Osasivat tosi pitkää varoa kun vielä vuodenkin päästä olivat varuillaan pienestäkin rääkäisystä (lokit, varikset) piha-alueella.
Nyt ei ole vielä näkynyt haukkoja, mutta valvonnan alla ovat jos pidemmälle menevät kuopimaan.
Meillä onneksi antaa kissa on ainakin vielä antanut olla rauhassa, mutta pikkutipujen kanssa olen aina ihan lähellä vaikka on ihan pienestä asti ollut näiden kanssa niin silti olen varuillani. Se kun kissa on kummiskin saalistaja niin ei pare luottaa vaikka on kuis kasvanut kanojen parissa.
Meillä on myös oravia ja ovat näemmä käyneet joskus varkaissa ruokakaukalolla muttei ne mitään ole koskaan tehneet pakoon kipaisevat enempi.
Jos teillä on kulkukissa siellä päin niin se nälissään etsii ruokaa :smt017
vetehinen

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mä en myöskään luota meidän kattiin pätkän vertaa. Se on saanut tehdä yhdet pennut ennen kastroimista, ja se on ilmeisesti pahentanut sen saalistusviettiä. Kalma-Alma on syönyt jo kaksi kania meiltä, ja olen nähnyt sillä myös aikuisia fasaaneja, joten olen kanojeni kanssa tosi tarkkana. Kunhan Almasta aika jättää, niin meille ei kyllä uutta kissaa tule. :smt018 Meillä on myös suomenpystykorva, joka kanatarhaan päästessään todennäköisesti mielihyvin kävisi kanoihin kiinni, mutta on siitä se hyöty, että se rähähtää kaikille tulijoille ja toivottavasti pelottaa ketut, supit ja mahdolliset minkit pois tontilta.
Lapinkoiraa olen miettinyt seuraavaksi koiraksi tai sitten estrelaa. Tai sitten mikä tahansa, kunhan ei ole riistaviettiä... :smt003
Rusina

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Rusina »

vetehinen kirjoitti:Lapinkoiraa olen miettinyt seuraavaksi koiraksi tai sitten estrelaa. Tai sitten mikä tahansa, kunhan ei ole riistaviettiä... :smt003
Unohda sitten lapinkoira, niillä on riistaviettiä... ainakin osalla. Velipoika käy välillä metsällä siskon lapinkoiran kanssa, kun se on niin innokas lintu- ja jäniskoira!
ankkuli

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

...ja meidän lapinporokoira on niin paistinhimoinen, että sen kanssa saa oikeasti olla tarkkana. Monta kertaa se on poistunut mm. avonaisesta tuuletusikkunasta metsästämään ja kerran avasi yöllä ulko-oven painellen pihalle kaneja jahtaamaan. Vielä se ei ole saalista saanut, sen verran hyvin pikkueläimet on aidattu...mutta ei puhettakaan, että tuota voisi pitää vapaana pihalla!
Kotopullaki

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Veikkaisin ettei koiran saalistushimo ole niinkään rodusta kiinni. Meidän puudelisekotuksista vanhin narttu käy heti lintuun kiinni kun tilaisuuden saa, ja myös syö sen! Pienimmän nartun olen välillä nähnyt tuijottavan lintuja minuuttitolkulla ja tärisevän innosta päästä metsästämään. Vanha, laiska uros ei vaivaudu kyllä juoksemaan linnun perässä, eikä syö lihaa jollei se oo kypsennetty, valmiiksi paloiteltu ja mielellään vielä kauniisti aseteltu koristeelliselle tarjoiluastialle :smt005
Riippunee siis koiran luonteesta, suhteesta omistajaan ja koulutuksestakin. Meidän koirat kyllä tottelee mua ihan kiitettävästi peruskäskyissä, mutta kun selkäni käännän, tekevät mitä lystäävät ja ehtivät :smt003 Koulutettuja eivät ole millään lailla. Ja koiratarhamme tuo mieleeni akvaariollisen piraijoita; tipauta sinne lintu niin naps-naps ja terävät hampaat tappavat hetkessä!
tiina

Re: Vain höyhenkasa jäljellä..

Viesti Kirjoittaja tiina »

Nonni! Laitoin tarhaan radion mölisemään, Ylen puhe-kanava päällä. Teen empiirisiä tutkimuksia, pysyykö haukka poissa vai tulevatko kanat hulluiksi kun kuuntelevat päivät pitkät uutisia ja urheilua.
Vastaa Viestiin