Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tea

Viesti Kirjoittaja Tea »

Meillä on nyt hoidettu kalkkijalkaa yli kolme viikkoa (tehdään kerralla oikein varman päälle), ja jalat näyttää hyviltä, laitan kuvia kunhan ehdin. Mutta kyllä niitä onkin ahkerasti naapurin kanssa lioteltu, rapsuteltu ja myrkytetty (lamppuöljyllä).
Ostin Moilaselta sellaista suihkutettavaa ainetta, ja se auttoi ulkoloisiin todella hyvin :smt001
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Voiko nelikuisen kukkopojan jalkojen röpeliäisyys ja suomujen aukinaisuus johtua muusta kuin kalkkipunkista?

Meillä ei ole vaivaa aikuisilla linnuilla. Kolme meille pariviikkoisina tipuina tullutta nuorikkoa sen sijaan on röpelökinttuisia. Tiput olivat meillä "lainaemon" hoivissa kuusiviikkoisiksi, kunnes lainaemo palautettiin omistajalleen. Sen jalkoja ei tullut katsottua. Olisko poikaset voineet saada tartunan siltä? ja voiko tauti edetä näin nopeasti? Kekki-kukon jalat ovat aika ruman näköiset. Lilli-kanalla on vain pientä epätasaisuutta ja teuraaksi menevän Broisku-kukon jalat ovat siltä väliltä. Jalat ovat ihan normaalin väriset eli maattarinhamaat, ei siis mitään keltaisia röpelöitä. Mutta samanlaiset ne eivät ole kuin muilla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Yleensähän kalkkijalka on kyllä vanhempien lintujen vaiva...Saisitko kuvaa näytille, niin luultavasti joku osaisi siitä tunnistaa. Täällä on aika monta kalkkijalan kanssa taistellutta. Emokanan omistajalta voisi tietenkin kysäistä, että onko heillä kalkkijalkaa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

En mä osaa noita kuvia... :smt012

Mut kalkkijalalta tää näyttää. Auttaisko, jos liottelisin kukkopojan jalkoja lämpimässä pesuainevedessä ja sitten laittaisin ihan vaan ruokaöljyä? Ja jos tämmönen käsittely yhtään auttaa, niin todistaako se kyseessä olevan kalkkijalkapunkin? Toinen kukkopojista päätyy pataan, joten sitä en ala hoitelemaan. Kananuorikon jalat myös karheat, mutta eivät yhtä pahat.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä hoidin ne omat sillä pesuvedela ja lamppuöljyllä.
se lamppuöljy ei maksaa juuri mitään ja tuskin haittaa vaikka turhaan laittasitki.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä annoin nyt kukkopojalle semmosen kuurin, että esnin liotettiin kinttuja lämpimässä mäntysuopavedessä 10 minuuttia (jätkä muuten nautti!) ja sitten hieroin jalkoihin tuhkasta ja rypsiöljystä sekoitettua tahnaa. Kahtotaanpa, miten vaikuttaa. Jos muuttuvat kauniimmiksi, käsittelen sisarensa samalla tavoin.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Lueskelin ulkomaista lintusivustoa ja eräässä artikkelissa kerrottiin permetriini puuterin käytöstä kyseisellä tilalla kalkkijalan häätöön.
Suomessa samaa ainetta on ainakin Bio-Kill hyönteiskarkoitesuihkeessa ja joissakin ihmisien täi ja syyhypunkin häätöön tarkoitetuissa valmisteissa.
Onko kenelläkään kokemusta, tehoaako, esim. tuon Bio-Kill aineen käyttö tulisi edulliseksi.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Taalta loytykin paljon tietoa tasta meita vaivaavasta ongelmasta! :smt041 Makin luulin ensin etta paksut ja tollaset kokkareiset jalat johtuu vanhenemisesta. Sitten tajusin etta se on kalkkijalkaa. Ja vasta tanaan - kiitos teidan ja varsinkin Kuukernupin - kauhekseni tajusin etta se johtuu syyhypunkista. Yaaaaaaaaaak!!! :smt078

Taalla ois nyt hommantynkaa kaikille "lomailun" haluisille. Kuka tulee tanne etelan aurinkoon :sunny: :cool: liottelemaan mun kanssa meijan satapaisen kanalauman jalkoja? :smt100 Luvataan ilmainen viinitarjoilu koko viikoksi... :smt030 :occasion5: No, siina ois taas naapureilla hammastelemista: joukko humalaisia suomalaisia antamassa kanoille jalkakylpyja... :drunken: :crazy2: Ei vaan, ihan oikeesti, nyt mulla on sen verran iso urakka edessa, etta aion tehda testin kahdella elikolla ennen ku paatan hoitotavan muiden 198:n kohdalla... Puuuuuh... :smt117 :smt120

Teidan neuvoista voisin ottaa ekaan testiin ton lampiman veden kokkareitten poistoon. Mantysuopaa taalta ei saa, valitettavasti. Voisko joku selventaa mulle syyn ton Mantysuovan kayttoon. Aattelin vaan etta voisinko vaihtoehtosesti sitten kayttaa jotain muuta tuotetta? Vaikka :smt115 tota Lancomen suihkugeelia...? :smt002 Ja sitten multa loytyis seka vaseliinia etta lamppuoljya. Kumpaa suosittelette? Tata aattelin kokeilla siihen pieneen kesyyn kukkoon josta kuvakin kuvagalleriassa. Kuvassa oike loistaa jarkyn paksut kalkkijalat. Kukko on kesy joten hoito sujunee helposti. Ja voin sitten toimittaa "ennen"- ja "jalkeen"-kuvat.

Tokaan testiin otan vanhan kalkkunarouvan jolla myos sama ongelma, isosti. Sen verran iso ja villi ja kovanokkanen rouva on etta meinasin kokeilla tota Caput Sprayta jota mulla on. Kokeilin sita joskus kauan sitten yhelle kanalla, ja rammaleet ropis itestaan pois ihan vaan silla etta suihkutin tata ainetta jalkoihin, niita ensin putsaamatta.Tata ainetta on joku tutun tuttu taalla suositellut, mutten loytanyt netista muuta ku italiankielista tekstia. Ja jossain mainittiin etta se ois koirille, ja pullossakin on kissan ja koiran kuva vaan. Jos taa tehoo niin siinahan ois suuri apu meille kaikille, eika tarttis enaa niita jalkakylpyja antaa. (Tuotteen nimi: Caput Spray. Valmistaja: Fatro, Italialainen firma)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suihkugeeli on varmaan ihan yhtä hyvää, vois kuvitella. Mä ajattelisin, että sen pesuaineen merkitys vedessä on , mikä sen merkitys on tukan tai astioiden pesussakin eli se poistaa veden pintajännityksen, jolloin rasvat ja muut töhkät liukenee helpommin lämpimään veteen ja vesi pääsee tässä tapauksessa pehmentämään kinttujen ihoa ja tunkeutuu suomujen alle, jossa ne punkit lymyää pehmittäen kokkareita ja avaten sumuja. Seuraavassa vaiheessa sitten se rasva pääsee paremmin huokosiin tukehduttamaan öttiäisiä. Mut jos se caput on jo kerran hyväksi havaittu tuote, niin miksei se toimis edelleen? Mikä siinä on tehoaine?

