Taimiturinat 2019

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Täällä junnaa lähes kaikki, varmaan kylmän takia. Tomaattia ja chiliä kypsyy tasaisesti mutta hitaanlaisestii ja salaatti tykkää viileästä. Sipulin korjaan nyt viikonloppuna ja valkkarit jo korjattu. Maissit kukoistaa koleudesta huolimatta :shock: :smt001 Mangoldi, kurkku sekä kasvarissa että avomaalla, kuten myös melonit, mansikkakoiso, kesä- ja myskikurpitsat, herneet, pavut, bataatit, punajuuret ja jopa porkkana jurovat. Toivottavasti kelit vähän lämpeäisivät niin sato on kuitenkin ehkä ihan ok. Jos ei niin olen onnellinen että en ole taloudellisesti riippuvainen kasvimaan sadosta, nälkä tulisi ensi talvena jos näin olisi.
Mansikoita tuli hyvin ja herukkasatokin on upea. Saskatooneja tuli kohtalaisesti.
Mustikoita ei metsässä juurikaan ole ja vadelmat ovat pieniä ruppanoita, kuivuus kurittaa. Täällä on ihan syksyisen näköistä kun koivut ovat jo kellastuneet ja lehtiäkin on maassa.
Omppuja tulee huonosti ja ovat pieniä, samoin luumut.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Eilen syötiin ekaa kertaa itse kasvatettua myskikurpitsaa. Jopa olikin herkullista! :) (lohkoiksi + öljyä, suolaa, pippuria, uuniin 200 c vähän yli puol tuntia). Mutta miksi mun myskikurpitsani ovat keltaisia sisältä, eikä oransseja? Eikä ne ollut yhtään kovia leikata, kuten kaupasta ostetut on olleet. Ei sillä, että valittaisin. :wink: Onko tämä lajike sellainen? Vai onko se voinut risteytyä patissonin kanssa, joita mulla on siinä ihan vieressä?

Kesäkurpitsat ovat vihdoin kasvaneet tosi hyvin pitkän odottelun jälkeen. Patissoneja on tullut ja tulee vielä vaikka kuinka paljon. Tomaatteja kypsyy myös nyt nopeaa tahtia.

