Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaakatin

Mitä luonnonantimia säilötte ja kuivaatte kanoille talveksi?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kesä on kohta parhainmillaan, mutta ensi talven kanan herkkuja jo ajattelen. Vadelma- ja nokkoskerppuja, mitä muuta voisi ja kannattaisi kuivata? :confused4:
heinähattu

Entäs sitten

Viesti Kirjoittaja heinähattu »

voikukat? kelpaako kuivattuna? Tuoreena taitavat kelvata ainakin? Olis tosiaan kiva keräillä kaikkee vihreetä talteen. Annatteko kuivana kuten ihan peruskerput, vai onko järkee lähtee 'liotteleen'?
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Kaikkia puun lehdeksiä tulee kerputettu, horsmaa, puolukkaa, sieniä, marjoja ainakin tulee heti mieleen.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Miten tämä käytännössä onnistuu? :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuanoin niin. Sillälailla, että kerätään vaikka esim vadelman oksia nipuiksi ja ripustetaan sitten ilmavaan ja varjoisaan kuivaan paikkaan roikkumaan kuivuun. Marjat, varmaan vois ihan pakastaa.
Kerppuja minä ainakin roikottelen tuolla ladossa ihan ylisillä kuivumassa. viritin sinne lankuista itselleni orret missä voin käppäillä, ja siellä niihin tukipuihin yyyylös oon laittanu sit orsia mihin ripustelen.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Pihlajan marjat on ehdotonta herkkua myös. Käytetyt porkkanaverkkosäkit on hyviä säilytykseen ja kuivatukseen.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Kasvikuivurissa kuivuu sienet, marjat kuivuriin tai pakkaseen, kerput ylisille varjoon riippumaan, horsman aloita kuivattamaan nipuissa ensin auringossa ja sitten vasta varjossa, etteivät homehdu.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Pystöhän sen sanoi! Oon pääni puhki miettiny mitä tekisin noille porkkanasäkeille kun en oo raaskinu (niitäkään!) roskiin heittää. Meinasin jo kysyä ottaisko porkkananmyyjä ne takasin, mutta nythän niille tuli käyttöä. :) Mutta kuivaatko pihlajanmarjat siis jotenkin niissä säkeissä? Eikö ne pilaannu, vai laitatko vaan vähän kerrallaan? Pakastettuja pihlajanmarjoja mun kanat ei oikein syö. Kuivatut ehkä maistuisi paremmin? Eikä kyllä muitakaan marjoja juuri maistamista enempää jos ei sotke joukkoon jotain muuta. Ja jos taas sotkee liikaa marjoja sörsseleihin, niin ne jättää syömättä kaikki. Nirppanokkia. :smt002

Kun mehutan marjoja niin pakastan kanoille talveksi ne moskat mitä mehumaijasta jää. Tietysti annan hetikin sitä, mutta kun ne ei syö sitäkään kuin vähän vain. Ja kurpitsaa kasvattelen kanoille myös, samoin lehtikaaleja. Ja kun kerään mustikoita ja puolukoita välillä liikaa, enkä viitsikkään siivota kaikkia, niin pakastan niitä roskaisena kanoille. Mustikat on mun kanojen mielestä parhaita noista kaikista marjoista.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Miten sä smari säilöt ne kurpitsat (300 kiloo jättikurpitsaa tulossa :smt017 ). Entäs pyrstö niiden pihlajanmarjojen kuivatus? Tertussa pussiin ja orelle roikkumaan? Onko joku kuivattanut voikukkia, kuivurissa taitaisi onnistua.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Säilön kurpitsaa ihan hirveen monella tavalla ihmisille. Kanoille oon antanu ihan ilman säilömistä, kun ne säilyy hyvin ainakin tammikuuhun. Ja on ihan herkkua. Ennen pakastin kyllä kanoille paloja ja viipaleita, mutta ei ne syöny. Pakastettuna soseena menee kyllä muun ruuan joukossa, mut ne syödään ite ja aina loppuu ennen kevättä ihmisiltäkin. Voisin muuten kirjottaa tosi pitkän listan siitä mikä ei ole kelvannut meidän kanoille. :smt005
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

pyrstö kirjoitti:Pihlajan marjat on ehdotonta herkkua myös. Käytetyt porkkanaverkkosäkit on hyviä säilytykseen ja kuivatukseen.
:smt005 No nyt mä tiiän mitä teen säkillisellä pakastettuja pihlajanmarjoja, kiitos.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Syksymmällä alkaa tänne ilmestyä sellasia topikkeja kuin "1001 tapaa laittaa kurpitsaa kanoille" :smt003
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Eepi kirjoitti:Syksymmällä alkaa tänne ilmestyä sellasia topikkeja kuin "1001 tapaa laittaa kurpitsaa kanoille" :smt003
Eepi hyvä huomio! :smt005 :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hiiihiihiiiii :smt005 tai "kuinka rakennan kesäkanalan kuivatusta kurpitsasta" :smt005
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Kanoille ja lampaille säilön:
- mehunkeitosta jäävän marjamössön joko kuivatan tai pakastan
- pakastan perkaamattomia marjoja, lähinnä valkoherukkaa ja mansikkaa
- kesäkurpitsaa ym. pakastan
- omenoita joko kuivaan tai pakastan (viime vuonna molempia)
- kerppuja kuivatan
- ruoholeikkuujätteen kuivatan

Yleensä on myös ylituotantoa tomaateista yms. jotka pihiyksissäni pistän pakkaseen ja sieltä sitten tarjoilen kanoille ja lampaille kun ei itse tule niitä syötyä.
Vastaa Viestiin