Hygieniasta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Sara09

Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Sara09 »

Kuinka tarkkoja olette hygienian kanssa kun vierailette toisten kanaloissa tai teille tulee vieraita omianne katsomaan? Käsien pesu nyt on itsestään selvyys, mutta kengät, vaatteet, lasten tamineet...? Meillä käyn aina välillä vieraita (osalla omia ankkoja/kanoja/hanhia) enkä oikein tiedä, kuinka tarkka pitäis olla. Sama tietty toisinkin päin.
Sara09

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Sara09 »

Ilmeisesti olen ainoa, joka tällaista pohtii :smt017 53 lukijaa eikä kukaan ole kommentoinut.
Nooh, ehkä mäkään en asialla stressaa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä, että huhuilit uudelleen! Sen verran vaikea kysymys, ettei oikein osaa vastata...Silloin, kun oli newcastlen tautia vuosi sitten, peruutin luonani olevan tapaamisen. Eli, jos on liikkeellä jotain poikkeuksellista, rajaan kontaktit minimiin. Mutta näiden tavallisten, aina tavattavien tautien kanssa, en jaksa stressata. Sanotaan esimerkiksi vaikka marek. Se kulkee pitkiäkin matkoja ilmateitse ja pölyn mukana. Saisi kuurata itsensä ja vieraansa "kiireestä kantapäähän" eikä silti olisi mitenkään varmaa, etteikö virus jostakin tulisi...ja sehän oikeastaan on jo liki jokaisessa harrastekotkolassa. Tartuntalähdettä on monissa taudeissa vaikea todentaa, koska luonnostakin kanat voivat saada vaikka ja vallan mitä.
kanamummo

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No sillä lailla oon varonu että vaan harvat ja valitut pääsee kävelemään kanalaan.
Ja lähistön maitotilallisten lapsia en päästä sinne ollenkaan tai annan talon kengät.
Jos käyn toisten kanalassa, jalassa on pyhäkengät :smt003 :smt003

Sillon kun lintuflunssa ja newcastle oli pahimmassa vaiheessa, mulla oli kanalakengät erikseen enkä päästäny sinne muita. Eli ulkona ei kävelty kanalakengillä.
Mar-jatta

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi kääk, enpä ole ajatellut tätä ollenkaan! :shock: Meillä on saaneet vieraat tulla ja mennä kanalaan miten vaan. Meillä tosin käy aika harvoin sellaisia vieraita, joilla on itsellä siivekkäitä.
Itellä on kanalakumpparit, mutta näin kesäaikaan tulee poikettua jos jonkinlaisilla lipsuttimilla kanalaan. Pitäsikö nyt sitten tästä(kin) ottaa ressiä? Antaa vieraitten katsella vain ulkoa, tai tarjota vaihtokenkiä. Itse mennä kanalaan vain kanalakumppareissa. Jos käyn toisten kanaloissa, on mullakin pyhäkengät jalassa, joilla ei kotipihassa saapastella. :smt003
Sara09

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Sara09 »

No tulihan sitä keskustelua :smt038
Meillä kans kanalassa käydään jos jonkinlaisissa vermeissä ja ovathan kanaset vapaana nurtsillakin joka päivä...Vähän sellaista köydenvetoahan tämä on, mutta jos jokaiselle perheenjäsenelle hankkii aitauksen viereen sopivat (kokohaitari 25-42) kanalatossut niin eihän siitäkään mitään tule, ei ainakaan kovin helposti.
Larppari

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Larppari »

Ainakin lehmien kanssa on ollu silleen, että esim. siementäjälle ja eläinlääkärille talo tarjoo saappaat. Sitte jos kaverit tms. käy niin eipä mitään pitäis olla, ellei sitte suoraan toisesta palatsista tule. =)
tiina

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on huoleton suhtautuminen tuohon hygieniaan. Tosin meillä käy hyvin vähän vieraita, mutta esim kaikki nuorikoitten ostajat marssitan katsomaan meidän kanojen tilat, ihan senkin vuoksi, että näkevät minkälaisissa oloissa elävät täällä ja samalla saavat sisustusvinkkejä omaan kanalaansa. Meillä kanat mennä rellottavat pitkin pihaa muutenkin, joten se tuntuu olevan ihan se ja sama, millä kengillä kanalassa käydään.
Ushva

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Sillon kun oli tuo salmonellarehu-vouhotus, niin mulla oli kanalassa eri kengät ja en päästänyt ketään sinne. Nyt kun kanat muutenkin nuohoaa pitkin pihoja joka paikan niin enpä näe järkeä siinä että pitäisi olla kanalassa eri kengät. Tai ehkä mun pitäisi laittaa jo kujan päähän vaihtokengät vieraille? Se olisi sikälikin hyvä, että niiden joita haittaa kanankakka (tai lampaan tai muun eläimen) kengänpohjassa, ei tarvitsisi sandaalejaan epätoivoisesti nurmikkoon hinkata kun voisi vain porskutella menemään lainasaappaillaan täysin huoletta! :smt003
monnilainen

