Kukon isottelu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sini

Kukon isottelu

Viesti Kirjoittaja sini »

Hei kaikille! :smt001 Minulla on jokin aika sitten sukukypsäksi tullut nuori kiuruvetinen kukko. (ei ole ainut laatuaan...) Mietin, että onko tuossa iässä kukon uhittelu ihmisille normaalia? Ei muuten uhittele, mutta saattaa joskus kun lähtee niiden luota tai kulkee läheltä hyökätä takaapäin pohkeisiin. Ei sen enempää, mutta se on harmillista kun on vajaa 2-vuotias poika, jonka kimppuun se on pari kertaa myös hyökännyt. :smt011
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä aikanaan eräs pihakukko aloitti moisen toiminnan juuri sukukypsyyden kynnyksellä ja lopulta äityi ihan suoraan silmille tulemaan, myös lasten, joten kukko päätyi sitten lopulta liiterin taa hoitoon...
Ja samoin on käynyt kaikille jotka vähänkään vahvemmin moisia elkeitä osoittavat. Ystävällismielisiä kukkoja on humattavasti helpompi pitää ja kivempi hoitaa.
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Tuota vähän pelkäsinkin... Harmi vaan kun se on niin pahuksen komia kermankeltanen otus... :smt010 Mutta sen vara-kukko on kyllä luonteeltaan taas mukava seurallinen lörpöttelijä ja varmasti tulee hienoksi sekin aikanaan vaikkei ehkä ihan yhtä komiaksi...
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Pikku vinkki vihasen kukon opettamiseen tämä keino ei kyllä tehoa kaikkin. Elikkä laitappas kukon jalkojen väliin naru joka hidastaa sen liikkeitä ota naru aina välillä pois ja katso miten kukko käyttäytyy . Kerron kokemuksesta. :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en ilkeäis antaa olla ja lisääntyä, luonnekin kun periytyy.
Eikä se lapsellekaan kivaa ole oppia kukkoa pelkäämään.
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Juuri eilen mietin,että minkäköhänlainen tuosta meidän pikku äijästä tulee,kun ainakin pirun äkäisesti nokki,kun hoideltiin koko katraan kalkkijalkaa :smt003 Siis kiinni otettaessa nokki ja sitten koko operaation ajan piti kovasti kiinni pyyhkeestä minkä sisällä oli :smt002 Ei kyllä muuten ole vihaisesti käyttätynyt ja tuo vanhempi pekko kukko tosi ihana ja kiltti :smt007 Pikku kukko on vissiin n.4-5kk (korjaa Hakalan emäntä,jos muistan väärin) :smt003 Ja niin pirun makeen värinen ainakin tämmöisen aloittelija silmään,että haluaisin pojan kyllä pitää.Yritän saada kuvia kuva gallerian puolelle lähipäivinä :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Heh-Heh! Täällä on menossa tämä vihaisen kukon kesytys-ikuisuus projekti. Ja tämän hetken väliaikaraporttina mainittakoon, että kyllä se vihaisuus laantuu kummasti, kun kukko saavuttaa viiden vuoden iän! Huomautan vielä uudemmalle lukijakunnalle, että kukkoa ei käytetä siitokseen eikä meillä ole lapsia ja vierailevat lapset seurustelevat eläintemme kanssa vain aikuisten seurassa/vastuulla. Firkarssin oranssilapainen harava on mainio työväline meidän Siposen siirtelyyn :smt004

Joskus tullut itsellekin mieleen narun käyttö---minkä mittainen olisi hyvä?

pekon kukkosella ei minusta ole välttämättä kyse vihaisuudesta, vaan kiinnipidettäessä voisi olla vain pelkoa/puolustautumista ja siksi nokkisi...
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Joskus 20v sitten ihmettelin yhden emännän kukkoja: viisi kukkkoa oli sulassa sovussa pienehkössä kanalassa ja kanaparvessa. Emäntä kertoi, että nappasi nuoret kukot syliin usein jos alkoivat uhitella ja väänsi harjasta sormilla sen verran että kukko älähti. Käytti siis kukkojen omaa kieltä ja osoitti olevansa "isompi kukko". Pienenkin kukkoilun alkaessa sitten riitti "Pojat!"-komento.

Tämä emäntä tosin talutti sonnitkin teurasautoon korvasta kiinni pitäen ja koskaan ei sonneja karkaillut :smt103 :smt005

muoks: minä itse olen saanut kakarana kukon päälle niin monta kertaa, että ladon taus ottaa kukkoa heti kun ensimmäisen kerran osoittaa päälle tulemisen merkkejä :smt009
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä meillä lähtisi kukko ensimmäisestä uhkauksesta. Luonne periytyy ja kannuksellinen kukko on lapselle todella vaarallinen. Se kun tähtää kasvoihin ja aina sitä, joka joukossa on matalin. henki pois vaan! Meilläkin on kiuruvetisiä, onneksi (KOP KOP) ei koskaan ole ollut vihaisia kukkoja, ei ihmisille eikä toisille kukoille. Aikanaan kun hain meidän ekat linnut Yrjöltä, siis sieltä mistä koko kiuruvetinen kanta on löytynyt, hän opasti näissä mahdollisissa vihaisen kukon jutuissa turvautumaan heti liiterin takuseen. Onneksi ei ole tarvinnut, mutta naapurissa on omituisia petokukkoja ollut siitäkin edestä. saa ihan tosissaa varoa lasten kanssa. :smt011
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Eipähän siinä sitten muu auta... :smt012 En halua mitään hankalaa kukkoa kun ovat vapaana pihalla... Onneks on jo kunnon paistin kokonen! :smt002
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Näin ajattelin itsekkin,kun ei muuten ollut agressiivinen :smt002
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Ny on kukko massus... Ja hyvvöö oli!!! :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt005
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

milläs sait kukon masuun asti, itse hoitelemalla vai tekikö joku muu? Kun mua kyllä kiinnostaisi tietää, että onko nuo omat kanaset (siis hybridejä) syötäviä ja vieläpä maukkaampia kuin kaupan brouskut... mutta mutta, kukas laittas sen patavalmiiksi jos sellainen aika syksyllä koittaisi? Kesäkanoja on ihan tarkoituksella, tosin en tiedä hennonko luopua, niin hauskoja ovat :smt007
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Itse oli tarkotus hoidella, mutta jostakin syystä isäntä päätti tehdä sen ja teki vielä ruuankin! :smt003 Mutta kehotus... Keitä kanaa vähän aikaa ennen paistamista jos niin aiot ruuan tehä. Muuten tulee sitkeä. :smt002 Makueroa kaupan kanaan verraten en huomannut. Tosin kastike oli aika vahva. :smt003
Vastaa Viestiin