Juurekset ovat onnistuneet tosi hyvin! Kasteltiin niitä kyllä ahkerasti kuivalla kaudella. Porkkanaa olen pakastanut paljon eri mudoissa esikeitettynä, soseena ja raakaraastena. Harkitsen tekeväni myös porkkanasäilykettä, samaan tapaan kuin punajuuria, koska pakastimet alkavat olla kohta ihan pullollaan mutta jääkaapissa on hyvin tilaa. Tiedä sitten, onko porkkanasäilyke edes hyvää mutta voisihan sitä kokeilla. Omppuja tulee mukavasti ja luumujakin jonkin verran. :smt038
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Se ei ollut valmis vielä. Myskikurppa on parhaimmillaan parin-kolmen kuukauden säilytyksen jälkeen. Ne on useimmiten raakoja vielä korjauuaikana ja kypsyvät vaihtaen väriä muutamassa kuukaudessa. Sekä kuori että malto vaihtaa väriä, mallosta tulee kirkkaan oranssi ja kuoresta beesi/ruskea ainakin waltham butternutiin ja longe de niceen. Minkä värinen kuori oli, oliko ruskea kauttaaltaan? Mutta kuten huomasit, ne ovat herkullisia vaikka eivät ole valmiita.
Meillä kesäkurpitsat junnaavat edelleen, kuten kaikki muutkin kurkkukasvit paitsi myskit. Ekat maissit syötiin tänään, niitä tulee hyvin. Tomaattia tulee täälläkin, ensi talvena ei tarvitse ostaa tomaattimurskaa eikä perunaa.
Luumuja tulee vähän ja omppua ei ollenkaan. Marja-aroniaa tukee paljon, tänään keitin hyytelöä ja uutena kokeiluna laitoin raakamehua tulemaan jospa se uppoaisi, kun tuo aronia ei oikeen maistu paitsi tuo ihana, hienostunut, aromaattinen hyytelö.
Porkkanasäilyke kuullostaa mielenkiintoiselta, kerro sitten miltä maistuu .
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Okei! Kiitos Maattari! Siitähän se sitten johtuu tietysti, olivat myskit vielä kesken. Olin jotenkin vain kuvitellut, että ovat jo pienenä oransseja sisältä. :) Kuori oli toisessa korjaamassani vielä hivenen vihreäraidallinen, toinen oli sellainen hennon vaalean ruskea. Nää on mun ihan ekat kasvattamani talvikurpitsat, joten koko kypsymisprosessi on mulle vielä opettelua. Ei kai niitä silti ole haitallista syödä, vaikka eivät ole valmiita? Meinaan, että kun niitä nyt näyttää tulevan paljon, ja ovat herkullisia, kyllä niitä tekee mieli syödä jo ennen varastointijaksoa. Mikä on sopiva varastointilämpötila niille? Pitääkö olla pimeää vai voiko olla valoa? Mun suunnitelmissa oli pakastaa myskikurpitsaa keitettynä ja soseutettuna, mutta eihän niitä tietenkään pakastaa kannata jos säilyvät hyvin muutenkin pitkään ja löydän niille sopivan paikan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei ole haitallista syödä raakana, sehän on paremman makuinen kesäkurpitsa, näin meilläkin tehdään. Joka vuosi tulee monta niitä huonosti hedelmöittyneitä joiden päät rupeavat kellastumaan mutta ne kasvavat kuitenkin aika isoiksi, ne syödään pois kesän mittaan.
Myskit säilyvät hyvin huoneenlämmössä. Mulla ne on hyllyllä pojan huoneessa. Niille olisi hyvä olla noin 25-27 asteessa muutama viikko korjuun jälkeen jotta kanta korkkiutuu hyvin mutta sehän on aika vaikea järjestää, varsinkin jos niitä on paljon. Hyvin toimii huoneenlämpökin, eikä tarvitse olla pimeässä. Mä koitan kääntää ne viikottain. Jossain olen nähnyt ohjeen jossa kehoitettiin pyyhkimään kurpat atamonvedellä mutta en ole kokeillut kun säilyvät hyvin ilmankin. Me syötiin viimeinen viimevuotinen heinäkuussa. Ihan hyvä oli, vähän kuivunut sisältä.
