Hiekkapaperi munat ???

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sannikki

Re: Huono munan laatu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kuoren mysteeri johtuu vissiin ihan liiasta ulkoilusta, Kerttu munii 12-14 välillä, ja oon lasken ne aamusta heti ulos. Noh oon nyt 3 päivänä pitänyt kanalan oven säpissä 12 asti, munan kuori on palautunut ja näyttää taas hyvältä :smt045 ilmeisesti syynä oli ulkoilun aiheuttama kalkin syömisen unohtaminen... Toivottavasti myöhempi ulkoiluaika auttaa lopullisesti.
tosimummo

Re: Hiekkapaperi munat ???

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Vapaasta päivittäisestä ulkoilustako lie johtuu meilläkin, kun hy-linet munii hiekkapaperimunia. Toisinaan tulee sileitä, mutta joskus taas ihan kauttaaltaan tasaisen "hiekkapaperisia". :smt017
sinttu_i

Re: Hiekkapaperi munat ???

Viesti Kirjoittaja sinttu_i »

Jostain luin, että joku tilapäinen kalkin imeytymishäiriö aiheuttaisi useimmiten :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Hiekkapaperi munat ???

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Yksi kanoistani on muninut pelkästään hiekkapaperimunia noin vuoden. Olen kovasti pohtinut mistä ihmeestä tämä johtuu. :smt017 Voikohan kyse olla vain yksilöllisestä ominaisuudesta?

Kyseinen kana (meillä emon alla kuoriutunut) muni ihan aluksi tavallisia sileitä munia, mutta jossain vaiheessa, melko pian, ne sitten muuttuivat karkeaksi kuoreltaan. Mitään sairauden oireita en ole sillä koskaan havainnut. Yksi kummallinen piirre tällä kanalla kuitenkin on. Sen vuorokausirytmi on jotenkin väärä. Kesällä se meni usein vasta illalla pesään munimaan, siinä vaiheessa kun muut olivat jo yöpuulla. Ja nyt talven aikana se on silloin tällöin harvakseltaan muninut orrelta yöllä. Muna on mennyt säpäleiksi orsien alla olevaan lantalaatikkoon, jossa on verkko päällä, joten todisteet ovat säästyneet. Liittyyköhän outo vuorokausirytmi ja karkea munankuori yhteen? Onko kellään muulla havaintoa tällaisesta yhteydestä? Kun en tiedä, mistä on kyse, en ole laittanut sellaisia munia esim. haudottavaksi, vaikka ovat muuten ihan normaaleja munia. Olisi hyvin mielenkiintoista saada selville mistä on kyse. :smt001
Vastaa Viestiin