Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Laitoin sen adressilinkin toiselle foorumille. En ole siellä omana itsenäni kun kerran tuli kauhee riita siellä kun oli Suvianne. Häivyin koko foorumilta, mutten voinut olla poissa kun se liittyi niin harrastukseeni.
No olen oppinut etten ota liian tosissaan ja henkilökohtaisesti netti mielipiteitä. Kun naamaa ei näe, voi helposti loukkaantua sanoistakin mitkä ei ole tarkoitettu loukkaukseksi. ja joskus joku kirjoittaa ytimekkäästi, eikä se ole loukkaavaaksi tarkoitettu vaikka voi rajulta kuulostaa :smt003

Eli täällä olen oma itseni ja ei kait se haittais vaikka sen aliaksen sieltä paljastaisin kun se on niin huippu foorumi, mutta vähän nolo kun olen siellä esiintyny 5 lapsen äitinä ettei mua tunnettas :smt005 (omin miehenikin lapset itelleni!!)
anyway, sieltäkin on moni allekirjoittanu ja sitten tuli tämä uusi jäsen heti ihan hermona selittään. Vissiin omistaa häkkikanalan :smt017

Siellä syttyi jo melkein sota, kun kaikki paitsi hän ja yksi mies oli sitä mieltä että häkki on parempi.

Hän yhä' väittää että lattiakanalat on ihan kamalia ja kanat saa hirveitä paniikkikohtauksia niissä ja että ei voi vaatia ketään investoimaan lattiakanalaan!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt siellä yksi kysyy listaa pienkanaloista!!?? Näin tämä leviää :)

Eli tietääkö kukaan onko listaa missä näkyisi tilat jotka harrastaa suoramyyntiä Nimenomaan pienkanalat.
Esim. Mimmi oletko jollain listalla??!!!
Ja jos et ole niin MIKSI!!??

En ymmärrä miksi tämä ei ole tullut aiemmin mieleen. Sellainen lista tulisi olla ja sitä tulisi levittää. Sitähän voi olla vaikka naapurissa kanala joka saa tehdä suoramyyntiä!

Jos listaa ei ole, voiko sen tehdä??!!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Multa ainakin puuttuu salmonella testi ja varmaan monelta muultakin mikä rajottaa tota suoramyyntiä. Mä myyn vain sukulaisille toistaiseksi. Kuinka toi salmonella testaus toteutetaan?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minä teetin salmonellatestin ihan lähimmässä labrassa. Tais olla ihan joku ympäristö-ja elintarvikepalvelut. Ja hinta jäi alle 40€.
Siihen kotimyyntiin tarvii tehdä ja ilmoitus terveystarkastajalle
mirri

mikä estää laatimasta sellaista listaa.
mutta katsotaanko se mainonnaksi???

Pootsi tuossa kirjoitti jo vähän aiheesta

"Mirri kysyi tuolla aiemmin, että katsotaanko munien nettimyynti kotoakäsin myymiseksi. Minusta siinä oli joku sellainen pykälä, että tilamyyntiä ei sais mainostaa juuri muualla kuin viereisen tien varressa, joku varmaan muistaa paremmin? Mutta kyllä kai esimerkiksi kotisivuilleen saa laittaa maininnan, että munia myynnisä aina tuottajien ollessa toimeliaita.[/quote]"
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon tehnyt salmonellatestit. Kananmunia menee ystäville, siskolle, tuttaville, naapureille, siitosmuniksi ja jos vielä yli jää, niin oon myynyt parin kaverin työpaikkakahviloissa. Tässä hommassa on tosiaan se tekijä, että tilamyyntiä ei saa mainostaa. Sen voi kertoa kyselijöille vastaukseksi tähän. Eli ikävä kyllä on aika paljon ostajien vastuulla löytää nämä pienkanalat.

Itse kyllä aion kotisivuille maininnan lisätä, niin kuin Pootsi vinkkasi.
Minnimanni

Voisko joku vinkata kuinka toi salmonella testaus tapahtuu. Otetaanko joka kanalta kakka näyte vai satunnaisesti ja pitääkö se olla suoraan kanan perästä vai lattialta.Kuka noi näytteet ottaa ja kuka ne testaa?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voin huomenna laittaa linkkiä, mistä löytyy valmis laboratoriolähete ja ne labrat, jotka evira on tähän salmonellavalvontaan hyväksynyt.

Näyte otetaan ns. tossunäytteenä, eli jalkaan kengän päälle laitetaan harso ja kävellään ympäri kanalaa (orsien alla jne.). Sitten "tossu" pussiin ja kuoreen ja lähetteen kanssa labraan. Maksoi 26 € täällä Oulun labrassa ja vastaus taisi tulla noin viikossa.
Pigeon

kanat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Salmonella testi otetaan, siten, että kerätään purkkiin ulosteita ympäri lintujen tiloja. Purkki viedään paikalliseen ympäristövirastoon, meillä maksoi vähän yli 20e.
mirri

Muuten vielä noista häkeistä, ja niiden muuttelu kustannuksista, Kävin vaan kattomassa mitä tukea niihin on mahdollista hakea. Ja justiin nyt on mielestäni taas yksi haku käynnissä.

"Tukea voidaan myöntää investointiin, jolla siipikarjatalouteen käytetty tuotantorakennus muutetaan eläinsuojelulain ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä asetetut edellytykset täyttäväksi lattia-, kerrosritilä- tai virikehäkkikanalaksi.

Tuen myöntämisen edellytyksenä 1 momentissa tarkoitettuun kananmunantuotannossa välttämättömään investointiin on, että siipikarjatalous on lopetettu vuonna 2007 tai tammi-kesäkuussa 2008 ja lopettaminen on johtunut hakijasta riippumattomasta syystä."
Minnimanni

Toi tossu menetelmä ei kyllä meillä toimi kun kanat kääntää pehkut ympäri kokoajan ei sieltä tossunpohjaan saa kuin yhet ihan tuoreet, Mutta jos saapi keräillä kaikki löytyvät niin se onnistuu, ne ei kyllä välttämäti edusta kaikkia kanoja, osa ompi piilo paskojia :smt003
mirri

:smt005 :smt005 piilo....p No lusikalla mäkin mätin pakasterasiaan tavaraa, ja sai ne siitä tutkittua
mirri

http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1. ... ,kananmuna*

No johan pötkön lykkäsi... tässä vaan oli perustelut niille "orsimunille"
Pigeon

kanat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Nyt varmaan ymmärätte miksi en syö "teollisuus kanaa/munia" eikä ne orsi/lattiakanalat ole sen eettisempiä. Harmi, että Toivakasta ei saa luomua :smt012
Minnimanni

No hitto ei muuta kun pehkuja pöyhiin ja paskoo ettiin :smt005
Vastaa Viestiin