Kanoja kaupungissa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Wiola

Kanoja kaupungissa

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Oon tässä hinkunut ja suunnitellut pienimuotoista kanan- ja kukonpitoa, ehken viiriäsiä ja pari ankkaa purolle läträämään.

Kyssäri onkin: Palokka liittyi vuodenvaihteessa Jyväskylään ja sitten ollaan kaupunkilaisia. Onko millään instanssilla nokankoputtamista jos hankin tähän puistoon rajoittuvalle tilkulleni (2400 neliötä) navetalle vaikka 3 kanaa+ kukon ja teen niille navetan ulkosyrjään päältä katetun ulkoiluhäkin, siis kanaverkko semmosen?

Ite ajattelin että menisivät "lemmikki" nimikkeellä eikä minään tuotantoelukoina. Onhan muilla kaikkia muitakin elukoita, rotista alkaen lauma ja liuta...

Mikäli ne vapaina tässä pihalla kaakottasi, niin tuleeko siitä jotain sanomista? Onko ne pidettävä suljetussa tilassa?

Entäpä 2 ankkaa purolla joka menee mun tontin rajalla. niille vois väsätä verkkoaitauksen ympärille etteivät riehaannu eteenpäin purolla uimaan... :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei tule sanomisia. Ainut jos joku talipää naapuri valittaa, niin sillon voi paikallinen terveystarkastaja tulla katsomaan. Äidin luona kävi ja antoi kanojen olla, vaikka äitin talo on 10km Oulun keskustasta. Ja tonttikin vain 1100.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Noissa on kuntakohtaisia eroja. Kannattaa varmuuden maksimoimiseksi kysyä oman kunnan maatalousneuvojalta lupa. (Luultavasti sitä ei edes tarvita, mutta onpahan varman päälle pelattu.) Lisäksihän voi olla fiksu ja kiva naapuri ja käydä kysymässä rajanaapureilta luvat.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kyllä kysyä kannattaa aina ensin, ei tule sitten pettymyksiä. Ja ei se haittaa vaikka kysyt siltä terveystarkastajaltakin. En kyllä usko että kellään on muutamaa lintua vastaan mitään.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en taas kysyis mitään. ei niillä ole aikaa 5 kanaa tarkkailla. Vaan meillä ny muutenkin rakennetaan ilman rakennuslupia jne.
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kannattaisi tarkistaa, onko kyseessä ns kaavoitusalue vaiko haja-asutusalue. Molemmat voivat kaupunkia.
mirri

En taaskaanoo ajatelly , kuikas te kestätte muo. Minäkinhän olen nyt kaupungissa, Kokkolassa. Ja ei täällä ainakaan mikään muutu, ollaan täällä haja-alueella!
Wiola

Ehee..tuo ainoa rajanaapuri vanhapoika varmaan on munilla lahjottavissa..hee
Muut rajat on puistoa tai kaupungin tietä..vissiin tää joku haja-asutuasalue on...Kolmen talon kortteli ja pusikkoa = puistoaluetta...ja tuo kanatarha jäis kyllä ihan keskelle mun omaa pihaa...aattelin joku 3 x 4 neliön ulkohäkki sisäosaston siipeen..voishan noita vapaanakin juoksuttaa valvotusti...

Vai voiko niitä valvoa? Miten "kotiuskollinen" kana tai kukko on? :smt017

Jos pyörähän tuvassa kahveeta / viiniä hakemassa, niin kipittääkö ne jo tuota tietä pitkin naapuriin niinkuin punakorvakilpikonnat tekee?
mirri

Kyllä kanat kotona pysyy, ne on aika uskollisia. Ja ainakin ne tulee takaisin :smt005
kilpparit joudut varmaan hakemaan!
Mulla on punakorva ja keltakorva samassa tankissa lillumassa. En ole uskaltanut päästää irti edes kesällä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mulla kun oli joskus viime vuostuhannella punakorvia, ne oli kesäisin usein ulkona nurtsilla juoksemassa! Hauskan näköistä kun kaverit juoksoo tuhatta ja sataa ruohikkossa.
Joskus taisi olla verkosta tehty aita ja siellä iso allas uimista varten.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wiola kirjoitti:Jos pyörähän tuvassa kahveeta / viiniä hakemassa, niin kipittääkö ne jo tuota tietä pitkin naapuriin niinkuin punakorvakilpikonnat tekee?
???Sun täytyy olla Kotopullakin sukulaissielu??? :smt005 :smt005

Kanoilla ja kukoilla on ainakin mun kokemuksella (ollut ainoastaan maatiaisia) aika pieni reviiri ja hyvä kukko vielä ohjailee parvensa kulkua niin, etteivät joudu kauas. Meillä on ainakin pysyneet todella hyvin pihassa. Paitsi yhden haki kettu. Eli petovaarahan siinä lisääntyy, jos ovat (valvomatta) vapaana pihalla.
Wiola

^Ehee... oon kyllä Kotopullakin sukulaisielu, mulla toi kirjallinen hervottomuus ei oo tuota luokkaa, verbaalinen ehkä.

Varmaan hetikohtanytten lähtisinkin Kyprokselle ja ostasin läntin maata Kotopullakin naapurista..vaan tää elukkalauma on mulla niin hurja ettei, peijooni, näitä pystys muuttaan.. :smt003

Pittää joku kotihullu olla Suomessakin...
Yks rottanaaraskin penikoi viimeyönä ja 16 pentua vaan teki.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noo Vaajakoskella oli kanoja yhden omakotitalon pihassa... Ei siis meillä vaan toisilla hulluilla, meidän kanat oli silloin Leppälahdessa talvee.. ja onhan täällä nyt Korpilahtelaisiakin, niin että KYLLÄ saa Jyskylän kaupungissa nyt pitää kanoja.. eihän ne voi yhen kuntaliitoksen takia kieltääkään.. ennen Jyskylässä suhtauduttiin himppasen hitaasti kanoihin...Työkaverin likan kanatkin sijotettiin ent rajan toiselle puolelle :) Määhän oon kans lähtösin Jyskylästä vaikka oonki asunut välillä kaukanakin.. ja nyt tässä naapurikunnassa... mökki on kaupungissa... ihanaa sanoo noin meill' on kaupunkimökki!!!!
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä tarkistaisin tuon kaavatilanteen, ja ehkä se voi naapurien luvatkin tartteta. Ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä. Meillä itsellä oli joskus 90-l alkupuolella kukko ja kaksi ankkaan jkl:ssä esikaupunkialueella, ja kukko sai häädön. Kun kiekui, ja naapurit tuli hulluiksi. Terveystarkastaja tuli visiitille. No, ehti se olla pari vuotta ennen tuota meillä, mutta kuiteskin. Ankat olivat siellä vielä sen jälkeenkin, mutta terveystarkastaja ei niistä tiennyt eikä kukaan niistä valittanut. Kun ne oli poikia kumpikin ja siten tosi hiljaisia :smt020
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
mirri

:smt005 on täälläkin kitisty että kukkos kiekuu... ja ollaan takuulla ihan maaseudulla, ja naapuriin on jopa melkeen 500m. Tarkat on korvat!
Mutta kyllä kannattaa ensin selvittä kaikki asiat. Se on todella ikävä sitten jos joutuu luopuun kavereista!
Vastaa Viestiin