Kanat nokkii kukkoa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Kanat nokkii kukkoa

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Mää en ala :smt013 mitä hittoo mä teen noille kanoille, kun ne ei anna kukon olla rauhassa :smt017 (historiaa) Innoissani halusin kanoja ja kukon, jotka sitten sain. Kanala on OK, samoin muonapuoli. Kanat on noita hybridejä ja kukko maatiaisten sekoitus. Taisin vaan tehä siinä virheen, josta kuulin jälkeenpäin, et kukko ois pitänyt olla ensin kanalassa ja sit vasta tuoda kanat sinne. No aikansa meni hyvin, mut nyt ne kanat on ruvennut nokkimaan kukkoa, et siltä on kaikki pyrstösulat lähteneet :smt010 Kukko taitaa olla liian kiltti, sillä se ei edes anna lähtöjä kanoille...ite pongaa karkuun. Onks kukolla enää toivoa? Nyt se on eristetty kanoista. Sen mä päätin, et noita hybridejä en enää ota :smt011 Kantapään kautta oppii aina uutta ja kiitos kaikille teille konkareille, joiden juttuja ahmin tiedonnälkääni täältä foorumista :smt006 Seuraavaksi hankin maatiaiskanoja ja kukonkin, ellei entisestä ole enää kurinpitäjäksi. Siispä loppuun vielä "gallubbia" mikä maatiaisista saatavin, munivin ja hautovin :smt003 Nyt saa hehkuttaa omiaan :smt007 Huom. te jotka olette lähellä minua!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No voi kamala.. Onko se kukko pienempi kuin kanat.

Meillä kun tuli nuorikukko Aikamies niin isoin pomo kana ei oikein hyväksyny kukkoa ja laittoi sille hanttiin.
Kukko otti sen kanssa yhteenkin. mutta ei koskaan nokkinu takaisin. vain kaulasulillaan mahtaili ja syöksyili. Aikansa sitä kesti, mutta nyt kun kukko on kasvanut isommaksi niin kaikki ovat kuin yhtä perhettä.

Ja mietin että onko se agressiivista nokkimista vai sellainen häiriökäytös missä ikäänkuin vain nokitaan toisen höyheniä ilman sen kummempia tarkoitusperi??!

Ja yhdessä oppaassa neuvottiin että orret pitää olla niin kaukana ettei kanat yllä nokkimaan toistensa periä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voihan harmistus! Taitaa kyllä "vika" olla enemmän kanoissa kuin kukossa.. Kukon kuuluukin olla kiltti herrasmies ja sen mielestä kanat ovat aina "oikeassa" ja etulyöntiasemassa. Kukkohan nimenomaan tarjoilee kanoille herkkuja, auttaa pesän valmistelussa, vahtii munintaa, johtaa ulkoilua, varoittaa vaaroista ja suojelee pedoilta jne.. Jos kanat käyttävät tätä kukon ajattelumallia noin härskisti hyväkseen, niin asia ei varmasti kukkoa vaihtamalla kummene. (Tai sitten saat kukon stressaantumaan ja esim. agressiiviseksi kanojen höykkyytyksen johdosta.)

Sulkien nyppiminen pois muuten ihan oikeasti aiheuttaa kipua kukkoparalle, joten älä altista sitä moiselle kohtelulle senkään vuoksi.

Ja galluppiin tietysti täysin puolueellisesti - mutta myös aika oikeutetusti noilla nimenomaisilla kriteereillä - sanoisin Alhon kanta ilman muuta! :smt003
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Kukko on kyl ihan täysikäinen ja himppu isompi ku kanat. Kanat on kuoriutuneet 2/08 eli aikas nuoria. Kanakirjoja olen lukenut ja kaikki tuolla kanalassa pitäis olla ihan ok. pehkut, orret ym... Sen noist kirjoista luin et noilla ruskeilla hybrideillä olis luonnostaan nokkimisvimmaa :smt017 sekin takia ajattelin luopua mokomista, vaik kivoja muuten ovatkin. Joo, olen miekin noihin alhoihin ihastunut ja piikiöläisiin... Mie höperö pitäisin vaik pelkkiä kukkoja, jos se ois mahdollista :smt003 on ne vaan niin komioita!!! Kanatkin on kyl mahtavia :smt007
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Eilen huomasin,että meidän Pekko nukkuu eri orrella,kun poikansa 7kk ja kanat :smt017 Ja kun tarkemmin mietin,niin en ole kuullut Pekon kiekuvankaan enää muutamaan viikkoon :smt012 Olisiko meillä voinut käydä niin,että poikansa olisi vienyt johtaja-kukon paikan :smt017 Täällä joskus päivittelinkin,kun tuntuu tosi nössöltä koko ukko :smt003 Mutta ei sen puoleen ihanan kiltti se on ja mieluummin niin kun että olisi ärhäkkä ih,misille tai muille kukoille :smt003
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

meillä täällä melkein "naapurissa" on tilanne jo rauhoittunut, Onni-paralta lähti kaulasulat, mutta entistä komeammat kasvoi tilalle :smt038
Onnilla oli myös heltta tässä pari viikkoa sitten ruvella, luulin että turpeessa, mutta kun ei lähtenytkään ihan ravistelemalla, totesin että kuivunutta verta se taitaa olla. Nyt on sekin parantunut ja Onni niin hienon näköinen, että menee ihan sydän sykkyrälle ja tekis mieli silitellä, Onnilla vaan on toiset käsitykset lähikontaktista :smt016
Pikkukanokenkin tilanne on rauhoittunut, ruokapaikkoja on nyt niin että pikkuisetkin pääsee syömään ja juomaan ja ihan pirteitä ovat ja kasvavat ja kaunistuvat entisestään. Kunhan nuo pikkuiset vaan alkaa munia, niin taitaa isot (hybridit) saada etsiä uutta kotia tai paistinpannua :smt019
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

No, nyt on painettua faktaa tosta kukon "kepittämisestä", sain lainaan Kanojen hoito-kirjan. Siinä lukee et 1)kukon pitäis tulla ensin kanalaan kun kanat 2)tai samaan aikaan. Meille kukko tuli pariviikkoa jälkeen kanojen :smt012 Sit oli maininta noista Isa-Browneista (meillä juuri noita) et niillä on erityisen suuri riski puolustaa reviiriään myöhemmin tulleita kohtaan.
Tän kun oisin tiennyt niin olis kukko raukka saanut pitää pyrstönsä :smt011

Sit asia mikä kummastuttaa :smt017 mitä rukiissa on, et sitä ei suositella kanoille??? Tai raaoissa potun kuorissa??? Eiks ne sula kanan elimistössä vai mitä??? Pari kana-kirjaa olen lukassut ja selitystä noihin ei ole ollut, vain mainita ettei suositella. Tähänasti olen nakannut ruisleipää kanoille ja hyvin on uponnut :smt003
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ite olisin kyllä sitä mieltä, että vika on kanoissa. Jotkut kukot on vaan niin kilttejä, etteivät laita kanoja järjestykseen, sulla on varmasti sellainen. Me ollaan laitettu monia monenikäisiä kukkoja parveen, ei siinä koskaan ole ollut mitään ongelmaa.

Raa'assa rukiissa on joitain aineita, jotka aiheuttavat ripulia yksimahaisille. Leivässä ruis on kypsennettyä, sitä voi antaa vapaammin. Eikös? Perunankuorien haitoista mulla ei ole mitään hajua. Voiskohan syy olla siinä, että raaka peruna ei anna kanalle mitään muuta kuin tekemistä. Energiaa kana ei siitä siis saa.
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Juu, onhan toi kukko kyl aika lepsu :smt001 Oisin kyl saamassa uuden kukon, samasta paikkaa mistä tuli aijempikin, tehtäs vaihto. Mietityttää vaan et miten taas käy :smt012 Täytyis kokeilla et laittais kanat lootaan siks aikaa, kun kukon päästäs kanalaan. Sit hetkisen päästä laittais kanat sinne :smt017 Saas nähä onnaako, mut harmittaa jos tuleva kukkokin höyhennetään :smt019

Toi raakojen perunankuorien "kielto" kyl muakin kummastuttaa :smt017 tärkkelystähän potussa on, jospa ei sula?? Tuntuu et keitetyissä hitusissa ei ois mitään järkee antaa..ellei sit vuole kuoriessa kunnon lämpäreitä :smt003 Voi voi ku joku tietäs miks?? Ei tosiaan nois kirjois selitetty sitä mitenkään :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No meillä saa sekä raakana että keitettynä.. Eli kun olen kuorinu raakat potut ja keittäny kaadan kuuman veden kuorien päälle ja kattilan jälkilämmölle.. Siinä ne kypsyy hiljalleen...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Noi ruskeet hybridit on todellakin p-päitä. :smt011 Ihan perinteistä Isa Brownia ei enää käytetä, vaan kahta siitä jalostettua hybridiä, joiden periaatteessa pitäis olla vähän tervepäisempiä, mutta ei ne taida olla. Ainakaan mun kokemuksen mukaan. Ovatko kanasi olleet aikaisemmassa elämässään häkkikasvatuksessa? Se tekee kanoista helposti höyhenten nyppijöitä.

Ruista ei mikään lintu syö, siinä on jotain haitallista ainetta. Ei sitä syö ihmisetkään juuri muualla kuin Euroopassa, oisko täkäläinen ihmiskanta kehittänyt siihen immuniteetin. Peruna ei kai oikein sula raakana, aiheuttaa vatsanpuruja vain.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Pootsi kirjoitti: Jotkut kukot on vaan niin kilttejä, etteivät laita kanoja järjestykseen, sulla on varmasti sellainen.
mä oon samaamieltä. meillä kukot on vielä nuoria mut keskenään mahtailevat ja ovat pienempiä ku kanat ja väistäähän nuo niitä mut on kanat näyttäny hyväksyvän jo kukot laumaan eikä mitää ongelmia. kolme hybridiä ja kaks jotai iha muuta kanaa on meillä. hybridit oli aluks vähä ärhäköitä mut enää ei mitää ongelmia.
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Moi Ilona :smt006 Ihan hyvästä kanalasta noi kaakattjat ovat tulleet, isosta tosin. Hyvä puoli niis on, et ne oli heti kesyjä meille tullessaan...välillä liiankin tuttavallisia :smt003 Mut tota niiden käytöstä en ymmärrä enkä siedä :smt011 joten ens kesäks metsästän täältä joltain maatiaisia tai muita kotkoja :smt016 Saa sit nähä onko nykyiset kanat padas tai teenkö lahjoituksen eteenpäin?!

Sekin viel kummastutti nois kirjois, et porkkanaa ei suositeltu annettavaks paljoa kerralla, oli kyl selitetty, mut ite pidän porkkanaa aika lievänä :smt017 mut kaikkeehan mä näin "vihreenä" ihmettelen muutenkin.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ne ruskeet hybridit on kyllä kesyjä, se niitten hyväksi puoleksi laskettakoon, ainakin jos tykkää kanasta päälaella. Mut kyllä mä suosittelen vaihtoa mattareihin täydestä sydämestä.

Porkkana voi isoina määrinä löysätä vatsaa, ei kai siinä muuta vikaa ole.
Vastaa Viestiin