Ulkoileeko kanat talvella?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meille valmistui nyt ensimmäinen ympärivuotinen kanala (ennen touhuttiin vaan kesäkanojen kanssa) ja siihen tulee iso ulkotarha, johon pääsee luukusta. Aion pitää luukkua auki aina kun vaan säät sallii. Ja jos talvet rupee olemaan tällaisia kun ne täällä länsirannikolla nyt on olleet, niin salliihan ne. Yhden luomukananmunantuottajan tunsin joskus ja hän sanoi, että heillä hybridit ulkoili ihan mieluusti talvellakin. Ainoastaan tosi kovilla pakkasilla sanoi pitävänsä luukut kiinni kanalan lämmityksen takia.

Mä sain ensimmäiset alhoni paikasta, jossa ne oli nukkuneet ulkona jopa pakkasilla, eikä vanhassa navetassa ollut niille mitään lämmitystä. Se on kyllä jo vähän liikaa se. Ihme, ettei yhdelläkään näyttäisi olevan ainakaan pahoja paleltumia harjoissa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Talvet on olleet parina vuonna niin leutoja, ettei paljoo lämmitystä oo kanalassa tarvinnut.. jos kanat on tottuneet pikkuhiljaa viileneviin keleihin.. mutta mikä on oikea lämpötila, riippuu ihan mihin ne tottuu.. on muuten tutkittu, että kana kasvattaa ihan toisenlaisen höyhennyksen silloin, kun se saa olla ulkona syssylläkin, siis pikkupakkasillakin(lämpööeristäviä untuvia tulee 20-25% enemmän). Lypsykarjaakin pidetään nykyään kylmäpihatossa.. ja ovat vielä terveempiäkin kuin tavisnavetoissa.. ja vuohikin kasvattaa utareelle karvapeitteen :) .. Ei ne talvella silloin tarvii mitään tissinlämmittimiä( mitä Uman kirjassa suositeltiin). Mutta tää kyllä edellyttää sen tottumisen...

Viimoisin tutkimus, mistä kuulin on sellainen tavis navettalampola verrattuna kasvihuoneperiaatteella toimivaan lampolaan( ei siis mitään lämmitystä) ja oli tulokset merkittävästi paremmat karitsoiden kasvussa tossa jäljempänä mainitussa.. ja tätä tutkimusta teki ihan mtt...ettei oo mitään huuhaata.( tosin ruotsissa näin on toimittu jo pitkään)

Niin että se lämpö on vähän suhteellinen juttu :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Liian lämpimässä elukat sairastuu ja saa helposti pölykeuhkoa ym. Meilläkin oli vain perus lämpö vuohelassa ja kanalassa. Ei tainnu koskaan olla yli 10
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä karitsoitiin mun kasvarissa.. ja hyvinhän noi pässykät siellä kasvoi.. tietty nyt ovat laitumella :smt005 .. mää luin niitä ruottalaisia artikkeleja ja apinoin sieltä, ennenkuin kuulin koko tutkimuksesta :smt002 ..tosin tää mun lihantuotanto on sellaista pienmuotoista omaan käyttöön.. :smt003 , mutta eihän sitä kukaan kiellä tekemästä hyvin :smt002.. Etukäteen kysyin eläinlääkäriltä luvan, ja siten kun kävi toinen lääkäri poikimisien yhteydessä, kehu kovasti ratkaisua.. ja sillä on sentään kotipaikalla lampaita..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

varmasti! Lämpimässähän ne pöpöt elää ja kylmässä tulee omaa vastustuskykyä elukallekki
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kun meille vuosituhanne alussa tuli ensimmäiset kesäkanat, mä etsin tietoa netistä ja kirjoista. Ne opit, mitä ensin löysin oli tietysti suunnattu suuriin häkkikanaloihin. Niissä suositeltiin kanalan lämpötilaksi 20-22 astetta ja varoiteltiin, että alle 10 asteessa kana sairastuu. Mä sitten tietysti olin kauhuissani, että miten ne pärjää lämmittämättömässä kopissa viileät kevätyöt. Mut pärjäshän ne. Mummoni, jolla on (tai oli) vuosikymmenten kokemus ammattimaisesta kanapidosta oli näistä lämpötilasuosituksista aivan ihmeissään. Sanoi, että kanalassa pitäisi just olla jotain 10 astetta eikä ainakaan yli 20. Niin se maailma vaan muuttuu.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tehokanat.. optimaalinen rehun hyödynnys ja jatkuva valotus.. siks se lämpö.. ei sovi harrastajalle, kun kanan elinikä on silloin yks munintakausi :smt010
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Näinhän tuo taitaa olla joo, että lämpötilasuositukset häkkikanalaan on laskettu niin, että kana ei liiku lainkaan ja syö mahdollsimman vähän suhteessa maksimaaliseen munintaan. Mummoni oli kauhuissaan, että kanathan läkähtyy semmosessa saunassa.

Heillä oli 30-50-luvulla varmaan yksi Suomen suurimmista kanaloista, olivat oikeen "tehotuotannon" edelläkävijöitä aikoinaan. Kaikki 2000-3000 kanaa söivät kotoisia rehuja, elivät väljästi pehkulla ja ulkoilivat laiduntarhoissa kesäisin ja niitä pidettiin useampi munintakausi. Ja se oli kannattavaa!

Ei tää maailma tosiaan ole monessakaan asiassa paremmaksi muuttunut :smt010
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Aamen! :smt011
Vastaa Viestiin