Väiveitä hautovalla kanalla

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muniksmän

Väiveitä hautovalla kanalla

Viesti Kirjoittaja Muniksmän »

Meillä hautoo yksi kana nyt toista kierrosta, kun ekalla kerralla ei kuoriutuminen onnistunut. Nyt on viikko aikaa seuraavaan kuoriutumisaikaan ja kun tänään tsekkasin kanan vointia huomasin sen niskassa vilistävän jotain. Nopsaan kun tsekkasin niskaan sulkien sisään näkyi muutama väiveeksi (tai täiksi) veikkaamani otus. Mitäs nyt pitäisi tehdä? Voiko hautovan kanan vielä suihkuttaa loishäätöaineella vai onko tästä jotain haittaa tipuille, jos kuoriutuminen tällä kertaa onnistuu? Ja pitääkö koko kanala siivota?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Väiveitä hautovalla kanalla

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun mielestä voit hyvin tässä vaiheessa suihkauttaa kanan siipien alle, selkään ja pyrstön alle ulkoloisten häätöainetta. Kunhan laittaa sitä sen verran maltillisesti, ettei kana ja sitä kautta haudottavat munat kastu. Ottaa kanan pesästä syliin, jotta saa aineen laitettua hallitusti. Ei tarvitse siivota koko kanalaa. Kanan käsittely riittää.

Mielestäni se häätö on parempikin tehdä nyt, niin poikaset eivät saa heti kuoriuduttuaan ulkoloisia riesakseen. Sitten kun poikaset on kuoriutuneet ja vähän kasvaneetkin, kannattaa tarkistaa emon väive/täitilanne ja tehdä tarvittaessa uusi häätö. Kun lääkitsee emon niin poikaset saavat sopivan lempeän ulkoloishäätökäsittelyn ihan sillä, että ovat emon siipien suojassa. Tipuille en ainakaan itse laittaisi moisia aineita suoraan. Ja jos haluaa mahdollisimman hyvän lopputuloksen, pitäisi muut kanalan asukit käsitellä yhtä aikaa.

Omana kokemuksena voin kertoa, että olen pari kolme kertaa käsitellyt hautovan emon tuolla tavoin noin puolivälissä haudontaa, eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Terveitä tipuja on kuoriutunut ja kaikki on mennyt hyvin. :smt045

Toivottavasti emon haudonta tuottaa tällä kertaa tulosta ja poikaset kuoriutuvat onnistuneesti! :smt001
Muniksmän

Re: Väiveitä hautovalla kanalla

Viesti Kirjoittaja Muniksmän »

Kiitos paljon vastauksesta :) Täytyypä ottaa hautoja ja muu parvi käsittelyyn.
Vastaa Viestiin