Taimiturinat 2020

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Kohta se taas alkaa! Taimien kasvatus nimittäin.
Mitä meinaatte kasvattaa? Miulla ne ihan perus tomaatti, kurkku, yrtit. Uutena ajattelin kokeilla munakoisoa. Haaveena myös toinen kasvihuone kun nyt lopultakin vakituisesti muutetaan maalle asumaan ja vanhukset kaupunkiin.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Johan se kasvatus alkoi :smt003 . Tomaattia, chiliä ja inkivääriä kasvamassa. Kohta laitetaan lisää tomaatteja kunhan kusti ne siemenet kotiin polkisi.
Samoilla vanhoilla, hyviksi havaituilla mennään täällä, ainoa uusi kasvatettava on lehtikaali ja ehkä vihannesportulakka ja amppelikurkku ja ja ja... Jotenkin se uusien lista vaan pitenee. Keltainen luumupuu pitää istuttaa sekä kellarissa talvea viettäneet viinirypäleet, somerset seedless lajike. Toinen ulos ja toinen kasvariin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

On aloitettu, pienimuotoinen sammalpellettikokeilu menossa. Chili, paprika, latva-artisokka (joka vuosi sanon että ei enää!)
ja pesusienikurkku laitettu, munakoiso pitäis vielä muistaa. Pari tomaattia kanssa kylvettävä, jos vaikka ehtis satoa
saada aikaisemmin. Toiveissa olisi maltillinen kasvimäärä (koskee tomaatteja), nopeampi koulinta useamman kerran,
ei "varmuuden vuoksi" kylvöjä.
En ole uskaltanut käydä kasvimaalla valkkareita katsomassa, tiedän kyllä että vaikka oliskin jo piippoja noussut ylös
niin ei ne kuitenkaan pilalle mene. Kohta on kuitenkin mentävä, persiljan lisäkylvöjä tehtävä ja joku mustajuuri ja
sen sellainen kanssa kylvettävä lavaan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä en ole vielä tehnyt yhtään mitään, paitsi vähän ajatellut asiaa. Valkosipulit eivät ole itäneet, sen verran kävin tänään katselemassa.

Siemenet tilaan kyllä lähipäivinä. Suunnitelmissa on vakiojutut: tomaatit, chilit, kesä- ja myskikurpitsat, juurekset, magoldit, yrtit ynnä muut. Voi olla, että lista pitenee kunhan luen siemenluetteloita. :smt003 Niin siinä usein käy.

Inkivääriä en nyt laita. Viimevuotinen Inkiväärisato oli suunnilleen samankokoinen kuin mitä juurenpätkiä multaan laitoin, niin ei maksa vaivaa. Mielenkiintoinen kokeilu se silti oli. Ehkä jonain toisena vuonna vielä laitan silti; pidemmällä kasvuajalla ja paremmalla onnella saanee satoakin.

Uusi tomaattilajike on mietinnässä. Viimeksi oli 'Tanskan vienti'. Satoisa oli mutta vähän mauton. 'Tamina' oli aikoinaan hyvä, mutta saa nähdä löydänkö sitä. Mun kasvari ei ole lämmitetty, joten aattelin jotain avomaantomaattilajiketta. Jaksaa sitten kasvaa vaikka olisi kylmempikin kesä.

Myskikurpitsaa laitan ehdottomasti! Se on niin herkullista, että sitä kannattaa yrittää vaikka ei satoa välttämättä tulekaan.

Maattari, keltainen luumu on tosi hyvä valinta! Mulla on sitä yksi puu. Alkuun meni vuosia, että puu teki vain muutaman hassun luumun, jos sitäkään. Mutta nyt satoa on tullut joka vuosi enemmän. Hedelmät on suuria ja makeita, todella herkullisia.
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Meillä on keltainen luumu. Tai se on tyttären 4-v synttäri lahja. Kun täytti 1-v niin sai kirsikan, 2-v pensasmustikoita ja 3-v tyrnejä. Kun täyttää 5 niin saa keltavadelmia😊
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

T_intti, oi kuinka kaunis ja mukava tapa muistaa tyttären synttäreitä. Jää pysyviä merkkejä, joista voi seurata ajan kulkua.

Mulla on yksi vähän vastaava (mutta surullinen) muistopuu pihassa. Äitini eli viimeisiä viikkojaan (tästä on jo yli 10 vuotta aikaa). Sain häneltä silloin vikan synttärilahjarahan. Kun hän sitten menehtyi, ostin rahoilla kirsikkapuun taimen ja istutin sen. Puu on kasvanut paljon ja voi hyvin. Kukkii kauniisti ja tekee hedelmää. Ja se muistuttaa mua aina äidistäni. :smt049
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Chilin siemenet kylvetty viikko sitten. Lajikkeena 'Hungarian Hot Wax'. Tomaatinsiemeniä en kylvä ihan vielä vaan odottelen maaliskuulle. Niitä mulla on nyt kahta lajiketta: ostin kuitenkin ''Tanskan vientiä' joka on vähän vaisu maultaan, mutta on satoisa ja siitä tulee ihan kelpo kastikkeita. Ja se pärjää hyvin ulkonakin seinustalla. Uutena kokeiluna raidallinen tomaatti 'Tigerella' jota mielenkiinnolla odotan. :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tigerellaa kehutaan paljon ja sanovat satoisaksi. Itse olen kasvattanut sitä parina viimeisenä kesänä. Maku on ollut erinomainen mutta ei ole mun kasvatuksessa ollut satoisa eikä aikainen joten ei jatkoon vaikka maku on todella hyvä.
Chilit ja tomaatit koulittu kerran ja näinä päivinä meinaan kylvää pastatomaatit, niissä lajikkeena tuttu, hyväksi havaittu quadro ja uutena san marzano 2.Chileinä on espelette ja aji nortega, habaneroja on pakastimessa pariksi vuodeksi joten ei niitä ensi kesänä.
Olen täällä itkenyt aikaisempina vuosina noita aronioita kun mikään niistä tehty ei ole hyvää paitsi hyytelö mutta viimeisenä oljenkortena tein niistä viime vuonna raakamehua pakastimeen ja voi pojat että on hyvää. Ihanaa kun helpolle ja satoisalle marjalle vihdoinkin löytyi käyttöä.
Mun joulutähti on vielä hengissä, Aleksandran inspiroimana koitan kasvattaa sen isoksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maattari kirjoitti: 09 Helmi 2020, 13:07 Mun joulutähti on vielä hengissä, Aleksandran inspiroimana koitan kasvattaa sen isoksi.
Joulutähden hoitaminen vuodesta toiseen oli kyllä mielenkiintoinen ja palkitseva kokeilu. Kannattaa ehdottomasti yrittää!

Mun joulutähteni selviytyi sitten lopulta meillä neljä vuotta. Se kasvoi suureksi, ja joka vuosi se kukki, enemmän tai vähemmän. Viime marraskuussa se pudotti kaikki lehtensä, ja tällä kertaa uusia lehtiä ei enää tullutkaan. Yhden oksan päähän jäi pari pientä punertavaa lehteä, mutta nekään eivät jaksaneet kasvaa. Joulusiivouksen mukana se kasvi sitten lähti. :cry: Tapauksessa oli vähän murhenäytelmän kaltaisia piirteitä, kun juuri paria päivää ennen joulua hengetön joulutähti parka joutui ulos lehtikompostiin, kylmään ja pimeään. :?
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Just pemastin siemenlaatikkoa. Paljon on mennyt vanhaksi, ja paljon on näemmä noita kokeilujen jämiä. Mulla on käytössä hyvin rajallinen tila eikä kasvihuonetta ollenkaan joten tomaatteja ja kurkkuja en kasvata. Paprikaa ja chiliä olen yrittänyt saada kasvamaan harsokaton alla mutta ei ne oikein viihdy tuolla "tuulitunnelissa" (kasvilaatikot tuli aikanaan tehtyä vähän väärään paikkaan). Paprikasta tuli vähän satoa, chilistä ei ollenkaan. Ajattelin laittaa herneitä, porkkanaa, sipulia, salaattia ja jotain yrttejä. Lapsi haluaisi parsakaalia mutta se vie aika paljon tilaa eikä kasvuaika riittänyt ainakaan kukkakaaleille kun pari vuotta sitten kokeiltiin. Muutenkin tämä mun puutarhani on lähinnä napsimista varten... tai mua varten, akka pysyy tyytyväisenä kun saa myllätä :smt005
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka moi. Nyt se hulluus nostaa taas päätään. Nimittäin siemenpussien pyörittely.
Olen päättänyt pysyä varmoissa lajikkeissa ja jos vielä pysyis kohtuudessa. Talvi on ollut hyvin erikoinen/ lauha täällä Keski-Suomessa. Vanhan kansan sääennusteen mukaan voipi tulla huono kesä istutuksia ajatellen. Siksi toppuuttelen itseäni.
Tomatateja on pakko laittaa eri lajikkeita. Onneksi on kasvihuone. Lempparit Sun Gold, Ildi, Green Envy, Golden Gönnigin, Black Cherry, Sweet Baby, Sweet Million, Indico Rose. Pihvi- ja pensastomaateja esim. Marmande, Totem ja Maja. Varmoja hyviä lajikkeita. :smt045
Kurkuissa on erikoisia ja hyviä Lemon ja Blantagenista ostettu valkoinen kurkku sekä Italiasta tuotu Valkoinen herkku. Monetta, Konsta ja Restina ovat olleet satoisia. Istutan ne ikkunoista tehtyihin koppeihin ja lavaan kasvihuonemuovin alle, jonka nostan pois sään sen salliessa.
Kurpitsat kasvavat kanalan kompostissa :smt003 , ja sitähän on omasta takaa. Spakettikurpitsa, Long White ja Eight Ball on perus hyvät ja varmat kasvatettavat. Erilaisia myskikurpitsoita ja Öljy- ja säilöntäkurpitsat laitan myös.Luna Naples, Galabaso Napolin, Gele Reuzen, Herkules. Tilasin talvella ale hintaan kasvitunnelit alkukasvatukseen, jos/kun on kylmää. Diamant on varma ja satoisa kesäkurpitsa.

Valkosipulia laitoin syksyllä reilusti penkkiin. Kynsistä ja kukan siemenistä. Saas nähdä miten alkaa kasvu nousemaan pintaan. En ole vielä käynyt katsomassa, vaikka tuo lumi on välillä sulanut pois. Pitää viedä kanalan pohjaa päälle, siitä ne tykkää!
Papuja, maissia, sipulia, pottua ja hernettä on aina ollut. Munakoiso onnistui viime kesänä kopissa, mutta yleensä aika huonolla tuloksella. Härkäpapu onnistuu, vaikka olisi viileämpääkin. Yrttejä sekä tilliä, persiljaa, basilikaa tarpeen mukaan. Oregano, minttu ja Iisoppi ovat monivuotisina, toivottavasti ovat säilyneet oudosta talvesta. Mustajuuret hoiti kanat, samoin Mangoldit. Maa-artisokkaan en koskenut viime kesänä, jos vaikka olis parempi sato nyt.
Vinkki; Jos on viileä ja kostea kesä, niin vaarana on perunarutto, joka leviää myös tomaattiin. Suihkuta potut ja tomaatit rasvattomalla maidolla, niin voit säästyä rutolta.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja Maattari »

riepukka, missä vaiheessa tuo ruiskutus maidolla tehdään?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Rasvaton maito kannattaa suihkuttaa alkukesällä, ennen juhannusta. Toki voi suihkuttaa myöhemminkin.Suihkutuksen voi myös uusia. Itse yleensä herään varotoimiin silloin kun huomaan, että kesästä on tulossa kostea ja myös viileys on pahasta.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täälläkin alkanut kaikenlaisten kasvien siementen osto joista kasviksien siemenet jokin aika sitten jo tuli.
Hiukan tuo aina karkaa lapasesta :smt043 kun tuli taas kaikenlaista ostettua lisää ja isäntä kiltisti :-" lupasi tehdä tilaa uusille.
Purettiin toissa vuoden vanhat isot( pitkät)puu laatikot pois ja tilalle tuli isoista vesitynnyreistä jotka halkaistiin niin uudet tilalle ja eivät lahoa ainakaan. Strömsössä ohjelmasta otettu idea :smt023
Ne on hyvän korkuiset ja hyvä sato tuli viime kesänä niissä ( laitan kuvia)
Ostettiin myös erilaisia vattu, mansikan taimia lisää kun viime vuonna ainakin vatun kuivatti paljon, vaikka oli alikastelu.
Paljon yrttejä ja erilaisia kasveja: tilliä, persiljaa, basilikaa, rugolaa, kurpitsaa, retiisiä, papuja, maissia, perunaa, mangoldia,kurkkua, tomaattia (erilaisia), porkkanaa, erilaisia salaatteja ym. , oregano, minttu ja tinjami jo ennestään, sekä valkosipuli laitettu syksyllä
Tomaatit jo kylvetty ja hiukan jo nostaa vartta.
On myös luumu/ kriikuna puita joista viime vuonna hyvä sato.
Vanha mansikka maa karsitaan siirretään ja uutta lisäksi. Hiukan kärsi viime vuoden kuivuudesta.
Parsakaalia ja kukkakaalia olisi mukava kokeilla ja kukkakaalia joskus ollut, mutta muurahaiset piti huolen ettei niitä voinut syödä.
Toivottavasti maissin kasvatus onnistuu siinäkin muurahaisten kanssa ollut ongelma.
Joten eikähän näillä pärjää taas ensi kesä jos ei niin laitetaan lisää :smt003
mummo ja kanaset :biggrin:
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2020

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Alkuvuodesta ajattelin etten nyt laittele suuremmasti kasvimaata. Tulin toisiin ajatuksiin kun tämä epidemia puhkesi. Perunoita, porkkanoita, papuja, sipulia suunnitelmissa. Voipi olla kasvikset hinnoissaan ensi syksynä. Siemeniä siis pitää ruveta hamprailemaan. Kasvihuoneeseen tomaattia ja kurkkua.
Illalla väänsin potmakerilla sanomalehdestä paperipotteja taimien koulutusta varten. Iloa elämään tuovat kesäkukat; samettikukat, verbenat,auliot, ahkeraliisat pitää kouluttaa. Pellosta varattu jokunen neliö kukkamaata pörriäisiä varten. Viime syksynä jo keräilin siemeniä omista kukista suorakylvöä varten; kehäkukkaa krassia maloppia yms.
Vastaa Viestiin