Taas mennään munalla töihin

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Paulikki

Taas mennään munalla töihin

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Monella on muistissa tutkimustiedot kananmunan kolesterolia kohottavasta vaikutuksesta. Pyydettiin aikanaan rajoittamaan kananmunien syöntiä, sitä ennen oli kehotettu kansalaisia tarmokkaasti menemään munalla töihin (1970-luvulla). Mikä on tilanne tänään?
Totuus on olemassa ennestään - vain valhe keksitään. Hieman liian yltiöpäinen yksittäisten tutkimustulosten tulkinta johti harhaan. Kananmuna on tuttua ja terveellistä syötävää! Kananmuna on aina ollut turvallista ruokaa, jota turhaan on kartettu sen sisältämän kolesterolin vuoksi. Pitkäkestoisissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että kananmunan käytöllä ei ole yhteyttä sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen. Ainut ryhmä joiden tulee välttää kananmunaa ovat allergiset.
Kananmuna on erityisen hyödyllinen raskaana oleville, imettäville ja vanhuksille. Lisäisin itse listaan vielä urheilijat. Raskaana olevilla ja imettävillä useiden ravintoaineiden tarve on suurentunut ja vanhukset hyötyvät erityisesti kananmunan proteiinista. Kananmuna tarjoaa myös mahdollisia terveysvaikutuksia sen sisältämän koliinin sekä silmiä suojaavien antioksidanttien luteiinin ja zeaksantiinin ansiosta.
Mielenkiintoista uutta tietoa kananmunasta tarjoaa sen sisältämä koliini, joka on monille ehkä aika uusi tuttavuus. Missään muussa elintarvikkeessa ei ole yhtä paljon koliinia kuin kananmunassa, erityisesti keltuaisessa. Koliinin merkitys ravitsemuksessa on ollut epäselvä, minkä vuoksi sen saannille ei ole Suomessa suosituksia. Koliinin välttämättömyyden puolesta puhuu se, että kun koliini poistetaan ruokavaliosta, useille koehenkilöille on ilmennyt puutosoireina rasvamaksaa sekä lihas- ja kudosvaurioita. Kun koliini lisätään takaisin ruokavalioon, oireet häviävät.
Koliinia tarvitaan muun muassa solukalvojen muodostumiseen ja useisiin tärkeisiin aineenvaihdunnan toimintoihin. Sitä on runsaasti myös äidinmaidossa, sillä koliinin runsas saanti on erityisen tärkeää vastasyntyneille vauvoille. Koliinin puutteella arvellaan olevan aikuisiällä merkitystä myös syövän kehittymisessä. Joissain tutkimuksissa koliini paransi muistia ja koliinilla epäilläänkin olevan yhteys myös Alzheimerin tautiin.
Kananmunasta on tehty tuhansia tutkimuksia kaikenkaikkiaan. Vuonna 2005 päivitetyt valtakunnalliset ravitsemussuositukset eivät ota lainkaan kantaa kananmunan käyttöön, eikä ruokavalion kolesterolimäärälle anneta suosituksia (aiemmin oli). Dyslipidemiapotilaille suositellaan "kananmunan keltuaisen käytön rajoittamista", mutta kantaa ei oteta käyttömääriin (Käypä hoito -suositus). Ja tämä siis potilasryhmälle.
Australian Sydänliitto on kananmunan osalta vahvasti eri linjoilla kuin Suomen vastaava. Myös Kanadassa (ja ilmeisesti useissa muissa maissa) ymmärretään suositella kananmunien syömistä osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.
Tässä muutamia kananmunia koskevia tutkimustöitä:
Dawber TR, Nickerson RJ, Brand FN, Pool J. Eggs, serum cholesterol, and coronary heart disease. Am J Clin Nutr 36 (4): 617-625, 1982
Hu FB, Stampfer MJ, Rimm EB, Manson JE, Ascherio A, Colditz GA, Rosner BA, Spiegelman D, Speizer FE, Sacks FM, Hennekens CH, Willett WC. A prospective study of egg consumption and risk of cardiovascular disease in men and women. JAMA 281 (15): 1387-1394, 1999
Kritchevsky SB, Kritchevsky D. Egg Consumption and Coronary Heart Disease: An Epidemiologic Overview. J Am Coll Nutr 19 (5): 549S–555S, 2000
Kritchevsky SB. A review of scientific research and recommendations regarding eggs. J Am Coll Nutr 23 (6 Suppl): 596S-600S, 2004
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Loistavan kirjoitus, kiitos Paulikki :smt023 . Mielenkiintoista ja hyvää infoa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Voi kun voiskin syödä :smt010 ..mut mää oo siinä onnettomassa sakissa, joille ei anneta ees influenssarokotetta.(no siihenkin oon miettinyt, että paree sairastaa aina silloin tällöin, niin elimistö pystyy siitä paremmin toipuun, joka kerran jälkeen on aina ollut vähemmän kuumetta seuraavalla kerralla ja jälkitauteja ei ollenkaan)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä kirjoitus, mukava kuulla tuollaista infoa!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taas mennään munalla töihin

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kaivoinpa tämän vanhan ketjun esille, kun sattui silmiini uutta tutkimustietoa kananmunien terveellisyydestä:
https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt- ... 1577912901
:smt041
Montakos munaa muuten syötte päivässä/viikossa?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taas mennään munalla töihin

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Toi uusi tutkinus on hyvä, lihaa ja kananmunia meillä syödäänkin, tietysti juureksilla, vihanneksilla ja miehen
iänikuisella perunalla lisättynä. Kalaa syötäisiin mutta tää meri on ollut aika kitsas kokoviime vuoden ajan.
ei edes pilkille pääse kun on meri avoin.

Koliini on mulle ainakin ihan uusi tuttavuus, nimellisesti ainakin, mutta on sitä varmaan saatu tässä
parinkymmenen kanaemovuoden aikana ihan riittämiin. Mulla on nyt älykännykkäkin, tosin vasta
alkeistasolla joten en osaa vielä tosta tietojenkäsittelytaitojen parantumisesta mitään sanoa.

Kananmunia meillä syödään tiu viikossa, tytöille kanalaan menee saman verran.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taas mennään munalla töihin

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mielenkiintoinen uutinen. Ei kulu ihan tiuta munia viikossa meillä, mutta ehkä 15. Riippuu siitä, kuinka paljon tulee leivottua ja teenkö munakkaita. Mies syö aamiaisella munia vain harvoin mutta mä syön kananmunan joka aamu. :) Paistan rypsiöljytipan kanssa tai teen munakokkelia juustoraasteen kanssa. Välillä myös keitän, jolloin teen kattilallisen ja syön niitä myös välipalaksi. Toivottavasti näillä eväillä pysyy hra Alzheimer poissa. :wink: Lihaa meillä syödään noin kerran viikossa, kalaa 3-4 krt viikossa.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Taas mennään munalla töihin

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä olen syönyt kananmunia paljon ja pystyn syömään kun kolestrooli on ihan hyvissä lukemissa 4,2.
Keitetty kananmuna ja niin ettei se keltuainen ole mennyt kovaksi pöperöksi,vähän pehmeä siinä maku on parhaimmillaan.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taas mennään munalla töihin

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Just tolleen kukkopoika! Jos keitän kananmunia, teen aina kaksi eri satsia, toisen 3,5-4 minuutin itselleni
ja miehelle noin 6 minuutin. Käytän munankeitintä, joten vesimäärät olen tussilla merkannut mittakuppiin.
Kovat kananmunat juuttuu mun kurkkuun enkä voi niitä syödä lainkaan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin