Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ihana Kaija-riikinkanaseni on nyt muninut ensimmäiset kaksi munaansa.

En raski noita suippopäitä syödä, vaan kokeilen hautoa ne koneella. Onko kenelläkään konehaudonnasta kokemusta, osaatteko sanoa mikä kosteus on tuottoisin ??? Ulkolaiselta riikinkukkosivustolta löysin ohjeen: 99 - 100 F lämpö, ja kosteus 60%. Tuo kosteus kuulostaa melko hurjan korkealta, onko teillä samanlaiset kokemukset ?

Entäs loppuvaiheessa, riittääkö 70% kosteus kun munat alkavat olla säröllä, tuossa r-comissa kun ei sen yli ole mahdollisutta nostaa ilman lisäkuppeja ja rättejä ?

Kiitos kaikille konkareille vastauksista jo etukäteen, hypin tasajalkaa riemusta kun munat näin, ja nyt olen kyllä onneni kukkuloilla. Todennäköisesti munat eivät lähde kehittymään koska kukkokin on vielä ihan teini, mutta ei se ota jos ei annakaan !!!!!!!!!
monnilainen

Re: Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Mikä r-com sinulla on? Niissähän voi valita useissa malleissa vartavasten ohjelman riikinkukoille. Kosteuden olen pitänyt 45% alkuajan ja lopuksi nostanut 60% tai ylikin -Ja suurin osa on mennyt tänä kesänä päin peppua... Mutta aiempina vuosina on kyllä pelittänyt ihan hyvin :)
annemari

Re: Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja annemari »

Koneeni on r-com 20, siinä ei ole sitä ohjelmavalitsinta itsessään.

Kiitos lukemista, minä laitoin nuo. Eli samalla tyylillä kuin kananmunien haudonnassa mennään. Tuntuu kyllä että tuskin noista mitään tulee, mutta en millään mata olla koittamatta onneani :smt045
TätiTiina

Re: Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja TätiTiina »

Meillä Alhon-kana hautoi riikinkanan tekemät neljä munaa, kun tuo riikinkana-mamma ei sitten viitsinytkään istua
munien päällä. Alholainen myös hoiti riikintiput. Oli aika liikkistä, kun mamma oli pienempi kuin lapsoset ja yritti
niitä siiven alla lämmittää. Neljä munaa oli haudonnassa ja kaikki neljä kuoriutuivat, nyt vähän yli vuoden ikäisiä reippaita tyttöjä.
annemari

Re: Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja annemari »

Onpa unohtunut koko topicci täällä, munat olivat (tietty) hedelmöittymättömiä, ja Kaija riikkini suuttui niiden varastamisesta niin, ettei sen jälkeen oe muninut ainoatakaan munaa :smt010 Jäi sekin riikinmuna pannukakku tekemättä :smt012
Maaseutulainen
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Touko 2023, 10:54
Paikkakunta: Kekkonen, Ruovesi

Re: Riikinmunien haudonta APUA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja Maaseutulainen »

Hei kaikki munislaiset! Elikkä saan ilmeisesti piakkoin riikin siitosmunia, mutta koneena minulla on Rcom PRO 10, jossa ei omaa esiohjelmointia riikin munille ole.

Toimiiko ankoille tarkoitettu haudonta-ohjelma myös riikin munille, kun haudonta-aika ja muut asetukset on kutakuinkin molemmille lajeille samat? Vai olisiko vain järkevintä ohjelmoida itse sopiva haudonta-ohjelma riikeille räätälöitynä?

-Tuomas
Vastaa Viestiin