Osa kurpista, yleensä ne ekat kehittymään lähteneet, ehtivät aloittaa värin vaihtamisen jo kasvimaalla mutta suurin osa on vielä, ainakin meillä, ihan vihreitä korjattaessa. Koska olen laiska enkä jaksa pelata harsojen kanssa korjaan ne kun luvataan hallaa ensimmäisen kerran.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Paljon kiitoksia! Näillä ohjeilla meilläkin varmaan onnistuu. Hyvä, että huoneenlämpö käy. Löydän niille kyllä paikan. :smt001 Pelkäsin jo, että jos ne vaatii kellarin niin sellaista meillä ei ole. Ihan mahtavaa, että tällaista herkkua pystyy itse kasvattamaan!
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Täällä e_savossa on kaikki ihan vinksallaan sadon suhteen. Kesäkurpitsat jotka normaalisti antavat vähintäänkin hyvän sadon, ovat nyt vaiheessa- myskit pukkaavat vaan kukkaa, ufoissa on pieniä alkuja paljon, vihreä ja keltainen kesäkurpitsa tekevät paljon pieniä alkuja jotka alkavat mädäntyä päästä. Ei edes sosekeittoa ole saanut. Heinäkuun alussa oli niin kylmä yö että muutama kurpitsanlehti vioittui. Sipulit ovat pieniä, lantun söi ötökät , pieni pätkä punajuuriviä vaikuttaa kohtuulliselta, porkkanat multasin ja annan olla lähes lumentuloon. Papuja kohtuullisesti. Perunassa on vain yksi iso tai kolme pientä alkua. Perunamaa on hieman kauempana silmäin alta, kesämökkinaapuri oli jättänyt huolimattomuuttaan vesihanan viikoksi auki, sieltä pumppautui mahtimäärä klooripitoista vettä pellolle. Eivät perunat tykänneet moisesta kastelusta vaan varret kellettyivät. Maakin liettyi kivikovaksi, en saanut mullattua kuokalla vaan piti kutsua traktorimies apuun koneineen. Tomaattia kiitettävästi!
Omenoita on kymmenkunta kappaletta tulossa, luumuja vähän enemmän. Talouspäärynä Aune antaa kohtuullisen sadon ja muutama Tonkotjavka on tuloillaan. Onpa siis erikoisia ilmoja pidellyt. Amatsoninlilja joka normaalisti kukkii talvella, on nyt täynnä nuppuja ja alkavaa kukintaa, sai siis riittävän kylmäkäsittelyn kuistilla jo heinäkuun alussa.
Mustikoita en löytänyt yhtään, onneksi on vielä edellissatoa sen verran että talven yli pääsee. Yhden kanttarellikastikkeen sain tehtyä kun löysin järven rannasta pienen rykelmän. Eipä ole sen jälkeen sieniä näkynyt.
Jos omavaraistaloudessa tällä sadolla olisin niin keväällä olisi nälkäkausi edessä, niin heikosti on mennyt
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tänään säilötty puna ja raitajuuria yhteensä 3,5 kg. Ihan surkea sato :smt009 Keltajuuret on vielä maassa mutta ei niitäkään ole kuin ehkjä 1,5 kg. Normisti säilön 10 kg ja pakastan esikeitettynä saman verran. En tiedä miksi eivät, yhdessä sukulaisensa mangoldin kanssa eivät halunneet kasvaa tänä vuonna, eiväthän nuo ole kovin kylmänarkoja ja kasteltukin on, yyyh :smt010
Eka kesä kun kasvatin raitajuuria, ei niistä kovin kaunis säilyke tullut, kuvissa ovat paljon nätimpiä, ei jatkoon täällä.
Viimeksi muokannut Maattari, 11 Syys 2019, 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Perunannosto aloitettu, hirveän isoja tänä vuonna. Jussi oli viime vuonna hyvää, mutta tänä vuonna tuli surkea sato ja
rutto. Ei jatkoon. Viereisillä sängeillä siiklit ihan normaalista isokokoisiin, ei mitäään vikoja. Perunoita on vielä suurin
osa nostamatta. Punajuuret kasvoi yllättävän hyvin, isoja ja sileitä, niihin ei mikään peto iskenyt.

