Hei,
Olen nähnyt vappuna kuoriutuneella tipulla jotain valkoisia pieniä 2-3mm kokoisia öttiäisiä päässä ja untuvissaan ja sen emo syöksyy aina pesulle kun pääsee. Loishavainto siis on ja tarvisin lääkintäohjeen paljonko tipulle voi antaa tuota axiluria jos sitä huomenna apteekista löydän. Yksi aikuinen kana on myös apea ja vatsa sillä on ollut pidempään sekaisin (usean viikon).
Kiitos paljon jos joku jolla kokemusta vastaisi pian !
Tipulla kanatäitä/väiveitä - KANAN PYSTYASENTO
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Tipulla kanatäitä/väiveitä - KANAN PYSTYASENTO
Viimeksi muokannut DG--, 02 Kesä 2023, 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aleksandra
- hanhi
Re: Tipulla kanatäitä/väiveitä
Axilur on tarkoitettu sisäloisten häätöön. Olisi varmasti paikallaan antaa matokuuri aikuiselle kanalle, jolla on apeutta ja ripulia. Nuo oireet voivat tosiaan olla merkki sisäloisista. Täihin ja väiveisiin on sitten eri aineet. Eläinlääkäriltä saisit varmasti suosituksen sopivasta ulkoloisten häätöaineesta ja antotavasta/annostuksesta. Jos emolla ja tipuilla on ulkoloisia, mun mielestäni kannattaa käsitellä vain emo. Itse en pikkutipuja lähtisi lääkitsemään suoraan ollenkaan.
Kiitos vast.!
Eläinlääkäriltä jo kyselin, kovin vähän oli kokemusta kanojen lääkinnästä. Mikä aine väiveisiin siis käy jos ainakin emolle sitä sitten? Ei ole sellaista joka kävisi ulko ja sisälöisiin samalla kertaa?
Eläinlääkäriltä jo kyselin, kovin vähän oli kokemusta kanojen lääkinnästä. Mikä aine väiveisiin siis käy jos ainakin emolle sitä sitten? Ei ole sellaista joka kävisi ulko ja sisälöisiin samalla kertaa?
- Aleksandra
- hanhi
Laajasti eri loisiin vaikuttava ivermektiini (Ivomec) vaatii reseptin eläinlääkäriltä. Ilmeisesti se olisi aika tehokas (mulla ei ole omaa kokemusta tästä). Ivermektiinillä on pitkä varoaika munien käytölle, lähteestä ja tapauksesta riippuen jopa neljä viikkoa.
Tässä linkissä yksi vaihtoehto ulkoloisten häätöön, Vetyl-spray. Linkissä on myös hyvät käyttö- ja toimintaohjeet.
https://kauppa.ellunkanatjamunat.fi/pro ... pray-500ml
Muita valmisteita ulkoloisiin: Colombine Spray, Itec Spray ja Smite-pulveri. Noiden saatavuudesta nykyään en osaa sanoa, mutta ainakin nyt Hautomakone.fillä Itec Spray näytti olevan lopussa.
Tässä linkissä yksi vaihtoehto ulkoloisten häätöön, Vetyl-spray. Linkissä on myös hyvät käyttö- ja toimintaohjeet.
https://kauppa.ellunkanatjamunat.fi/pro ... pray-500ml
Muita valmisteita ulkoloisiin: Colombine Spray, Itec Spray ja Smite-pulveri. Noiden saatavuudesta nykyään en osaa sanoa, mutta ainakin nyt Hautomakone.fillä Itec Spray näytti olevan lopussa.
Re: kanan pystyasento
hei vaan, axilurilla tehty loishäätö muuan viikko sitten, alkuun näytti aikuinen kana virkistyvän ja heltta muuttui punaisemmaksi, mutta nyt uudenlainen oire; kana seisoo lähes pystyssä kuin pingviini ja kävely on vaikeaa vaappumista. Mikä ihme tällä on vaivana? Täytyykö lopettaa vai tietääkö joku onko joku hoidettavissa oleva vaiva... kiitokset jälleen.