Mä tulisin mielellään sinne punkkitalkoisiin, jos tarjoot viinin lisäksi matkat. :smt002 Muuten ei perse kestä. Mä itse asiassa olisin mieluummin siellä vaikka putsaamassa tuhannen ison ja vihasen kalkkunan jalkoja kuin täällä just nyt. Täällä on säkkipimeää ja sataa (vettä) kaatamalla. :smt019
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kans laittasin vaikka fairya. Mäntysuopa ajatellaan täällä vain ystävällisemmäksi. Muistaakseni kun toistin toimenpiteen käytinkin ihan tiskiainetta kun suopa oli lopussa.
Se lämmin vesi ja saippua pehmentää. Sama kuin hoitasin kantapäiden kovettumia.
Se liottelu on kyllä kova homma 100:lle.
Jos olisin minä, niin luultavasti testaisin ihan vain nopeaa liukuhihna hommaa ja hieroisin pesusienellä lamppuöljyä muutaman jalkaan ja seuraavana päivänä uudelleen. Jos se pelkästään auttaa niin silloinhan pääsisi helpommalla.
Lamppuöljy on aika sellasta "rasvasta" jospa se pehmentäisi yönaikana ja pääsisit helpommalla.
Kannattaa ainakin testata. Kyllä mulla meni aikakauan siinä liottelussa... Hirvee homma 100:lle!!!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Hei Ilona ja kiitos kommenteista!

Otin jo kasittelyyn taman herran, kesyn kukkoni:
Kuva
Liottelin hetken lampimassa vedessa ja koklailin sormillani muutaman kerran josko alkais pehmii sen verran etta uskaltais alkaa raaputtaa jotain irti. Talla on niin pahat kalkkijalat etta kivikovana kokkareet pysy. Ainaski talla ihan pelkalla lamposella vedella. Laitoin sitten kokeeksi sita Caput Sprayta.

Kokeilin samaa sprayta myos talle rouvalle, jolla vahemman kokkareita:
Kuva

Saa nahda kayko niin etta yllaolevat kuvat on sellasia "ennen"-kuvia, ja ne "jalkeen"-kuvat on tallasia...?
Kuva
Mutten usko kylla tasta aineesta olevan haittaa, kun onhan toi Strongholdikin kissoille ja koirille tarkotettu. Sitakin mulla loytyis suihkepullone. Vois kai sitakin kokeilla...?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

ps. Vielä näin tunnevammaisena uskallan myös sanoa tämän.
Eli jos tämä olisi tapahtunut minulle, että minulla olisi 100 kanaa hoidettavana.
Tekisin inventaarion kanoistani ja laittaisin kaikki "hyödyttömät" pataan. Ja sen jälkeen vasta aloittaisin urakan.
Itse hoidin oman kukkoni vaikka epäilin sitä homoksi. ja loppujen lopuksi teurastin sen parin viikon päästä..
Eli periaatteessa turhaa työtä.
Turhat pataan ja sitten loput terveeksi ja sitten vielä kannattaa selvittää miten ne punkit elää rakenteissa tai pehkuissa ja yrittää hävittää sieltä myös.

Minä en tiedä miten kalkkijalkapunkkiin tuhka auttaa, mutta sitä minulla on nykyään säännöllisesti tarjolla. Ei se varmasti ainakaan edistä punkkien kasvua.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kiitos Suvianne, toi Fairy kuulostaa hyvalta, ja sita multa loytyy paljon! Sitahan kai aikoinaan mainostettiinki silla etta kadet pysyy pehmeina. Taytyy sillon kanojenkin jalat pehmita! :-)

Tota lamppuoljya ma kylla joteski vierastan... Mutta kokeilen sita varmaan sitten jos ei naa muut keinot tehoo.

Urakka tulee olee kova, vaikkei kaikilla tata ongelmaa ookaan. Kotan nyt ottaa rauhallisesti ja yrittaa pelastaa ensin noi kella pahin tilanne. Ja juon ne vinkut sitten kai ihan issessein... :smt087
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Ai kauhee! :oops: "Hyodyttomat pataan" !!! Onneks mulla ei oo yhtaan hyodyttomia... :smt002 Varmaan voitkin olla oikeessa mutta mina tunnevammasena en voi sellasta teha... Oonks ma nyt elainraakkaaja...? :smt103
Ei, kyl ma liottelen nyt ja suihkuttelen ja rasvailen...
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Ilona, en tieda tan sprayn aineosista valitettavasti ku netista loyty tietoa italiaks ja pullossa lukee kreikaks...
Vastaa Viestiin