Pinaattia olen koko kesän syönyt ja vielä tulee uusia lehtiä, samoin mangoldia riittää. Purjo näyttää hyvältä, en ole vielä
nostanut ensimmäistäkään.

Kasvihuoneet oli tänä vuonna pettymys! Surkea sato kaikesta tuuletuksesta huolimatta. Kyllä kurkkua ja tomaattia on
saatu ihan kiitettävästi, tomaattia säilöntäänkin, mutta jotkut tomaattilajikkeet ei tehnyt ensimmäistäkään
hedelmää, kukkia vaan. No, ensi vuonna puolet vähemmän taimia ja muutenkin lajikekarsintaa rankalla kädellä. :smt003
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No niin, alkaa tämä kausi olla lopuillaan. Pakastimessa 7 kg sugar snapeja, 5,5 kg papuja, 30 maissintähkää, 14 kg tomaattia+ tomaattikastiketta/murskaa vuodeksi ja vajaa kilo inkivääriä. Pakastimessa ei ole yhtään mangoldia tai esikeitettyä punajuurta eikä myöskään chiliä, onneksi on viimevuotisia chilejä vielä vuodeksi.

Kellarissa perunaa vuodeksi sekä meille että eläimille, hillot, hyytelöt ja mehut vähintään vuodeksi, 2 purkkia etikkapunajuuria, 2 pientä purkkia kesäkurpitsarelissiä. Kellarissa ei ole yhtään etikkakurkkupurkkia eikä kurkkusalaattipurkkia.
Sisällä 60 kg myskikurpitsaa ja sipulia ja valkosipulia vuodeksi.
Porkkanat, palsternakat ja mustajuuret ovat vielä maassa ja syödään syksyn mittaan pois.
Kasvarissa mansikkakoiso antaa vielä satoa, sitä on tullut ja tulee vieläkin reilusti vaikka taimia on vain 3 kpl. Hyviä ovat ja syödään tuoreeltaan. Laitan kyllä ensi vuonnakin mutta menestyykö tuo ulkona vaikka lavakauluksessa kun vie melko lailla tilaa kasvarissa?
Lopulta meni ihan hyvin näin omavaraistelijan näkökulmasta, paljon ei tarvitse kasviksia kaupasta ostaa ensi talvena ja omillaankin pärjättäisi eikä edes tulisi nälkä eikä puutostauteja :smt005
Tänä vuonna kasvatin ekaa kertaa amppelitomaatteja ja nekin ovat tulleet jäädäkseen. Helppo tapa lisätä tomaattisatoa, sitähän tulee yllättävän paljon. Mulla oli tumbling tomia ja 100x1000. Tumbling tom menee jatkoon mutta ei tuo 100x1000, aivan liian pieniä ja työläästi poimittavia hedelmiä vaikka hyvänmakuinen ja makea onkin. Onko kellään vinkata hyvänmakuista, lue makeaa, ohutkuorista punaista tai oranssia amppelitomaattilajiketta ensi kesäksi?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Jopas sulla Maattari on kotivaraa! Meillä tomaatteja ei säilötä eikä pakasteta, ihan vaan syödään ja pari purkkia paholaisen
hilloa olen tehnyt. Metsästäjäperheessä pakastimet tarvitaan muuhun käyttöön. Kellari on täynnä perunaa ja suolasieniä,
vanhoja mehuja ja hilloja riittää, niitä ei vaan tule koskaan käytettyä. Kymmenkiloisia kurpitsoita on sisällä kovettumassa,
maissit on syöty.

Pinaattia on pakkaseen menossa (on mulla yksi laatikko kotipakastimessa vihanneksia varten) papujen ja
kohta kerättävien mangoldin ja purjon lisäksi. Persiljaa tulee jumalattomasti, tilli on jo pakastettu. Vierastan persiljan kuivattamista,
mun mielestä siinä katoaa maku. Pakkasessa onkin jo monta pussillista.

Ikinä ei ole tullut näin suurta ja hyvälaatuista ja valitettavan suurikokoista satoa perunasta! Punajuuretkin onnistui, tässä on syöty
semmosia puolesta kilosta kiloon painavia viikottain. Loput, maassa vielä olevat, on normaalikokoisia.

Summa summarum, sato kasvihuoneista oli pettymys, avomaalta positiivinen yllätys.

Mulla paras amppelitomaatti on ollut ihan tavallinen Tumbler. Tänä vuonna ei muita pieniä tai kirsikkatomaatteja
ollutkaan, ensi vuonna täytyy varmaan jotain kirsikoitakin laittaa, ainakin Black Cherryä ja jotain keltaista.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Hauskaa lukea, mitä kaikkea olette saaneet talteen talven varalle. Mulle tulee aina hyvä mieli siitä, että on mahdollisimman paljon itsekasvatettua ruokaa säilöttynä. Kai siitä tulee turvallisuuden tunne. :smt001 Mitä suurempi omavaraisuus, sen parempi. Meillä tulee yleensä kaikki käytettyäkin, niin koen ruoan kasvatuksen omiin tarpeisiin oikeasti merkityksellisenä. Ja tavallaan homman suola on siinä, että vaikka melkein joka vuosi jonkun kasvatus epäonnistuu, niin sitten joku muu onnistuu yli odotusten. Chilit ja paprikat kuoli meillä jo pieninä taimina ja päärynät putosivat raakileina kaikki pois, mutta yllätyksenä tuli tänä syksynä pähkinä! Yli kymmenen vuotta meillä on ollut kaksi pähkinäpensasta lähinnä koristeina, hitaasti ovat kasvaneet. Viime vuonna ne vihdoin yltyivät hurjaan kasvuun ja tänä vuonna pähkinät ehtivät kypsyä ja niitä on nyt ekaa kertaa poimittu talteen.

