Konehaudontaa ja päiväkirjantapaista

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Torppari

Tippa silmässä

Viesti Kirjoittaja Torppari »

Ostin koneen jokunen viikko sitten käytettynä ja valmiina, säädöt oli oikeat alunpitäen vaikka tarkistelinkin niitä etukäteen n. viikon ajan. Koneella on haudottu tuhansia tipuja lähinnä fasaaneja, mutta myös satojan kanoja, kalkkunoita ja ankkoja. Kaikki pitäisi olla ok. Luin että ylilämpö nitistää varmemmin alkiot joten siinä mielessä olin varovainen ja annoin olla alkuperäiset asetukset vaikka kuumemittari näyttikin vain 36,3 mutta tarkistin eräällä toisella kuumemittarilla joka näytti 36,8 ja ilmalämpömittari osoitti samaa. Luulen että pitkä kuljetus tärskyineen ja ravisteluineen saa aikaan munan vaurioitumisen mainituin seurauksin. Onkohan muilla vastaavia kokemuksia?

Tällähetkellä olisi kaikenlaista viimeinkin tarjolla, mutta en enää turhaan yritä tilailla mitään. Vaakkujenkin osalta näyttää huonolta, samoin kultafasaanien, helmikanojen, sabelpoottien ja barbu d'ucclesin munien kanssa. Toivottavasti noi kotimaiset fasaanin munat ja bronssikalkkunan munat tuottavat tulosta. Bronssit näyttävät kaikki lähteneen "itämään" ja noihin fasujen muniin ei taida tunkeutua edes laser jotta sieltä voisi mitään erottaa.

Olen kyllä kiitollinen tuosta yhdestäkin tipusta, siitä on tullut ihan lemmikki eikä se haluaisi olla yksin joten siinä riittää hyysäämistä. Se nukkuu sängyn viereen asetetulla tuolilla karvareunuksiseen huppuun sulloutuneena ja se piipittelee siitä joskus ja minä juttelen sille niin se taas rauhottuu ja nukahtaa. Sama huppu sillä on päivisin akvaariossa keinoemona lampun alla, silti sitä välillä itkettää siellä, se kun on niin leimautunut ihmiseen ja sen pitäisi päästä syliin kokoajan. Vuorokauden ikäisenä se kuopsutti ja pyöri kuin väkkärä jaloissa, pyrähteli ja hyppeli. Aivan ihana tipu vaikka itse kehunkin. Tippa sille taitaa jäädä nimeksi :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. mun mielestä nuo lämmöt on liian alhaiset. Tai siis tällä mun megamahtavalla haudontakokemuksella, joku kokeneempi voisi sanoa kommenttinsa myös. Mutta eikös sekin kerro sen puolesta että joku menee haudonnassa pieleen, kun munat kummiskin lähtee kehittymään? Eikös lämpötilan pidä kuitenkin olla 37,5 astetta? Konehan on voinut olla edellisellä omistajalla lämpimämmässä paikassa kun sinulla. Ainakin tuossa minun lainakoneessa vaikuttaa säätöihin ympäristön lämpötila. Ja käsittääkseni näin useinkin on.

Hih, kuulostaa kivalle tuo yksi lintuvauva. Mullakin oli joskus immeisiin leimaantunut kukko. Sitä yritettiin laittaa hoitopaikassa kanan kanssa yhteen, mutta raukka pelkäsi kanaa niin että se piti ottaa pois :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin