Kuinka tipuset kesymmiksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Sara09

Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja Sara09 »

Mulla on pieni parvi tipusia, nyt noin 2kk:n ikäisiä. Millähän niitä sais kesymmiksi...? Tulevat ulkotarhan ovelle kärkkymään vapauteen pääsyä ja sit katoavat pusikkoon maakellarin taakse/katolle tai jonnekin. Muutaman ruokapalan (makaronia, leipää, ryynejä, piimää...) saattaa joku ottaa kädestä, sit ei ketään enää kiinnosta. Muutamaan pystyy koskemaan ohimennen, muutama säikähtää ojentuvaa kättä ja lähtee karkuun. Eivät tule kutsuttaessa eivätkä mitenkään muutenkaan.

Tarhan sisällä ruokittaessa tulevat vähän helpommin syömään kädestä. Onko niin, että koska kaikki ovat yhtä kakaroita niin eivät ole oppineet liikkumaan vapautuneesti nurmikolla vaan kyyhöttävät paikoillaan. Niiden kanssa vietetään kyllä aikaa ja lapsetkin käyvät useamman kerran päivässä moikkaamasa. Niitä ei jahdata eikä säikytellä, kaikki yritämme saada ne tekemään tuttavuutta. Edelliset kanat, jotka tulivat aikuisina, kulkivat perässä ja oikein lehahtivat viereen "tipu tipu" -kutsusta, koska tiesivät sen tarkoittavan herkkupaloja.

Tarhassa noilla on kauraa ja rehua ja vettä, eli kaiken herkun olen pyrkinyt antamaan vain ihmisen luolta.

Onko tämä vaan turhaa hätäilyä vai mitä? Olis kiva, kun tirppoja näkis oven aukaisun jälkeen muuallakin kun kellarin katolla kyyhöttämässä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kokeileppa kaurahiutaleita kädestä. Ja kun annat hiutaleita niin kutsut aina tietyllä kutsulla. Oppivat pian kyseisen kutsun kuullessa tulemaan. Meillä on nyt 3-viikkoisia tipuja, jotka näytti vielä viikko sitten kovin aroilta, mutta nyt jo syövät kädestä. :smt003

Niin ja sama toimi meillä noihin parikuisiinkin. Näyttivät jo välillä aika aroilta, mutta nyt juoksevat häkin vierelle kun ihminen lähestyy tarhaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanamummo

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Keitettya munankeltuaista vaan kädestä, maissia.
Larppari

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja Larppari »

Mites sitten Ko pitäis vanhoja kääkköjä saada kesymmiksi? Auttaako samat jutut, eli kädestä syöttäminen ym. ?
Eepi

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jep ja oleskelu kanojen kanssa. :smt002
Mar-jatta

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Juuh, meidänkin "vanhukset" oli vähän pellossa eläneitä, aika arkoja meille tullessaan. Mutta sitkeä kanalassa istuminen ja kaikenlaisten juttujen kertominen on kyllä tuottanut tulosta. Nakkelin niille myös aluksi lattialle herkkuja, pikkuhiljaa lähemmäs itseäni, kunnes lopulta tulivat varovaisesti ottamaan herkut kädestä.
raudikko

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja raudikko »

Mulle tuli viime syksynä kanaparvi aikuisia kanoja ja kukko ja ne on olleet aika arkoja siitä saakka - en tosin ole yrittänytkään niitä liiemmin kesytellä. Kukko kuolla kupsahti talvella. Pari viikkoa sitten hain Mimmiltä uuden kukon - "Ainon", joka käyttää tällä hetkellä nimeä Aimo. Aimon myötä kanasetkin ovat nyt aimo annoksen kesympiä :smt023 Ulos kun menee, niin koko parvi ryntää luokse. Mansikkamaa ja salaatit ovat saaneet kyytiä :smt022 Ennen Aimoa kanat eivät tallin ovelta kovin kauas uskaltaneet. Olen ihan rakastunut Aimoon - kuten kanatkin :smt054

Eli valmiiksi kesy kukko olisi yksi keino kanaparven kesytykseen.
Mimmi

Re: Kuinka tipuset kesymmiksi?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oho! Toivottavasti mulle ei ole tulossa laskua mansikkamaasta ja salaateista.. :smt037 Ei vaiten, mukavalta kuulostaa. Ihana, kun Aino pääsi uuteen kotiin, jossa sitä rakastetaan ehdoitta! :smt050
Vastaa Viestiin