Meillä on vuoden tarpeiksi sipulia, porkkanaa, puna-, raita- ja keltajuuria, palsternakkaa, kesäkurpitsaa, mangoldia, myskikurpitsaa, viinimarjoja, omenaa eri muodoissa, aronioita, tilliä ja muita yrttejä. Jonkin verran on tallessa myös mustikoita, karviaisia, pensasmustikkaa, luumuhilloa, perunaa ja niitä pähkinöitä. (Jotain varmaan unohtui näiltä listoilta.) Viinirypäleitä tuli muutama terttu, mutta ne on jo syöty. Omia mansikoita tuli vain tuoreeltaan syötäväksi, mutta sattumoisin saimme yksiltä vierailta tuliaisena laatikollisen luomumansikkaa jotka pakastin. :)

Tomaatteja en tänä vuonna pakastanut, vaan ne on syöty sitä mukaa. Sisällä on nyt pari kiloa kypsymässä vielä; kasvari on tyhjennetty. Inkiväärit jäivät pieneksi, joten niitä tuli lähinnä maistiaisksi. Olisivat tarvinneet varmaan lisäaikaa. Vielä on maassa vähän perunaa, porkkanaa ja muita juureksia ja jonkin verran on omppuja puissa. Näitä käytän päivittäin kunnes loppuvat tai tulee talvi.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minustakin on kiva lukea mitä ihmisillä on säilöttynä ja kellareissa :smt045 Määrätkin ovat kiinnostavia. Minunkin listasta puuttui ainakin marjat ja varmaan jotain muutakin.
Komppaan Aleksandraa tuosta omavaraisuudesta, turvallisuudentunteesta ym. Kaupassakaan ei tarvitse käydä kuin kerran pari kuukaudessa. Meilläkin tulee kaikki käytettyä, nyt kun lapset ovat omillaan voi panostaa enemmän kasvispuoleen, mieskin on opetettu syömään ja pitämään kasvispainotteisesta ruoasta.
Vaikka minua puutarhahommat ja säilöntä tökkii pahasti aina tähän aikaan vuodesta ensi kauttaa suunnittelen jo kuitenkin täyttä häkää, sehän ei ole raskasta työtä :smt003 Kaurajuurta ajattelin kokeilla ensi vuonna, onko kukaan kasvattanut ja ovatko hyviä? Jotain uutta lehtivihreääkin pitäisi mangoldin lisäksi keksiä, ei kuitenkaan pinaattia, ehdotuksia?
Tällä viikolla olisi tarkoitus saada puutarha talviteloille, valkosipulit kylvän kuitenkin vasta muutaman viikon päästä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Pähkinöitä! :)
Kuva
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ihania pähkinöitä, nam!
Jankkaan vielä mansikkakoisoista. Mansikkakoisoja syödään yhä edelleen. Iso osa piti poimia raakana, google väittää että kypsyvät mutta nyt alkaa loppua usko, siis kypsyvätkö? Osa kypsyy hyvin mutta osa ei näytä tekevän yhtään mitään.
Muuten täällä vaan nautitaan kerätystä sadosta ja käännellään ja ihaillaan kurpitsojen värin vaihtamista. Osa oli liian raakoja poimittaessa eivätkä vaihda väriä, ne on syöty itse ja annettu eläimille koska eivät myöskään säily kovin hyvin. Talveksi niitä jää joka tapauksessa yllin kyllin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin