Hautojan hoito

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sirje
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 20:33

Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Sirje »

Hei, huolestuneena kyselen, miten hautojan saisi syömään? Kana ei muutenkaan ole kovin lihava, ennemminkin hoikka, joskin muuten hyväkuntoinen. Nyt sen pesä on eristetty, koska kateelliset sisaret aiheuttivat tappelua, erityisesti yhden kanssa hautoja sai taistella ihan veripäissään, mutta onneksi huomasin tilanteen. Nyt siis kana vain hautoo, eikä sen kopin eteen tuotuihin ruokiin ja vesiastiaan ole koskettukaan. Yhdessä viestiketjussa huomasin, että joku nostaa kanan ulos kopista syömään ja kylpemään. En ole ihan varma uskallanko, koska kana on muuten melko arka, ja pelkään että se järkyttyisi. Vai olisiko niin, että haudontaviettinen kana ei muniaan hylkää vaikka nostettaisiin ulos, vaan päinvastoin juuri tarvitsee pientä herättelyä?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tosi hyvä, että sillä on syötävää ja juotavaa tarjolla. Jotkut hautojat ovat silti niin haudontatranssissa, että voisi tosiaan olla hyvä herätellä kanaa syömään ja jalottelemaan. Mun mielestä sun kannattaisi nostaa emo varovasti pari kertaa päivässä pesästä pois, jotta se söisi ja joisi silloin. Ja seurailisit, että sillä on ruokarauha. Normaalisti emon haudontainto ei siitä kärsi vaan se jatkaa hautomista mielellään. Onnea haudontaan!

Nää on kyllä niin kanakohtaisia asioita. Mulla on ollut hautovia kanoja, jotka ahmii pesään kannetut herkut mielellään, mutta myös kanoja jotka ei koskeneet pesässä ruokaan ollenkaan, ennen kuin tiput olivat kuoriutuneet.
Sirje
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 20:33

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Sirje »

Kiitos vastauksesta! Nyt meni pipariksi kun kana jostain syystä häiriintyi, ja vietti yön poissa. Hienot munat jäähtyivät! Nostin ne kanalan viileydestä huoneenlämpöön. Kuinka nopeasti mahtavat kuolla? Niitä oli haudottu noin 1-2vrk.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Meillä toimii ainakin toistaiseksi hyvin tuo aamuin illoin pesästä pois nostaminen.

Aika kuluu tosin kylpemiseen, kumisaappaan nokkimiseen, siipien ojenteluun kirkaisun kera, sukimiseen ja kakkimiseen sekä hätäiseen jyvien syömiseen ja sitten onkin hirveä kiire takaisin. Hauskaa seurattavaa, mitä kana oikein hautomakuumeessaan keksii. :smt005 Ruoka on pitänyt tarjoilla pääsääntöisesti pesään päin.

Täälläkin kana eksyi pesästään pois aivan alussa. Laitoin verkkoaidan pesän ja sapuskoiden eteen ja toistaiseksi se on auttanut. Aika näyttää, tuleeko tipusia, tosin osa munista on laitettu pesään vasta tuon jälkeen.
pikku parvi kanasia
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Olisiko hyviä vinkkejä, millä hautojan ravitsemusta saa ylläpidettyä? Haudonta kestää nyt 12. päivää ja se käy kanan voimille. Olen ruokkinut pesään päin ja kana syö jonkin verran kauraa, auringonkukansiemeniä, bataattia, kinoaa, leipämössöä, hiivahiutaleita, ihan vähän puolitiivistettä, kurkkua, satunnaisemmin vähän kananmunankeltuaista, juustoa, jogurttia eli lähinnä proteiinit on vähissä.

Olen lisännyt ruokiin vitamiiniseosta ja välillä vitamiineja erikseenkin, mutta millä taata muuta ravitsemusta? Kuinka kana pärjää ilman proteiineja vielä toiset 10 pv?

Haudonta alkoi säännöllisen muninnan jälkeen ja muutos heltassa on huomattava. Vai voisiko vaalentunut heltta olla ötököistä johtuvaa, niitä ei tosin ole tullut käsiini, vaikka paljain käsin kanaa nostelenkin?

