Kalkkunan kesyyntyminen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkailija

Kalkkunan kesyyntyminen

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

MOI! :smt006 En tiedä onko tästä jo kirjoitettu, ite en kylläkään löytänyt.. :smt017 Mutta kysymys kuuluu; Minkälainen luonne kalkkuna kanalla on? Kesyyntyykö se ihmiseen? Ajattelin nimittäin hankkia mahdollisesti tulevien silkkikanojen joukkoon yhden valkoisen kalkkuna rouvan, vähän niinkun maskotiksi :smt003 .. Tuleeko se silkkien kanssa toimeen? Pärjäisikö yksi kalkkuna akka silkkien seurassa ainoana kalkkunana? Vai tartteeko se silkkien lisäksi muuta seuraa? Entä tarviiko se ukon? ( :smt008 ) Vai? Mikä on sen perus valkoisen kalkkunan rotu nimi? Kiitti tulevista vastauksista! :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun kaikki kalkkunat ovat ainakin äärettömän kesyjä. Ne valkoiset lihakalkkunat (BUT-9 rotuiset) varmaan kaikkein kesyimpiä, tuppaa aina touhuihin mukaan liiankin kanssa....

Mikset hanki kerralla vaikka sitten kahta naarasta? Olisi ainakin lajikumppani :smt008
Kyllä meillä kanat ja kalkkunat hyvin juttuun tulee, mutta oman lajinsa kanssa ne kyllä aikaansa viettää.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meillä on kalkkunoita pari valkosta ja kolme muuta on mustia tai pronsseja (en tiijä :smt003 ). Eivät ole kyllä kesyyntyneet. Jos vähänkin hipasen uroskalkkunan sulkia valosaan aikaan, niin viilettää kiireen vilkkaan toiseen suuntaan. Mutta lempeitä ovat. Urokset antavat mun rauhassa kanniskella niitä syksyn tullen puun oksalta kanalan suojaan yöksi. Siksi kaiketi kun on jo hämärää, mutta eivät kertaakaan ole edes yrittäneet esim. nokkasta mua. Ja naaraat ottavat erittäin rauhallisesti vaikka keräänkin munat pois heidän altaan; eivät kilju, sähise ja noki kuten kanat :smt003 En tiedä kesyyntyisivätkö jos vielä enemmän tarhassa istuskelisin. Mutta oma arvioni olisi että kanat ja kukot kesyyntyvät kalkkunoita helpommin. Ainaski meillä.

Naaraskalkkunoiden käytöksestä olen huomannut että ne joskus ärsyyntyvät varsinkin kukkoihin (siis kukko-kukkoihin, ei kalkkuna-kukkoihin) ja viipottavat niiden perässä muutaman minuutin.

Minusta meidän valkonen naaraskalkkuna on aivan ihana ja mielettömän kaunis. Talven kurakelien jälkeen kun hän sai sulkansa taas vitivalkoisiksi niin vertasin hänen kauneuttaan jopa joutseneen :smt007

Mutta mitäs sanovat kalkkuna-asiantuntijat noitten valkosten ruokinnasta? Musta tuntuu että toi valkonen uroskalkkuna on syönyt ehkä liikaa. Valkonen naaras tosin on hyvin solakassa kunnossa, vaikka samat ruuat kaikille on tarjolla. Mutta pitäiskö noitten valkosten kalkkunoitten syöntiä valvoa ja ehkä rajottaakin vähän enemmän...? :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kalkateilla on luonne-eroja, samalla viisiin kuin kanoilla.... ilman kättäpitempää ei meillä päässy pronssijätkän vuoks ees ulkohuussiin.. mut butitti on meilläkin olleet kaikkein kesymmät..
ankkailija

Kiitti paljon vastauksista! Miunkin mielestä valkonen kalkkuna kana on eräs maailman kauneimpia lintuja! (nimen omaan kana, koska kukon ihme nahka härpäkkeet aiheuttaa kylmiä väreitä meikäläisessä :smt004) Mietin että jospa kesyyntyisi helpommin jos ainoa kalkku? :smt017 Mutta jos välttämättä lajitoverin tarvii, niin ei oo probleema! :smt003
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Buteja ei tarvii mitenkään erityisen vahvasti yrittää kesytellä,ne juosta ruimii perässä vaikka niitä yrittäis hätistellä poiskin :smt003 Nimimerkillä: meillä kalkkunoiden kanssa lämmitetään saunaa, viedään pyykkejä, käännetään kasvimaata, ruokitaan kaikki muut eläimet, maalataan, haravoidaan jne.. :smt005
ankkailija

AWW :smt007 Oon ihan ihastunut kalkkuihin! Pakko saada!! :smt005 Mä mietin kanssa, että eihän varmaan kalkku kana tarvii löysänaama kukkoa (Brrr.. :smt009 ) , koska minulle on sama muniiko vai ei, enkä halua poikasia? Niin ja voiko eukkoa pitää ainoana kalkkunana? Että osaan tehdä sopivan häkin? Niin ja silkit sillä olisi seurana, eri häkissä varmaankin.. :smt017
ankkailija

Ja voiko kalkulle ja silkeille idättää sekaviljaa? Tai herneitä?
maunu_muori

Joo.. kyllä ne tykkää idätetystäkin, mut kun harrastus kuitenkin jossain vaiheessa menee överiksi, niin kyllä ne linnut syö ihan kuivanakin esmes herneitä :smt005
ankkailija

Niin kysyn vielä että pärjääkö akka kalkkuna ilman kalkkuna seuraa?
ninnu

Mä olen edelleen sitä mieltä, että onnellisempi on, jos on lajiseuraa.

Mulle tuli viime kesänä kerralla 50 butti-poikasta ja jokaikinen on äärettömän kesy, joten vaikka sulla olisi useampikin butti, en usko, että se vaikuttaa kesyyntymiseen.

Ja tosiaan tuskin se nyt juuri ukko-seuraa tarvii, hankit toisen natun kaveriksi :smt002

Ja mulla on siis kanat ja kalkkunat ihan samoissakin tiloissa, eikä ole ongelmia ollut, mutta tosiaan mitään seuraa ne ei toisilleen pidä...
ankkailija

ookke, pitänee sitte harkita kahta :smt002
ninnu

Kotopullaki kirjoitti:Mutta mitäs sanovat kalkkuna-asiantuntijat noitten valkosten ruokinnasta? Musta tuntuu että toi valkonen uroskalkkuna on syönyt ehkä liikaa. Valkonen naaras tosin on hyvin solakassa kunnossa, vaikka samat ruuat kaikille on tarjolla. Mutta pitäiskö noitten valkosten kalkkunoitten syöntiä valvoa ja ehkä rajottaakin vähän enemmän...? :smt017
Mulla on kaikki kalkkunat saaneet talvisin isopunaheltta kolmosta, kauraa, ohraa, leipää, kasviksia, hedelmiä ym ja kesäisin lisäksi laiduntaneet vapaasti. kesäisin ulkoilevat vapaasti/100 neliön tarhassa, tqalvisin on käytössä sisä-ja ulkotilat, jossa tepastelee.

Naaras butit on 10 kg ja urokset 27kg. :smt107
Meillä tämä valtava kokoero sai aikaan sen, että pari butti on poljettu aivan karmeaksi, eli ihot ihan rikki. Tästä syystä kukot laitettiin nyt palviin maanantaina, koska olisi johtanut siihen,että polkee naaraat kuoliaiksi :smt010
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kotopullaki kirjoitti:Mutta oma arvioni olisi että kanat ja kukot kesyyntyvät kalkkunoita helpommin. Ainaski meillä.
Täysin samaa mieltä! Meillä on pienenpieni kokemus mustista ja pronsseista sekä yhdestä näiden risteytyksestä. Osa muualla kuoriutuneita, joita ei oltu käsitelty juuri lainkaan, mutta paria omaa poikasta koetin käsitellä samoin kuin kanojani/kukkojani, mutta ei niistä hetikään niin kesyjä tullut.

Ehdottomasti kannattaa hankkia vähintään kaksi kalkkunaa...ovat niin parvisidonnaisia lintuja, että yhtä ei ole kiva pitää.
maunu_muori

Hihii.. Hilta .. sul ei oo ollut Butteja.... mun ne pölvästi ..huomas heti, jos panin uudet -hetken puhtaat-rytkyt päälle.. ne piti maistella ja haistella ja tiirata.. yritä siinä sitten tehä hommia..Kuukerin kaa on sama kokemus.. Buttija ei tarvii kesyttää .. ne kesyyntyy ilman yritystä, vaikkei tarviis ihan niin kesyksi tulla.

Arvatkaas miten mää sain sulkuajan alussa mustikset kiinni ja sisään.. no TIETTY Bettiina-butin avulla :smt005 tää kun tekee kaiken .. noo täytyy myöntää .. herkkupalojen toivossa.. Onks sulla linnut parisidonnaisia.. mulla ei, ne kulkee totaalisti porukassa.. äijät tietty ottaa selvää kuka on kinks .. mut ei ne oo sillain pareja et vetäyyisivät erilleen pariskunnittain.. monsterit: mää kutsun niitä raptoreiksi.. kulkee kuitenkin kaikki porukassa.. naarashan , jos saa valita, pesii niin, ettei urokset tiiä, missä ne munat on.. siks tää typerä kiinnipito ottaakin pattiin, kun se pesintä onnistuu paremmin niin että ne eukot kattoo joko yksin tai muutama kerralla paikan missä haudotaan ja sinnehän mennään kiertoteitä..
Vastaa Viestiin