Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Nosiis mä en sen paremmin tiedä mitä tää syöttämäni rehu on, munintarehuksi sanotaan, en tiedä sen paremmin merkistä tai mistään, kun tuttavat ämpärissä ovat aina antaneet kesäksi. :smt017

Sitä siis, ja vihreää nyhdän ja tarhastakin löytyy, sitten kotipöperöä, kaikkia tähteitä, kuivatettuja munankuoria ja soraa tietty on tarha täynnä, pähkinää, leipää, matoja sun muita hyönteisiä syövät tarhassa koko ajan...
lomittaja

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

Kuulkaas. Mä innostuin siivoileen kaappeja ja löysin 4 kiloa vähä parasta ennen -pvm ylittänyttä ruisjauhoa. Voisinkos jotenki koittaa niitä tarjoilla kanasille vai viskaanko suosista roskiin? Jostakin olin lukevinani, että ei hyvää. Mutta miten sitä vois antaa, jotta ei olis sit kovin pahaa? Emmä nyt sentään mitään ripsaa kertuille ja pojille toivo.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minä olen kanssa pähkäillyt kun on noita jauhoja mennyt parasta ennen päivämäärä, voisiko niitä kanoille antaa esim. vehnä,-ohra,-ruisjauhoja ja mannaryynejä! :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä voi antaa. Ruista pitää antaa muun pöperön seassa pieniä määriä kerrallaan, ettei tule ripsaa. Näin joulusiivouksen alla kannattaa muuten mainita naapurinrouvillekin, että tuovat vaan sitten kaapin kätköistä löytyneet vanhentuneet (muttei vielä kävelevät) yllätykset kanalaan. :smt003
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Olen nyt lukenut mielenkiinnolla näitä erilaisia ruokintajuttuja ja koittanut kerätä listaa mitä kaikkea kanoille voi syöttää. Olen päässyt seuraavaan tulokseen:

- Nokkonen kuiva, keitetty
- Vadelman lehdet kuivattu
- Kuiva lehtevä heinä
- keitettyjen perunoiden kuoret,ruoantähteet
- Kaali,lanttu,porkkana raakana, vihannekset - keitettynä
- piimää, viiliä, rahkaa, jugurttia, juustoa
- Kalaa keitettynä
- marjoja tuoreina tai pakasteina
- Makaroonia keitettynä
- Pellavarouhetta
- Herne liotettu kuiva
- lihaa
- ohraa, kauraa, vehnää kokonaisina tai hiutaleina
- Leipää kuivana, liotettuna
- härkäpapu keitettynä
- pähkinää
- herne-maissi-paprika-pakaste
- kananmunaa, kuorineen,
- Hedelmiä tuoreena tai keitettynä?

Lisäksi tietysti kanan kalkki, kivennäiset,teolliset rehut ja muut tarpeelliset. Voisiko tätä listaa täydentää niin, että olisi vaikkapa yksi hoito-osasto, johon kerätty myös nämä ruoka-aineet, mitä kanalle ehdottomasti EI saa antaa.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mä harrastan meillä välillä jääkaapin tyhjennystä niin, että kaikki ylijäämäruoka tai pari päivää vanhentuneet ruuat päätyvät kanoille. Eilen viimeksi vein aika sekotuksen kaikkea mahdollista: kuttufetaa, jugurttia, keittoa, kananmunan kuoria, puuroa .... Pääasiallisena ruokana meidän kanoilla on kuitenkin kaura, puolitiiviste, kalkki ja vesi.
kukkamaa

Viesti Kirjoittaja kukkamaa »

Tosta jääkaapin tyhjennyksestä tuli mieleen, et meillä jää aina erilaisia marjahilloja syömättä. Saadaan niitä aika paljon ihmisiltä lahjaksi eikä juuri käytetä itse. Voisiko niitä siis jotenkin antaa kanoille?
Saan työpaikan ruokalasta salaattia yms ja olen huomannut, että raasteiden sekaan laittavat vissiin etikkaa tai jotain hapanta kun haisee... eikä kanat oikein siihen ole koskeneetkaan kun en aluksi sitä tajunnut. Tuskin siitä etikasta kuolemaksi on?

Jossain oli puhetta koirien jauhelihoista. Annetaanko ne siis nimenomaan raakana? Onko sortilla väliä? Eli possut ja mahat käy kaikki?

Mites sit auringonkukan siemenet. Eikös niitä voi antaa ihan kuorineen niin onpahan tekemistä?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä tarjoan kaikkea paitsi pilaantunutta ruokaa.

Syövät mitä syövät. Sain juuri kassillisen "yliaikaisia" hilloja. Ei siis homeessa, niitä aina purkillinen sillon tällön.
Sitä en usko että kana osaa kuoria aurinhgonkukan siementä.
Mutta yleisohjeena: kana on kaikkiruokainen periaatteessa. Ruista vain ei liikaa saa antaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oon mä heitelly auringonkukan siemeniä kourallisen silloin tällöin. Innoissaanhan nuo ainakin "herkkumerkkiä" kurluttaa ja johonkin ne häviää.. Syönevätkö sitten kokonaisina? (Taitaahan ne mahtua, jos kerran hiirikin mahtuu..)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mietin tuota, että olisko kivipiiras niin tehokas että rikkois ne kuoret! En ikinä kakoissa ole mitään kiinteää nähny joten aika tehokas jauhin se taitaa olla!!???
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kuorineen syövät auringonkukan siemenet...olen kädestä syöttänyt. Kova kuorihan niissä on, mutta onhan se jyvissäkin. Melkoinen mylly siellä jauhaa! Näin talvisaikaan kannattaa pitää soraa koko ajan esillä, ettei pääse jauhinkivet loppumaan.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Minkälainen rae koko siinä kanan sorassa pitäis olla, käykö villeri vai onko liian hienoa. Entäs hiekoitus sepeli onko se liian isoa?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Sopiva hiekan raekoko on suunnilleen sama kuin kanankalkin rakeet, voisi kai sanoa?
Filleri on ihan liian hienoa, hiekoitussepeli voisi olla sopivampaa.
Mua harmittaa kun kippasin joskus akvaarioista hävitetyt pohjasorat vaan pitkin pihoja, se kun olisi oikein sopivaa raekooltaan.
Pikkutipujen ekaksi hiekaksi oon antanut 0,5-1,2mm puhallushiekkaa (mitä on ostettu akvaarioihin sitä soraa korvaamaan).
Kyllä ne kanat osaavat itse valita, jos valinnanmahdollisuutta on, sopivamman kokoiset sorarakeet. Eivätkä liian isoja kiviä niele.

Noita auringonkukansiemeniä mietin syksymmällä, josko ostaisi sellaisen ison säkin talvirehuksi kun niitä marketeissa edullisesti myydään. Mutta jätin sitten kun mietin minkä verran kanalla kuluu energiaa niitten kuorien jauhamiseen kivipiirassa, onko se vähän plus miinus nolla syöttää niitä energiarehuna? :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa kirjoitti:Sopiva hiekan raekoko on suunnilleen sama kuin kanankalkin rakeet, voisi kai sanoa?

Kyllä ne kanat osaavat itse valita, jos valinnanmahdollisuutta on, sopivamman kokoiset sorarakeet. Eivätkä liian isoja kiviä niele.
Aivan...kanankalkkirae on hyvä mittakaava eli olisko se semmoista keskimäärin viismillistä? Jonkin verranhan myös kalkkirae toimii jauhinkivenä, mutta sora on kuitenkin hyvä olla olemassa.

Se onkin jännä näky, kun kana nappaa kiven nokkaansa, pyörittelee sitä aikansa ja ikäänkuin mittailee, että oisko tää nyt hyvä :smt003 Nielaisee, jos on, ja pudottaa pois, jos ei ole.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mistä te hankitte sitä soraa kanoille. Mä en asiaa murehtinu sen kummemmin kun kesällä nuo otti pihalta sen mitä tarvi, mutta nyt heräsin tajuamaan että jestas.. meillähän on nyt ollu jo muutaman päivän ajan kaikki jäässä ja lumen alla (no älä :roll: - dille...) Niin että mistäs mä nyt sitten sen soran ja hiekan niille otan :smt017 En sitte pölöjä tajunnu hyvän sään aikaan sitä tuolta kaivella talteen :banghead:

Joskus tuntuu et mein kanat vois varmaan ihan hyvin kulkee tälläsen kyltin kans ku mun kans hengailevat :sign3:

Joten armaat ystäväiset.. :oops: :help:
Vastaa Viestiin