Mittoja kanalan sisustamiseen?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Saara

Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Saara »

Kanala alkaa nyt olla sisustusta vaille valmis. Nyt olisi tarpeen saada tietoa sisustamisesta.
Mitat ovat varmaan rotukohtaisia mutta voisitteko kertoa omista ratkaisuistanne? Kuvatkin olisi kivoja!

Tälläistä pohdin:
-Kuinka kaukana orret maasta ja toisistaan? Jos alla on lantalaatikko niin lantalaatikosta orteen.
-Miten olette sijoittaneet "lantalaatikon" orsien alle?
-Kuinka suuri on oltava kanojen uloskäyntiluukku; josta siis käpsyttelevät ulkotarhaan?
-Kuinka suuri on oltava munimispesien ( leveys, korkeus, syvyys) Kuinka korkealle pesän voi sijoittaa. Pitääkö pesän edustalla olla orsi ja jos niin niin kuinka kaukana pesästä.
-Laitan hyllyjä seinille ja niille johtamaan kulkusiltoja, kuinka tiheästi sillalla pitäisi olla tikaksia.
Ja miten leveitä tulisi siltojen olla?
Karhurouva

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Eikö kellään olisi malleja? Meilläkin alkaa olla käsillä sisätilojen laitto, nyt kanat vielä kesätarhassaan ja päivät laitumella. Varsinkin orsien alle tulevat lantaratkaisut kiinnostavat, ja miten estetään muniminen hyllyjen alle jääviin hämyisempiin paikkoihin?
Karhurouva

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Orsista sen verran vielä, että jossakin kanakirjassa oli mallikuvassa matalin orsi 80 senttiä lattiasta, orsien väli 30 cm. Yhtä kanaa kohti ortta 20 tai 25 cm.
kaakatin

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Katselin pikaisesti kanakuviani, mutta en löytänyt kuvia orsiata. Minulla on ylin orsi noin 40 cm katosta ja orren toisella sivulla ns. orsitikkaat. Eli tikapuut jossa oksista tehdyt portaat noin 60 cm välein. Lantalauta on puolimetriä orren alapuolella, sellainen 40 cm leveä vesivanerilevy. Levyn päälle ripottelen kutterinpurua, lanta on helppo pyyhkäistä laudan päältä pois.
Minulla on vielä munintapesä orsilaudan alla ja siinä vino katto niin eivät kanat pääse sen päälle paskomaan
Kuva
Tässä minun munintapesä viritelmä, munat on helppo kerätä kun kansi on saranoilla eikä tarvitse ihan maahan asti kurkotella. Hienosti kanat ovat sinne munineet, yhtään munaa ei ole löytynyt lattialta. Muninta pesän koko rippuu vähän kanan koosta, sellainen täytyis olla, että kana mahtuu sinne hyvin makuulle ja pystyy seisomaan.

Uploaded with ImageShack.us
Jemuli

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

esimerkikisi Helena Telkänrannan kirjassa Kanojen maailma on hyvät ohjeet kanalan mitoituksesta ja muusta sisustuksesta, suosittelen!
vardenji

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Vanhan pesän rikkoutuessa otin käyttöön hätäkonstit, joten pesäksi omaksuttiin 60-70 lukujen aikainen keittiön laatikosto tuolta roskakasasta. Alin laatikko toimii pesänä, yksi välistä otettu pois ja loput kattona. pehmusteena on sahan ja höylän purua/lastuja. Laatikko on muovia, joten puhdistaminen on helppoa. Suositummaksi tuli tosin vanhalla heinällä pehmustettu kissankuljetusboksi.
Xaus

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

KuvaKuva

Mä oon tykännyt, kun munat voi kerätä ulkopuolelta. :) Pehku nousi alapesien tasolle talven aikana...
kanamummo

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Helppo heittopesä, toimii myös punkkipyydyksenä. Kun pesää on pari kuukautta käytetty, sen voi polttaa ja mahd. öttiäiset grillaantuu samalla :smt003
Myös hautovan kanan siirto on ylihelppoa, eikä pahnojen pinnannousu haittaa kun pesä "kelluu". Rumahan se toki on!
Saara

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Saara »

