Kanallisen elon aloitus?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti: Mä ehdotan, että otat noita Muusan myytävänä olevia maatiaisia! Oikeasti kauniita, tarvitsevat lisää säilyttäjiä eikä niitä hirveästi tarjolla ole..
Erinomainen ehdotus :smt080
Gizzmo kirjoitti:Noista kanahankinnoista sen verran että se on aloittelijallenkin oikeestaa aivan sama mitä rotua ottaa,samalla tavalla niitä kuitenkin hoidetaan.

Eniten kannattaa miettiä sitä että mitä niiltä kanoilta haluuaa: pitääkö olla kesyjä,haluaako että ne hautoisivat itse,tykkääkö rauhallisista vai vilkkaista,jne...
No eikö nuo ole aika ristiriitaisia neuvoja :smt017 jos rotuominaisuuksilla on väliä muttei rodulla mitään väliä :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Äh, Gizzmo tarkoittaa varmaan sitä, että ei voi oikeastaan pelkän aloittelijuuden vuoksi suositella jotain tiettyä rotua, niin kuin että "kyllä aloittelijan kannattaa ottaa maatiaisia". Vaan että siis miettii nyt ihan muuten vain eri rotujen välillä, että mitä itse arvostaa ja haluaa kanoiltaan.

Jotkuthan esim. koiraroduista aina väittelee, että "tämä rotu ei ole aloittelijoille".. Mutta jonkun kanssahan se on opeteltava, eikä tiedonhaluinen ja nöyrästi uutta oppiva aloittelija ole välttämättä eläimelle yhtään huonompi emäntä/isäntä kuin "kaiken tietävä" ammattilainen. :smt003
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

No mä oon aloittanu koirissa sakemannilla, mitä ei kuinkaanpäin suositella aloittelijan roduksi ja koukkuun oon jääny. Enköhän mä selvii kanan kuin kanan kanssa. Mulle ei ny niin hirveen tärkeetä ole se, onko kana vilkas vai rauhallinen, eikä muukaan semmonen. Mä otan ne kotkot tänne ja tutustun niihin ihan avoimin mielin. Sit eletään yhdessä luonteinemme.
Mua alko jo naurattaan, ku ajattelin, et jos tulee ongelmii, ni mä alan kouluttaan niitä kanoja naksulla :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja no mä en sitten vaan osannut sitä Gizzmon viestiä sit ajatella oikein :smt017
Hyvä että Mimmi väänsit rautalangasta :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kristiina kirjoitti:Mua alko jo naurattaan, ku ajattelin, et jos tulee ongelmii, ni mä alan kouluttaan niitä kanoja naksulla :smt003
Sattuikos kukaan katsomaan, kun siinä Hienosti hihnassa-ohjelmassa kanoja oikeasti koulutettiin naksuttimella? Että ei hassumpi idea ollenkaan :smt007
Kristiina

En nähny sitä ohjelmaa, mut uskon, et kana on siinä opetettavissa naksulla ku sakemannikii :smt003

Mä oon vissii tällanan toisinajattelia spk piireissä
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

niin mää tarkotin lähinnä sitä että samaa safkaa kanoille annetaan oli rotu mikä tahansa,ja kanalaa täytyy siivotakin välillä,oli rotu mikä tahansa,siis nää yleiset kananhoitohäsmäkät......

Se on sitte hianosäätöö ne rotuvalinnat :smt002
Ja täytyy kyllä todeta että on ne tyrnäväläiset vaan äärimmäisen kauniita kanasia.Ja mikä värikirjo! nuo rotukanat on kaikki saman värisiä,josset sitte hommaa yhestä rodusta kaikkia värimuunnoksia.........
Kristiina

Must taitaa tulla Tyrnäväläinen kanailija. Ny vaan pitää alkaa huhkiin kotoa uusille asukkaille.
Mimmi

Jei, varovainen onnittelu "taitaa"-kananomistajalle. :smt003

Täällähän ei yhtään yllytetä, eihän?
Kristiina

Kiitos. Kun niistä ny ei sit tulis entistä uhanalaisempii :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Peukutusta! Tyrniksiä taitaa olla tosi vähän, en jaksa muistaa mitä säilyttäjäkirjeessä luki mutta ei paljon! Jalo päätös :smt004
Kristiina

Parhaani teen.
Kristiina

No niin, tuolla kävin mittailemassa alaa niinkuin jalkamitalla. Tila olis suunnilleen vähän reilu 20 neliöö, mihin meinasin asumuksen tehdä.
Nyt sataa lisää kysymyksiä. Siellä ei ole tähän hätään valoja, ikkunoita kylläkin. Riittäisikö tähän alkuhätään joku lamppu roikalla, vai pitääkö tilata sähkömies oitis. Myöhemmin on kyllä tarkoitus sinne valokin laittaa. Valoisa aikahan lisääntyy nyt päivittäin, eikä tulokkaat vielä ilmeisemmin muni. Pesät on tarkoitus tehdä valmiiksi.

Sitten piti kysymäni noista orsista. Kuinka alas niitä laitetaan ja kuinka ylös. Pitäisikö olla useampi eri korkeuksilla?

Kuten huomaatte, mitään en ymmärrä näistä jutuista.
Mimmi

Jos tilassa on reilun kokoiset ikkunat, niin eihän munimattomille välttämättä mitään lisävaloa edes tarvitse: päivän pituushan on jo kymmenisen tuntia, kyllä se syömiseen riittää. Ja jos haluat laittaa roikkalampun, niin sehän on myös ihan ok. Varmista kuitenkin, etteivät kanat voi lentää siihen tms. vahinkoa tapahtua.

Maatiaiset ovat aika kevytrakenteista ja hyviä lennähtämään ja hyppelemään. Eli esim. 2-3 orsitasoa noin puolen metrin välein on hyvä.

Kuva
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meillä suosituin "orsi" on kaks metriä korkeella oleva omenapuun oksa, sellanen 15cm+ läpimitalta :smt005
Vastaa Viestiin