Tämä kana ei nyt haudonnan aikana juo, syö vain pienehköjä määriä, kun kiire pesään on niin kova. Pesään päinkin syö melko vähän, mutta esim. vihreiden syöminen loppui kokonaan, eikä madotkaan kiinnostaneet, kun koetin niitä aluksi tarjota. Maha on ollut viime päivinä pehmeällä (ei ripulilla kuitenkaan) - lieköhän se yleistä?
pikku parvi kanasia
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Jaa, en tiedä osaanko sanoa tuohon ravitsemus puoleen sen kummemmin.. kuulostaa ihan hyvältä nuo mitä tarjoat esim eikö auringonkukan siemenet ole hyvin energia pitoisia.. ja saako proteiinia esim raejuusto tms jos tykkää syödä sitä? Eli kun syö vähän niin sitten vaan mahdollisimman energia pitoista ruokaa tarjota.. :smt001 Vitamiineja hyvä lisätä ruokaan myös.
Kokemuksesta vain voin kertoa että kyllä tuolla minunkin maatiaisella heltta meni kalpeaksi ja tuo hautoi tyhjää pesää lähes kuusi viikkoa. Ja haudonta oli toinen tälle kesälle, pari kuukautta välissä. On vuoden ikäinen tuo minun kana. Ja piti itsellä myös nostaa välillä pesästä ja tarjota ruokaa pesään ja sitten kyllä söi aina.
Nyt kun hoitaa kahta tipua ja herkkuja tarjolla niin ne tarjoaa ensin tipuille ja sitten syö itse vasta. Mutta jatka samaan malliin, tämä minun mielipide mutta voi joku lisätä jotain joka kokeneempi, minulla nyt tänä kesänä kokemusta vasta noiden omien kanojen haudonnoista.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Kiitti kommentista! Hyvä tietää, että heltta voi normaalistikin kalveta. On tuo teidän maatiainen ollut huippuinnokas hautomaan :shock:, mutta aivan ihanaa niin ja että sillä on tipusia! :smt007

Syökö se emokana myös tipujen ruokaa, siis jos teillä on tarjolla tipujen rehua? Olen miettinyt, pitäisikö kanaa jo totuttaa siihen, että se näyttäisi sitten toivottavasti-tulossa-oleville-tipuilleen esimerkkiä...

Näköjään tämä kana vaihtelee syömisiään. Aamulla ei kelvannut bataatti, josta se tykkää, mutta kaura ja auringonkukansiemenet kylläkin. Peruna ei mene nyt lainkaan, mutta täytyy kokeilla raejuustoa, se kelpaa yleensä harvakseltaan. Hiukan hautojan syöminen vaikuttaa olevan kuin rotaatioruokavalio tai raskausajan mieltymykset. :smt005
pikku parvi kanasia
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Joo syö tipurehua myös tuo kana kun minulla vain sitä ollut tarjolla. Ja oon alkanut vähän muuhun totuttaa, raejuusto, vihreät ym. Emo kana kyllä opettaa tiput syömään, minulla tuo kana alkaa aina kotkottaa eri lailla kun kutsuu tipuja syömään ja näyttää poikasille mitä pitää syödä. Tiput oppii äkkiä kyllä syömään kun niillä emo opettamassa :smt001
Ovat oppineet äkkiä myös mitä olen opettanut konehaudottuja, paperin päällä ruoan murut erottuu hyvin ja kun sormella naputtanut alustaa ja neuvonut tipuja syömään niin ne kyllä äkkiä oppineet.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Hautojan hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Kiitos, olen tarjoillut tipurehua täälläkin. Kana haluaisi tiputella sitä pesään. :smt002 Onneksi kaura ja auringonkukansiemenet ovat myös maistuneet bataatin ja hirssipuuron lisäksi.

On tämä ollut melkoinen rupeama. Taitaa alkaa sulkasato tämän jälkeen, hiukan jo höyheniä lähtee.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin