Tipujen ulkoilu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Tipujen ulkoilu
Koska tipuja saa alkaa käyttämään ulkona? Meillä tiput ovat jonkin aikaa ensin sisällä kasvamassa ja ajattelin että vois käyttää niitä ulkona vähän aikaa, kun lämpöäkin näyttäs olevan lähes + 30 astetta ulkona! Kertokaa viisaammat voinko käyttää niitä ulkoilemassa? 

Re: Tipujen ulkoilu
eikä tartte edes kolmeakymmentä astetta olla, ulos vaan! jos ulkoilutat valtoimenaan, ota huomioon että esim.varikset ovat varsin innokkaita tipunsyöjiä. jos ulkoilutat häkissä, muista laittaa varjopaikka etteivät paahdu.
Nostan vanhan ketjun, vaikka aloittajan kyssäri ei vastaa omaani.
Miten olette ulkoiluttaneet tipuja, siis emon suojissako ilman verkkoa / häkkiä? Vai nostamalla tiput ja emon häkkiin ja pois? Kiinniottaminen aiheuttaa meillä pienille stressiä ja haluaisin välttää sitä... Pahvilaatikkoon laittaminenkaan ei ollut oikein hyvä juttu, sillä aloitettiin.
Joten miten tämä olisi paras toteuttaa?
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Miten olette ulkoiluttaneet tipuja, siis emon suojissako ilman verkkoa / häkkiä? Vai nostamalla tiput ja emon häkkiin ja pois? Kiinniottaminen aiheuttaa meillä pienille stressiä ja haluaisin välttää sitä... Pahvilaatikkoon laittaminenkaan ei ollut oikein hyvä juttu, sillä aloitettiin.
Joten miten tämä olisi paras toteuttaa?

pikku parvi kanasia
Heippa!
Miulla ollut konetiput ulkona valvottuna vapaana, kun ne piipertää perässä koska on leimautunu ihmiseen.
Emoa ja tirppoja oon pitänyt ulkona pikkusilmäsessä verkotetussa tarhassa tai vapaana valvottuna, kun miun kanat tulee kutsusta luokse, tai jos ei tuu nii vaan oon laittanu herkkuja maahan ja nostanu sitten yks kerrallaan kanalaan. Mie oon käyttäny emoille ja tivuille ekoina kertoina isoa kaninhäkkiä, niin ei tarvi pusikosta niitä pyyjystää
Eli emo voi olla irti jos haluaa, mutta miusta iso kanihäkki on ollu untuvikoilla toimiva. Vanhemmat tiput, siis yli 1kk ikäset menee kanaverkkotarhassa. Toivottavasti tästä oli apua

Miulla ollut konetiput ulkona valvottuna vapaana, kun ne piipertää perässä koska on leimautunu ihmiseen.

Eli emo voi olla irti jos haluaa, mutta miusta iso kanihäkki on ollu untuvikoilla toimiva. Vanhemmat tiput, siis yli 1kk ikäset menee kanaverkkotarhassa. Toivottavasti tästä oli apua
Kiitos vastauksesta! Meillä on ongelmana naapurin katti, jonka vuoksi en voi päästää emoa tipuineen juoksemaan kanalasta ulos, vaan olen vienyt ne yksitellen sylissäni häkkiin. Katti menee ulkoaitaukseenkin, eikä pelkää edes kukkoa
tai sitten kukko on liian kiltti.
Tiput näkyy kasvavan niin nopsaan ja oppivan myös uutta, että eilen ja tänään kiinniotto ja kanniskelu tapahtui jo ilman huutoa. Ymmärsivät siis selvästi, mistä kyse ja olivat ihan rauhallisia.
Seuraavaksi saa miettiä, miten yhdistää parvia... kun niitä ei kai kannattaisi laittaa tipujen kukkoisän kanssa samaan parveen...

Tiput näkyy kasvavan niin nopsaan ja oppivan myös uutta, että eilen ja tänään kiinniotto ja kanniskelu tapahtui jo ilman huutoa. Ymmärsivät siis selvästi, mistä kyse ja olivat ihan rauhallisia.

Seuraavaksi saa miettiä, miten yhdistää parvia... kun niitä ei kai kannattaisi laittaa tipujen kukkoisän kanssa samaan parveen...

pikku parvi kanasia
-
- muna
Kiitos neuvoista, näillä varmasti onnistun.
On se sitten kiva, kun saadaan ensimmäiset tiput pääsiäisenä, olen niin innoissani...
Jos kanojen ulkona vahtiminen on kivaa, niin on varmasti tämäkin.
On se sitten kiva, kun saadaan ensimmäiset tiput pääsiäisenä, olen niin innoissani...
Jos kanojen ulkona vahtiminen on kivaa, niin on varmasti tämäkin.
HeiPappilan kanaset kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 17:31 Kiitos neuvoista, näillä varmasti onnistun.
Jos kanojen ulkona vahtiminen on kivaa, niin on varmasti tämäkin.![]()

Meillä on emon kanssa kulkenut ulos ulkotarhaan ( aidattu, suojattu)tai kun virallinen ulkona liikkumiskielto loppuu 31.5 niin silloin sen jälkeen valvottuna ettei pääse joku eläin nappaamaan. Emo kyllä hyvin suojelee ja vie sisälle ei niitä erikseen tarvitse paimentaa tai nostella missään laatikoissa tms. Jos on hyvä kulkuyhteys sisälle eikä ns. vaaratilanteita nousuja tai muuta niin hyvin emo ne vie ja muutenkin huolehtii että saavat kylpeä ( jos ulkona hiekkaa tms) on ruokaa jne.
Meillä oikein etsii semmoisen paikan jossa emo kylpee ja poikaset perässä sillä heti oppivat mitä emo tekee.
Olet itse siinä lähellä turvallisuus syistä ettei satu mitään, jos taas on muita kanoja/ kukkoja pitää seurata etteivät noki pikkuisia. Puhumalla rauhallisesti ihminen opettaa samalla myös kanoille kukoille mikä on oikea väärin ( vähän niinkuin me ihmiset toisillemme
Onnittelut pikku tipuista
mummo ja kanaset