Aivasteleva parvi

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
marmamama
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Maalis 2021, 09:09

Aivasteleva parvi

Viesti Kirjoittaja marmamama »

Minulla on pieni parvi maatiaisia + sekarotuinen kukko. Joukossa on kolme elokuussa kuoriutunutta kukonpoikaa.

Koko parvi tuli meille keväällä ja ne ovat aivastelleet siitä saakka. Myös kukonpojat aivastelevat. Aivastelu on sellainen kuivaa tuhahahtelu, tsup, tsup. Ei muita oireita. Ei räkää, ei eritteitä, ei röhinää, ääni on kaikilla kirkkaan kuuloinen, uloste normaalia. Kaikki ovat virkeitä, kovasti ruuan perässä, joskin tällä hetkellä hieman sulkasatoisia koko porukka. Syötetään Hankkijan täysrehua, herkkuina kauraa, auringonkukansiemeniä, raejuustoa ja silloin tällöin ruuantähteitä. Turve kuivikkeena.

Ajattelin ensin, että ehkä kanat nyt vain silloin tällöin aivastelevat, jos vaikka nokkaan menee kuiviketta kun tonkii. Mutta nyt on alkanut pohdituttamaan, josko niillä sittenkin olisi jotain pöpöä kokoajan liikkeellä. Kuinka voin varmistua siitä, että linnut voivat hyvin, eivätkä esim. kierrätä jotakin virusta koko ajan?

T. Ensimmäiset kanat ikinä ja kaikki on uutta ja outoa :oops:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Aivasteleva parvi

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun mielestä ei kuulosta siltä, että kyseessä olisi joku tauti, koska kanasesi kuulostavat muuten terveiltä. :smt017 En voi tietysti olla ihan varma, mutta jos olisi joku pöpö kyseessä, olisi tämän ajan kuluessa ilmennyt jotain muitakin sairauden oireita. Kananuhassa on sierainvuotoa tai vetisiä silmiä. Kananuha kyllä tarttuu ja leviää herkästi, mutta kanat kyllä paranevat siitä.

Kuinka tiuhaan sitä aivastelua tapahtuu? Mun kokemuksen mukaan kanat aivastelevat harvoin ja tosiaan silloin kun jotain on mennyt nokkaan, vaikka pieni heinänsiemen tms. Silloin aivastus voi olla sellainen voimakas, pari kolme kertaa peräkkäin.

Siitä kuiviketurpeesta: onko se kovin kuivaa ja pölisevää? Turve pölyää aina jonkin verran, mutta se voi myös kuivua liikaa. Mulla on myös turve kuivikkeena, tosin siinä on seassa paljon olkia ja heinää. Joskus pakkasilla joudun suihkupullolla sumuttamaan vettä kanalan ilmaan, jotta liiallinen pöly sitoutuu. En siis kastele pehkua vaan kosteutan ilmaa. Se on auttanut liialliseen pölyyn. Mutta tosiaan tälle on ollut tarvetta vain pakkasilla, enkä oo huomannut silloinkaan kanojeni aivastelevan. Mutta jos kanalassasi on tosi kuivaa, veden kevyttä sumuttamista voisit kokeilla.

Toisaalta kanalan ilmassa voi olla jotain muutakin, mikä ärsyttäisi nokkia. Jos on kostea pehku, siinä voi kehittyä liikaa ammoniakkia. Sen hengittäminen ei ole kanoille hyväksi. Jos pehku kostuu liikaa, kuivikkeen vaihtaminen puhtaaseen ja kuivaan voisi auttaa. Minkälainen ilmanvaihto kanalassasi on? Tuntuuko ilma raikkaalta?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aivasteleva parvi

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olen samoilla linjoilla Aleksandran kanssa. Ei oikein vaikuta miltään taudilta, kun/jos aivastelu on ainoa oire. Ootko ollut yhteyksissä kanojen myyjään ja jos, niin onko siellä ollut samaa aivastelua tai samaa kuiviketta?

Kyseessä voisi ehkä olla henkitorvimato eli oletko madottanut kanat tai oliko ne madotettu ennen kuin ostit ne?
Sen oireisiin kyllä yleensä kuuluu muutakin kuin aivastelu, mutta nyt sulkasatoaikaan madotus olisi ihan paikallaan.
Vastaa Viestiin