Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kettu viuhanen

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja kettu viuhanen »

Heipähei vaan kaikille.

Siis kalkkijalka. Olenkin ihmetellyt mikä ihme kanasteni koipia vaivaa. Googlaamalla en löytänyt mitään, mutta sitten eksyin ihan muuta kautta näille munanetin sivuille. Varpaatkin on yhdellä kanalla jo ihan vänkyrät ja varpaanväleissä on möykkyjä. Voiko näin pahaa tapausta vielä hoitaa? Vai pitäiskö armollisesti kalauttaa kanaparka pois päiviltä? Kyllä se ihan ok kävelee ja syö, varpaan vinoudesta huolimatta. Pääsee orrellekkin. Pari kolme vuotias otus. Mutta nokkii tietysti jalkojaan välillä ihan kamalasti, kutiaa, raukka, varmaan.

No, entäs orret, munapesät ja muut. Millä ne desinfioidaan? Riittääkö kuuma saippuavesi?
Mulla on kanat pihahäkissä kesän, milläs sen maan desinfioi? Vai riittääkö kun rasvailee/öljyää kanojen jalat perin juurin ja pesee orret ja pesän. Ne ötit kuolee sitten maasta itsestään?

Hirveä homma, mun kanat ei ole mitään sylikanoja, vaikka kilttejä ovatkin ja syövät kädestä. Onneksi mulla on vain viisi kanaa. Jos rehellisiä ollaan, niin hiukan kumminkin kammottaa ruveta varsinkin tuon meidän Alvari-kukon koipia hoitamaan, vaikka kukkokin on kyllä tosi kiltti. Sillä ei ole oireita, kun on uudempi tulokas, mutta kai sekin silti pitää hoitaa? Ja entäs ne kaksi sisäkanalaan jäänyttä "hysteeristä hautojaa".(Toinen hautoo jo toista kuukautta putkeen, vaihtoi vaan pesää matkan varrella. Eikä taida tulla tipuja niistä uudemmistakaan munista. Edelliset heitin hylätystä pesästä pois ja rikoin uteliaisuuttani kompostin laitaa vasten, eikä sisällä parin viikon hautomisen jälkeenkään ollut oikein mitään, vain punakeltaista velliä. pilaantuneita eivät olleet.) Pitääkö sitten vaan tylysti keskeyttää tämäkin haudonta jalkahoidon vuoksi? Kai se muuten tarttuu tipuihinkin. Mites kanan hermot sen hautomisen keskeyttämisen kestää?
Minä kun olen näitä lemmikkejä lellinyt, ovat saaneet olla miten ovat tahtoneet, ovat hautoneet jos on haluttanut...
Ai niin, vielä, eikö se loisrokote sitten tehoa näihin ötteihin?
toukomettinen

Viesti Kirjoittaja toukomettinen »

kettu viuhanen :smt002 jospa jaksaisit kahlata läpi tämän keskustelun niin sieltä kyllä löytyy vastauksia. Omasta kokemuksesta viisastuneena laitan tästälähin heti stronghold- lääkityksen (saa reseptillä eläinlääkäriltä, noin 10e /kana, mutta tehoaa sitten kaikkiin loisiin ymmärtääkseni) Ei tarvitse liotella jalkoja :smt045
Kanoja ei kannata jahdata pitkin pihaa tai häkkiä, ne voi ottaa käsittelyyn kun ovat jo menneet orrelle iltasella.
kettu viuhanen

Kiitos vastauksesta.
Kahlasin kyllä jo ennen kysymyksiäni kertaalleen koko keskustelun, mutta en kai sitten oikein sisäistänyt asiaa. Siis vieläkin ihmettelen,anteeksi vain tyhmyyteni, mutta jos kanalle antaa vain sen lääkkeen, niin miten sitten niistä jaloista silloin lähtee ne kauheat möykyt? Variseeko itsestään?
Ilman muuta valitsen lääkkeen jos vain sillä selviää. Ja kanat joudun kumminkin aina sylissä kuljettamaan ulkotarhaan keväällä ja sisälle syksyllä, että en minä ihan avuton niitten kanssa ole. Mietin vain miten niitä (ja itseä) stresais vähiten... Kun mulla ei ole apumiestä pitelemässä kanaa joa jalkoja pitää rapsia.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä ne köntit karisee jaloista itsekseenkin, kun vaan saa ensin ne punkit tapettua. Ja tosiaan minäkin suosittelen tuota Strongholdia, vaikka onkin kallis - mutta on myös tehokas! Siitä ei vain ole varoajasta tietoa, eli en munia söisi itse vähään aikaan - koirille olen kyllä antanut ja hautoakin olen antanut ja normaaleja tipuja niistä on tullut.

Tuo Stronghold-käsittely kannattaa tehdä kahdesti kuukauden välein, niin pääsee varmasti eroon loisista. Se on helppo tehdä yksinkin, kana kainaloon, lapojen välistä jakausta höyhenpukuun toisella kädellä ja toisella kädellä tippa ainetta iholle. Tehty! Tietty on vielä helpompaa jos joku pitelee kanaa, mutta kyllä se minulla ainakin siinä kainalossakin pysyy.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Juu, hoksasin kans ettei yks Stronghold-käsittely riitä. Talvella hoidin kalkkijalkaa ja kuinka ollakkaan se toinen käsittely jäi. Nyt pitäs mennä yheksäks apteekkiin ja sama homma kaks kertaa uudestaan. On meinaan karmeat jalat yhellä vanhemmalla kanalla ja toinenki on hyvää vauhtia karstottumassa.
Muoks: oon syöny munia varoaikana enkä oo ainaskaa vielä kuollu!
kettu viuhanen

Kiitos!
Nyt ymmärsi tämäkin hölmö kettu.
Siis strongholdia ihan vaan iholle selkäpuolelle ja sitten on kaikki ok. Ja uusintakäsittely kuukauden kuluttua. Mitä mieltä olette, kannattaako mun käsitellä kolmen oireilevan piikkiöläiskanan lisäksi myös mun mun jotain muuta lajia (alho?) oleva oireeton kukko ja sen kaksi oireetonta pikkurouvaa. Adoptoin nämä jälkimmäiset yhdeltä eläkeläiseltä viime syksynä, kun olivat joutua autuaammille laitumille, eli talven ovat jo samassa tilassa olleet. Jalat on kumminkin ainakin vielä sirot ja siistit. Kannattaisiko niillekin antaa vaikka kertakäsittely?
kettu viuhanen

Juu ja nyt tälle ketulle selvisi, miten tosi tyhmä hän oikeastaan onkaan. Olin sitten lukenut keskusteluista vain ekan sivun...
ja sitten ihmettelin vaan, että miten niin sieltä muka kaikki vastauksetl öytyy :smt017 :smt005
Siis kiitos kärsivällisyydestä ja henkilökohtaisesta ohjauksesta. NYT Löysin jo vastauksia vaikka mihin.

Eikä näköjään suju oikeinkirjoituskaan :smt012
Gurrre

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Valmistajan epävirallisen ohjeen mukaan Stronghold-käsittely uusitaan 15 vrk kuluttua. Jos loisista haluaa päästä eroon kannattaa myös oireettomat kanat käsitellä.
toukomettinen

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito (OT)

Viesti Kirjoittaja toukomettinen »

Kyllä täällä on itsekin välillä ihan sekaisin #-o kaiken tämän tiedon keskellä. Kun alkaa jotain etsiä tulee niin paljon samalla kaikkea muuta uutta tietoa ettei kohta enään muista mitä olikaan etsimässä... ja on kymmenen uutta mielenkiintosta kysymystä mielessä :smt017
Ernonu

Viesti Kirjoittaja Ernonu »

Ivermektiini-liuos suun kautta annettuna...ja uusitaan muistaakseni 2 viikon kuluttua...tehosi varsin hyvin ainakin mun kotkojen paakujalkoihin...
Halvempi kun stronghold...ja helppo ruutalla painaa oikea annos suoraan kotkon kurkkuun...
Ja tehoaa...

Voin kattella kotoa sen lanttausohjeen ja annostuksen...kun tuntu olevan aika hakusassaan elikkolääkärilläkin tuo kotkoille tarkoitettu ohje...
raakku

Viesti Kirjoittaja raakku »

Täällä ilmottautuu supertollo :smt021 Olen palstaa lukenut, mutta kalkkijalkaosio on jäänyt tsekkaamatta, kun olen luullut, että tässä on kyse ruokinnan aiheuttamasta sairaudesta (kalkin puutos tai liika kalkki :confused5:) Niin.. löysin kuvapuolelta jonkun kommentin kalkkijalasta ja päässäni alkoi raksuttaa :sign7: , luin suurennuslasilla läpi tämän topiikin. Olen ihan saletti, että Matti-kukolla on kalkkijalka - jalat ovat onneksi vielä suorassa ja jalkapohjat siistit, mutta ne kuhmurat.. Kuvittelin, että kukoilla jalat tulevat vanhemmiten tuollaisiksi. Nyt meillä on uudet tirpat kauniine värikkäine koipineen ja hirvittää ajatus, että olen ne taudille altistanut. Eikä siinä kaikki. Annoin Teppo-kukon ystävälleni, (jos Matillakin on tauti niin on se vissisti Tepollakin) joka sitten on saastuttanut ystäväni tiput.. :banghead: Nyt olen koko aamun yrittänyt saada elukkatohtoria kiinni, jotta saan oikeat tropit koko poppoolle, muttei tuo vastaa. Kirjoitin jo toisellekin lekurille, että help! Odottavan aika tuntuu ikuisuudelta.

Miten ne kanojen tilat? Luin topiikin läpi, mutten löytänyt muuta mainintaa kuin, että Virkkoni ei tehoa. Kaivanko maata pois kerroksen ja vaihdan uutta tilalle? Millä myrkyllä ootte kämpät käynny läpi? Orret ym voi heittää kokkoon ja hankkii uudet tilalle. Kyllä sitä nyt tulee syynättyä lintujen jalat tarkemmin. En kukkoakaan tautiseksi ole osannut epäillä, kun on komia ja kiiltävä, eikä rapsuttele itseään. Heltta loistaa, silmät ovat kirkkaat ja laulu kulkee.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ei se tuosta putsauksesta auta. Kaikki kanat ei sairastu siihen koskaan. Kukostakin tulee ihan sileäkoipinen kunhan loiset on kuoleet lääkityksestä.
raakku

Viesti Kirjoittaja raakku »

Nyt on Strongholdit haettu lekurista. Ell ystävällisesti kirjoitti reseptin, vaikka on lomalla. Tänään on kukko ja kanat punnittu. Se se oli jännä juttu :smt003 Vuorasin keittiön pöydän sanomalehdellä, laitoin keittiövaa`an keskelle pöytää, lapset juoksuttivat kukkoa ja tirppaa pöydälle, punnattiin ja välillä jokunen pääsi karkuunkin vipeltämään. (Oli se onni, että isäntä oli töissä, muutoin olisi tosiaan ollut kukkoa tarjolla pöydällä - nimittäin paistettuna :smt023 ) Mutta lääkitsemisen säästän huomiselle. Haen täältä vielä vahvistusta toimilleni: eli otan siivekkään syliin, teen sille jakauksen höyhenpeitteeseen niskan taa ja tipautan lääkkeen siihen? That`s it? Olisiko hyvä kuitenkin liotella niitä kukon jalkoja? Vai onko se turhaa työtä?
Martta

Viesti Kirjoittaja Martta »

Sama meininki meillä. Mies käytti tänään työkoiraansa lonkkakuvissa ja pyysin josko saisin samalla stronhold-reseptin. Ystävällinen kunnaneläinlääkäri kysyi reseptiä kirjoittaessaan kukon nimeä :smt005 Mies vastasi että laita vaikka Ukko-kukko ja niinhän siinä sitten luki :smt037 Tytär risti kukon joskus Rokelloriksi Lord-yhtyeen erään kappaleen sanoja mukaellen mutta se olisi voinut olla liikaa...
Täytyy todeta jos kukko ei olisi noin hyvätapainen ja ihmisystävällinen niin :smt027 Kuuri maksoi vajaa 40 euroa, perkale johan sillä olisi saanut jonkun hienon rotukukon!!!!!! Nyt olisi parasta lääkkeen tehota.
Vastaa Viestiin