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on iso laatikko kengänsuojuksia. Sellaisia kuin hammaslääkärissä. Sellaiset kun tarjoaa vierailijoille samalla kun tervehtii, voipi olla kakkaa nurmikolla tai tulijan kengänpohjissa. Ennen olin asiasta hyvinkin tarkka, pari kesää mennyt vähän lepsummin. Nyt taidan ottaa taas itseäni asian tiimoilta niskasta kiinni.
kukkokiekuu

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Talvikanalaan en päästä lainkaan ulkopuolisia, toisinsanoen loka-huhtikuun kanat saavat olla oman väen hoidossa.Kesällä kanat ovat katetuissa ja siirrettävissä ulkotarhoissa joihin sisäänmeno on ankarasti kielletty.Kanat ovat yöt kopeissaan joihin ne menevät itse tai autettuina, jon heittäytyvät ihan hupsuiksi.Talvikanalan kuivikkeena käytän nykyään pelkastään puhdasta kutterinpurua jota ostan kesällä isoissa paaleissa paikallisesta meijerin myymälästä,joka maksaa tällä hetkellä 6.50 € paaali.Tyhjennän kanalan 2-3 kertaa talvessa ja kesällä desinfioin Virconilla(vaaleanpunainen jauhe).Syksyllä säätelen valon määrällä niin että kanat saavat rauhassa mennä sulkasatoon ja levätä kesän munakoitoksestaan.Talvella kanat eivät muni, joudun ostamaan munat sulkasadon aikana toisesta vapaasta tipulasta.
mirri

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tarkempi pitäisi varmaan olla. Mulla kanssa kanat mennä rellestää pitkin pihaa vapaana. Ja vieraat niitä silittelee! Tokkopa sitä nyt kenenkään käsistä mitään sellaista tarttuu, mitä eivät muutenkin voisi saada.
Itse kanala rakennukseen en vieraita päästä sisään mielelläni. Ja haudonta ja tipu tilat olen pitänyt itsekkäästi itselläni.
Nyt kun ei ole mitään tautivaroituksia meneillään missään. En ole sen kummenpiin suoja toimiin alkanut.
Varmaan ois ihan hyvä, varata vieraille muovitöppösiä. Ja viimeinkin laittaa se kyltti. "Älä mene piha alueelle ilman omistajaa".
Mulla on kans sama, että kuljen pyhäkengillä muitten kanaloissa :smt005 Ja enpä kellään ole navettasaappaita tavannut vieä kylään tullessa jalassa. Työväki on sitten erikseen. Esim lehmä navetasta ei kuljeta lintutarhoihin, samoilla vetimillä. Eikä päivastoinkaan. Kun sitä ollaan kuitenkin ensimäisenä syyttämässä kanoja, jos lehmistä salmonellaa löytyy.
Syytetään niitä kaikesta muustakin :smt013
Tässä yksi huolestunut äiti soitti mulle, ja sanoi että kanat on myrkytettävä. Minä tietty ihmetteen, että mitähän varten.
No kun heitin poika oli saanu mun kanoista lintukirppuja. Olikin raasulla karmeen näköstä ihottumaa. sitä siinä sit ukon kanssa kummisteltiin, ja syynäsin senkin läpi oikeen kunnolla. Ei meillä kummalakaan mitään puremia ollu. No ei kuulemma varmaan saadakkaan niitä kun ollaan kokoajan noitten elukoitten kanssa. Ja sitten tein kaikenmaailman kanalahyökkäyksiä. Säikyttelin lintuparat hermoraunioiksi. Ei mitään rapsutettavaa!!
Kyllästyin sit tuohon juttuun, kun täällähän kaikki kiertää hyvinkin tehokkaasti kylällä.
Menin käymään lintukirppu paikassa. Ja sitten siinä kun kyselin, niin olikin sellasta hommaa ollu poikaviikareilla, et olivat linnun pönttöjä tutkineet!
Nyt on rapsutus kylällä tauonnut, ja kanatkin nukkuu yönsä ilman minun hyökkäyksiä!
ankkuli

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Tähän samaan voi ehkä jatkaa... Tyhmä kysymys, mutta kuinkas tarkkaan sitten pitää muita eläimiä (kuin lehmiä) varjella "vaarallisilta kanabakteereilta"? Että pitäiskö kanojen ja kanien koppien siivoukseen olla omat välineet? Jossainhan kanit kyllä asuu kanojen seassakin, näin olen käsittänyt ;)
Mimmi

Re: Hygieniasta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on talvella kaikki eläimet (vuohet, kanit ja siipikarja) samassa tallissa, missä on osin puurakenteiset ja osin verkotetut karsinat eri eläimille. Lisäksi kissat kulkevat vapaasti karsinasta toiseen. Joten luulenpa, että jos pöpöjä on kulkeakseen, ne kulkevat kyllä, vaikka joka karsinaa varten olisi oma imuri. :smt002 :smt005 Joskus olen kyllä itsekin miettinyt, kun kaikkien eläinten vesikipot pesen samalla tiskiharjalla, että saatanko samalla levittää jotain?? Mutta sitten aina palautan mieleeni tuon saman seikan: en varmaan oikeasti pysty kuitenkaan pitämään kunkin "kirppuja" omassa osastossaa. He.
Vastaa Viestiin