Mistä munamerkistä haudontaan valkoisia tehoja?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
MariaK
Mistä munamerkistä haudontaan valkoisia tehoja?
Pitäisi saada haudottua muutama valkoinen tehotyttö, osaisiko joku vinkata mikä merkki kannattaa valita. Jonkun mielikuvan mukaan luomumunat olisivat järjestään ruskeita..? 
-
TiuTiu
Re: Mistä munamerkistä haudontaan valkoisia tehoja?
....tuntuu vähän siltä että turha toivo
.Mie oon yrittänyt leikkiä hautomakoneen kanssa noita tehotyttöjä....kotimunista ja jopa kaupankin mutta ei ole vielä tullut vastaan sitä munaa joka olisi tuosta rodusta alkanut lisääntymään.
Kukko minulla on tai jopa kaksikin mutta hedelmöittynyttä munaa ei vaan ole syntynyt tehotytöille.
En tiedä onko sit jollakulla muulla onnistunut haudotus/tiputus mut mie oon toivoton ainakin noiden tehareiden kaa.
Kyllä muun rotuiset kanat munii samoille kukoille poljettuja yksilöitä....ja tipuja siunaantuu joka hautomakerta oli se sit koneessa tai kanalla itsellään.
Tai sit mie en vaan yksin kertaisesti ossaa tehdä hommaa oikein.
Vielä se että olen valottanut hautomakoneen munat jotka ovat tehojen munimia niin minkäänlaista kehitystä ei synny.
.Mie oon yrittänyt leikkiä hautomakoneen kanssa noita tehotyttöjä....kotimunista ja jopa kaupankin mutta ei ole vielä tullut vastaan sitä munaa joka olisi tuosta rodusta alkanut lisääntymään.
Kukko minulla on tai jopa kaksikin mutta hedelmöittynyttä munaa ei vaan ole syntynyt tehotytöille.
En tiedä onko sit jollakulla muulla onnistunut haudotus/tiputus mut mie oon toivoton ainakin noiden tehareiden kaa.
Kyllä muun rotuiset kanat munii samoille kukoille poljettuja yksilöitä....ja tipuja siunaantuu joka hautomakerta oli se sit koneessa tai kanalla itsellään.
Tai sit mie en vaan yksin kertaisesti ossaa tehdä hommaa oikein.
Vielä se että olen valottanut hautomakoneen munat jotka ovat tehojen munimia niin minkäänlaista kehitystä ei synny.
-
MariaK
Kiitos vastauksesta. Mieluusti kuulisin myös vastakkaisa kokemuksia
eikö jollain ollut kuvaa joskus valkoisesta kaupan munasta haudotusta kukosta vai muistelenko ihan väärin.. Tykkäisin että tehojen munat erottuvat muun rotuisista värillään niin osaisi keväällä laittaa koneeseen oikeaa rotua.
-
mokomaki
mie olen hautonu joskus valkosista munista ja tuli valkosia...kukkoja!
mikähän se merkki oli...häätyy kattoa ku käy kaupassa nii tulee varmaan mieleen paremmin. järin hyvä tulos ei ollu, 16 munaa koitin ja sain 2 kukkoa...
-
pikkupi
- kääpiö-kochin
Haudotin kahdeksaa Eldoraado munaa samalla kun kahdeksaa omaa maatiasmunaa koneessa. Kaikki kahdeksan omaa kuoriutuivat tehomunista kaksi, muut olivat hedelmöitymättömiä. Ovat vielä niin pieniä etten osaa sanoa ovatko kanoja vai kukkoja. Valkoisia niistä varmaan tulee. Ovat poikasina pienempiä kuin maatiaiset, vaikka munat olivat aika lailla isompia, kuoriutuivat 4 päivää maatiasmunia myöhemmin. Samaan aikaan panin koneeseen. 
-
Muffe
Minulla on omien ruskeitten hydridien munista tullut tipuja. Jostain syystä nuo tehotytöt ovat kukkojen mieleen kun välillä polkevat niitä turhankin innokkaasti. Varmaan johtuu suvuistakin että kuinka sisäsiitosta niissä on ja kuinka hirveä jalostus takana. Itse olen kokeillut kaupan luomu munia eikä niistä ole kertaakaan tullut yhtään mitään.
-
SannaKle
Minun tuttu hautoin valkoisista munista, merkkiä en tiedä mutta ihan Prismasta osti ja valkoisia kanoja tuli. Ovat aloittaneet jo muninnankin. Eikö niistä valkoisista tule valkoisia ja ruskeista ruskeita. Mä haluaisin niitä ruskeita hy-linejä, pitää kattoa jos seuraavalla hautomiskuumeisella kokeilis haudottaa.
-
TiuTiu
"SannaKle" kaupassa ....Kainuussa tuotettuja Konapin kanamunat on ruskeita munia.
On kuullema kukkokin kanalassa jos niistä saisit.
On kuullema kukkokin kanalassa jos niistä saisit.
-
gallinita
Mulla on ruskeita munatykkejä (hy-line) ja reippaasti polkeva maatiaissekoituskukko. Vuodenvaihteessa pistin satsin munia koneeseen ja 11/12 lähti kehittymään, vaikkakin neljä hyytyi matkan varrelle. Topakoita tipuja tuli, tosin siis sekuleita. Luomumunat voivat olla yhtä hyvin valkoisia kuin ruskeitakin, vaikka luomumuna yleensä mielletään ruskeaksi. Valkoiset hybridit munivat valkoisia munia ja ruskeat ruskeita. Kaupan munista, edes luomumunista, on vaikeaa saada haudottua tipuja, sillä vaikka luomukanalassa olisikin kukko, ei se millään ehdi polkea kaikkia kanoja. Kyllähän täällä munanetissä monikin on kertonut kaupan munista tipuja hautoneensa, mutta se taitaa olla kuitenkin tuurista kiinni. Ja kivahan se on jos onnistuu hommassa, siinä ei tule kanalle paljon hintaa
Sitä en sitten tiedä, miksi pienkanalassa jossa on vain muutama kana ja polkeva kukko, on vaikea saada munia kehittymään. Joskus nuorten kanojen munissa on huono itävyys ja suuri kuolleisuusprosentti, mutta en ihan usko että tästäkään nyt olisi kyse 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ns. tehotytöt ovat semmoisia hybridejä, että niiden jälkeläisistä tulee myöskin sekuleita. Niistä ei tule esim. samoilla munintaominaisuuksilla varustettuja kuin emonsa ovat, mutta se ei haitanne harrastekanalassa.
Onko Konapin kanala muuttanut toimintaansa, kun se vielä hiljattain oli virikehäkkikanala? Jos se on vielä virikehäkkikanala, niin kukon sijainti voi olla aika haastava tipuja ajatellen
Onko Konapin kanala muuttanut toimintaansa, kun se vielä hiljattain oli virikehäkkikanala? Jos se on vielä virikehäkkikanala, niin kukon sijainti voi olla aika haastava tipuja ajatellen
-
Tuulia
Mä haudotin kaupan munia ja sain yhden tipun joka oli kana, mutta se oli lisääntymiskyvytön, kerran silkkikana hautoi sen munia ja kerran kokeilin hautomakoneella mutta kaikki munat olivat tyhjiä.
Nyt mulla on valkoisia tehoja haudotin ne itse äidiltä saamastani munista, äidin kanat taas on haudottu itse kaverilta tulleista munista, kaverin kanat ovat kotoisin someron munintakanalasta, eli sieltä ainakin saa sellaisia kanoja jotka ovat lisääntymiskykyisiä, luulen että ovat lohmanneja.
Iävyys noissa munissa oli myös hyvä jos en nyt ihan väärin muista niin oli vain 1 tyhjä 12 munasta.
Nyt mulla on valkoisia tehoja haudotin ne itse äidiltä saamastani munista, äidin kanat taas on haudottu itse kaverilta tulleista munista, kaverin kanat ovat kotoisin someron munintakanalasta, eli sieltä ainakin saa sellaisia kanoja jotka ovat lisääntymiskykyisiä, luulen että ovat lohmanneja.
Iävyys noissa munissa oli myös hyvä jos en nyt ihan väärin muista niin oli vain 1 tyhjä 12 munasta.
-
Pirjo
...edellä oli jollakin puhetta että ruskeista munista tulisi ruskeita kanoja; ei pidä paikkansa!
minulla kuoriutui eldoradon luomumunista -niistä ruskeista -yksi tipu ja siitä tuli valkoinen kana. Tosin kanasella on pari ruskeaa täplää selässä mutta muuten on kerman valkoinen
. vilä ei kanaseni muni koska ikää on vasta kaksi ja puoli kuukautta ...ja eihän sitä oikein varmasti vielä tiedä vaikka alkaisi vielä kiekumaankin -kun ei ole vertailukohdetta, mutta mielestäni aika pienellä harjalla varustettu.
minulla kuoriutui eldoradon luomumunista -niistä ruskeista -yksi tipu ja siitä tuli valkoinen kana. Tosin kanasella on pari ruskeaa täplää selässä mutta muuten on kerman valkoinen
-
pikkupi
- kääpiö-kochin
Niin ja sen voi värikin vielä muuttua, kunhan siitä hieman vanhenee. Ei tosin vallan ruskeaksi, mutta kirjavuutta hyvinnii voi tulla lisää.
-
MariaK
Kiitos kommenteista! Täytyy varmaan hullun yrittää, vaikka reisille meneekin;) Ehkäpä otan sitten suosiolla noita ruskeita jostain, varmaan niidenkin munat tunnistaa muista isommasta koostaan kun haudontojen aika taas tulee. Talveksi pitäisi saada edes pari munijaa kun muut vetää lonkkaa..
-
vattumato
Hejsan! Minulla on muutama valkoinen tehotyttö (leghorn hybridi dekalb) ja kukkona leghorn maatiassekoitus, 75 % maatiaista ja haudotin viime kesänä muutaman munan, uudet tytöt ovat tosi hyviä munijoita mutta leghornin säikky luonne on poissa. Ovat luonteeltaan aivan ihania, syliin tuppaa väkisin, eivät säiky joka risahdusta ja tosiaan munivat tosi hyvin. Jos kiinnostusta on tipujen suhteen on, voisin haudottaa kesällä koneessa jos vaan ottajia riittää... omat tilat kun tulee ahtaaksi. Lapset halajaa tipuja, mutta antaisin sitten pientä korvausta vastaan tipit uuteen/uusiin koteihin. Kukot myös, meillä kukaan ei niitä pysty pataan laittamaan. Kirjottelen ensimmäisiä kertoja ja en tiedä miten yht.otot onnistuu parhaiten ilman että laitan tähän yht.tietoja. Kiinnostuneet kertoilkaa, valkoisia tehotipuja mustilla pilkuilla olisi tosiaan tilauksesta saatavilla tosi halvalla, itelle ilo tipeistä suurempi.