mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eli siis .. mulla kana 9v on saanut kasvoihinsa vaaleita höyheniä. Vaikka kyllä varmasti on ollut ihan musta. Ja oon luullut kuvitelleeni, pari ruskean sävyistä kanaakin on vaalentunut! HURRAA, en olekkaan ihan kaheli!
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Meillä Viiru-kana menetti sulkasadossa hänelle tyypilliset viirut ja tuli pilkulliseksi. Näytti sulkasadon aikaan melkoisen kynityltä, mutta nyt on taas voimissaan ja taisi aloittaa muninnankin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mirri, meillähän Vihtori ankka ihan harmaantui. En nyt muista oliko ne harmaita vai valkoisia ne höyhenet. Jos veikata pitäisi sanoisin , että juuri valkoisia.
Yleiskuva oli vain , että vanhus harmaantuu, eli vissiin siis vaalenee.

Saattoi olla kupu pullollaan, kun en nyt nähny mitään. Enkä viittiny ottaa kiinni. Niillä on ollut nyt vähän enemmän stressiä kun olen toptuttanut kerran päivässä koiran pentuun.

Tiput ei paljoa perusta, eikä Aikamieskään, mutta nuo aikuiset kanat vähän hysterisoi. Ainokainenkin on rauhallinen. Vissiin ne on Mimmillä kuitenkin tottunut??
Ainakin koirien ääniin...
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Vissiin ne on Mimmillä kuitenkin tottunut??
Meillä ei Mimmiltä tulleet kanat pelkää mitään. Ei koiria, lampaita, kissoja eikä myöskään lapsia. Hevosten lähelle en ole nähnyt niiden menevän ollenkaan, mutta en usko että pelkäisivät niitäkään. :smt003

Ne menivät myös pässien sähköverkon läpi syömään niiden kivennäiset ja olin aivan kauhuissani joka kerta kun ne pujottautuivat niistä pienistä aukoista. Ihmettelin kun ne ei saaneet sähköiskuja, mutta ilmeisesti höyhenet ei johda kovin hyvin sähköä? Tuo homma kyllä lopulta päättyi siihen kun Hopea sai tällit aidasta. Se on kanoja niin paljon isompi että joutui tosissaan survoutumaan reiän läpi ja ilmeisesti lanka koski sen ihoon. Sen jälkeen en nähnyt yhdenkään kanan menevän pässiaitaukseen, kai Hopea varoitti niitä.
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Moi Ilona :smt006 Sitä miekin aattelin et joku sitä vaivaa.. No, äläppäs huoli
aamulla kanalaan mennessä lattialla oli melkein valkoinen muna :smt017 ekaks luulin sitä nahkamunaks ja varovasti tökkäsin...kova muna! Oisko toi "sairas" kana sen pyöräyttänyt? Ruskeita noi kanat tekee. Sit rupesin ettimään sitä "sairasta" kanaa.... nyt heltta oli melkein yhtä punainen ku muilla ja ärhäkkänä nokki ja kuopi ruokakuppia, eikä antanut muiden tulla lähellekkään. Oisko jo "terveen" merkki? Eihän tässä kanojen vauhdissa ite pysy perässä, ku alavariinsa oireet vaihteloo :smt003 Sitten huomio kanamummo! (jos muistin oikein) Mistä sitä Terramyciniä saa? Isäntä muisteli sen loppuneen jo aikaa sitten.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

No kyllähän se sitten parani! Onnea! :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hienoa, kana on kunnossa :smt006
Terramysiiniä saapi apteekista...
Ja Suvianne, kyllä kanat pärjää ooirien kanssa, mullakin ovat samassa aitauksessa( siis piha on aidattu kokonaan) Kiusaavat mokomat koiria kesäsin, koittavat kähveltää niiltä makupaloja :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Nauratti kanat koiria kiusaamassa.
Minulla oli aikoinaan dobberi joka rakasti kanoja ja oli niin hellä tipuillekki.
Meillä oli sitten hautomakone tipuja ja ne oli keskenään ulkona. Dobberi oli aina samaan aikaan.
Kerran oli jonnekkin lähtö ja otinkin koiran sisään ja annoin sapuskat ja piilottelin parit makkarat ja menin ulos...

Harakat vei juuri viimosta tipua...
Voi, että otti pattiin!!!!!! Ne ei sillon uskaltanu kun koira oli pihalla.
Aion opettaa tämän uuden pennun vihaamaan harakoita!!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Terramyciniä saa apteekista joo mutta ei saa enää ilman reseptiä.

Meilläkin kanat hiukan vaihtaa väriä ja kuviota sulkasadon myötä enkä oo sitä mitenkään ihmeellisenä pitänyt. Vähän jännempi juttu on nuo tiput. Olen pistänyt merkille että pikkutipuina pingviininvärisiksi sanomistani tipuista tulee kokomustia isoina. Untuvikkoina niillä on vatsanalus valkea ja leuanalus myös ja poskilla valkoisia merkkejä, siipien kärjet ovat myös valkoiset. Sitten kun saavat ekat höyhenet niin niissäkin voi olla leuan ja vatsan alla tai niinkuin nyt yhdellä tipulla on, keskellä rintaa, valkoisia höyheniä, ja siipien kärkisulat on valkoiset. Ilmeisesti se tipu kasvaa kovempaa vauhtia kuin värijyväset ehtivät levitä vartaloon mutta ne värijyväset leviävät vielä tipun kasvaessa ja lopulta aikuisena se tipuna valkomerkkinen on kokomusta.
Hevosillahan ihon värijyväset alkaa sikiöllä leviämään keskeltä ja ne joilla niitä jyväsiä ei ehdi vartalon ääripäihin, eli jalkoihin ja päähän, tulee valkoisia merkkejä eli tähtiä ja piirtoja ja sukkia mutta niille ne valkoiset merkit mitä syntymässä on, jäävät. Tipuille ei näköjään jää.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä kaikkein vaaleimmasta untuvikosta kasvoi täysmusta kukkopoika, Mustafa nimeltään. Kahdesta toiseksi vaaleimmasta tuli myös mustavoittoisia kukkoja. Tummimmasta untuvikosta, semmosesta tumman toffeen värisestä tuli suklaanruskea kana, jolla on höyhenissä mustia ja kellertäviä kuvioita.
Jemuli

Re: mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Heltan väristä vielä. Meillä kukon harja, joka on mielestäni todella kookas, on usein iltaisin ja aamuisin muuttunut kärjistään tummaksi, se on harmaa tai välillä melkein musta. Eikä voi johtua kylmästä, kanalassa aina vähintään +10 astetta. Meneeköhän kanoilla elintoiminnot yöksi jonkinlaiselle säästöliekille ja verenkierto harjan kärjissä vähenee? :-k Kyllä nää kanaset on sitten ihmeellisiä!
Ilona

Re: mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä oon huomannut saman eli kukon harja saattaa ajoittain sinertyä kärjistään. Eikä johdu kylmästä, koska nytkin kanalassa on 15 astetta lämmintä ja ulkoluukku kiinni, koska ulkona on saman verran pakkasta. Mistään mustelmista ei myöskään ole kyse, väri vaan vaihtelee ihan terveessä harjassa.
max3

Re: mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä oon kuvitellut, et tuon kukon harjan sinertävät kohdat olis jonkinnäköisiä mustelmia. :oops: Ne kun on sellaisilla kohdissa, et monesti syödessä "kolhii" niitä purkin reunaan ja vesiautomaatin reunoihin...
Munakoiso

Re: mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

Viesti Kirjoittaja Munakoiso »

Huomasin eilen, että kaikilla kanoilla ja kukoilla oli se poskiheltta ihan valkoinen. Kaula- ja pääheltat ovat ihan normaalin punaiset. Mistä meillä on nyt kysymys? Kanat ovat ihan normaalin oloisia ja syövät hyvällä ruokahalulla, joten ainakaan vielä en ole kovinkaan huolissani. Ikää noilla on puolisen vuotta eli vanhuus tuskin vielä iskee.
Voikohan liian viileä kanala aiheuttaa moista? Meillä kanat omassa häkissää lampolan nurkassa, ja lampolasta on suoraa käynti pihalle. Kanalan puolella +5 tai hieman enemmän.
Rusina

Re: mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tarkoitatko "poskiheltalla" korvallista? Jos tarkoitat, niin sen väri riippuu ihan rodusta. Esimerkiksi leghornilla se on puhtaan valkoinen ja plymouth rockilla punainen. Joten ei huolta :smt001.
Pään päällä olevan harjan ja leuan alla olevien helttojen väri on aina jonkin asteen punainen. Poikkeuksena silkkikana (ja sen risteytykset) ja svart höna, joilla ne ovat siniset.
Vastaa Viestiin