Kiitos vastauksista. Kuvat ovat iso apu.
Silvia Sommarlat

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Pesät teimme käytöstä poistetuista kirjoituspöydän laatikostoista, jotka pinottiin päällekkäin.Munat voi laatikot avaamalla tarkistaa väliseinän toiselta puolelta.Kanalan puolella verho aukon suojana.
Orsien alla teräslankahylly (nurinpäin) jonka alla 2 käytöstä jäänyttä alumiinileivinpeltiä!!! :smt043 joiden päällä reilu turvekerros.Siitä helppo putsata "sattumat".
Kuvat kertoo varmaan paremmin...kurkkaapa kuvasarjani Silvia Sommarlatin kuvia käyttäjien kuvia osiosta, niin selvinnee mitä tarkoitan.
Silvia Sommarlat (5 kanasta, kätevä isäntämies ja kissa, joka ei vieläkään ole oppinut kehräämään, kutomisesta puhumattakaan)
Iloisten Munatalo

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Xaus kirjoitti:KuvaKuva

Mä oon tykännyt, kun munat voi kerätä ulkopuolelta. :) ...
Kuinka syvät noi sun munintapesät on?
Ajateltiin samantyyppistä systeemiä että ulkopuolelta saisi munat kerätyksi, mutta nyt pesien koko askarruttaa :smt017 niin että saisiko mittoja :oops:
iikka

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja iikka »

Elikkäs saisko noita mittoja munintapesiin, Pliiiiis! Tarviis ruveta kanalaa sisustamaan :smt003
Zulia

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Xaus kirjoitti:KuvaKuva

Mä oon tykännyt, kun munat voi kerätä ulkopuolelta. :) Pehku nousi alapesien tasolle talven aikana...
Ite oon miettinyt kamalasti, että minkälaisia orsia alkais rakentelee..
Tikapuu-orsi on ollut kyllä mielessä, mutta mittoja kaivannut :smt003
Kun en ole mikään taitava tuossa rakentelussa :smt009
Muttamutta.. Pelastaus että näytit tuon kuvan, sillä tuo auttaa hahmottaan
minkälainen siitä ylipäänsä pitäisi tulla, joten kiitän :smt040
Jekku

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Jekku »

iikka kirjoitti:Elikkäs saisko noita mittoja munintapesiin, Pliiiiis! Tarviis ruveta kanalaa sisustamaan :smt003
Tule iikka meiltä katsomaan mallia :smt003 näet samalla noi siun kukot :smt045
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Mittoja kanalan sisustamiseen?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Zulia kirjoitti: 29 Heinä 2012, 13:02
Xaus kirjoitti:KuvaKuva

Mä oon tykännyt, kun munat voi kerätä ulkopuolelta. :) Pehku nousi alapesien tasolle talven aikana...
Ite oon miettinyt kamalasti, että minkälaisia orsia alkais rakentelee..
Tikapuu-orsi on ollut kyllä mielessä, mutta mittoja kaivannut :smt003
Kun en ole mikään taitava tuossa rakentelussa :smt009
Muttamutta.. Pelastaus että näytit tuon kuvan, sillä tuo auttaa hahmottaan
minkälainen siitä ylipäänsä pitäisi tulla, joten kiitän :smt040
Jos tekee tuollaiset orsitikkaat, esim. 3 ortta, niin osaako kanat hypätä yläorrelta alaspäin seuraavalle orrelle? Vai lentäisivätkö ne silti joka orrelta suoraan alas lattialle?

Pohdin orsien laittamista 3 eri tasoon, jotta saisin alastulosta turvallisemman vähän vanhemmillekin kanoille, mutta en tiedä, miten kanat oikeasti käyttäytyisivät... :smt017

Päivitys 20.2.: Eivät ainakaan vielä ole pomppineet ylemmältä orrelta alemmalle. Ylöspäin toki menevät. Orsien etäisyys toisistaan on n. 30 cm ja korkeusero n. 40 cm eli vinoon hypättävä etäisyys on n. 50 cm, mikä on aika paljon...

Päivitys 8.8.: Orsiin tuli muutos kesän aikana. Tein sillan - kapeahko levy, johon rimat tasan 10 cm:n välein (keskeltä keskelle) - jota pitkin kanat pääsevät sekä pesälle että orrelle ja alas. Hienosti ovat oppineet menemään ylös ja alas ja silta on nyt turvallisempi ratkaisu kuin korkealta alas lentäminen.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin