Aloitteleva kanatarhuri

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maari

Aloitteleva kanatarhuri

Viesti Kirjoittaja Maari »

Meillä on valmistumassa talvikanala, sellainen pulpettikattoinen ulkomitoiltaan 3.2m x 2.2m. Rakennukseen tule pieni eteinen jossa sitte voidaan säilytta rehusäkkiä ym tarpeellista tavaraa. Kanoille jää tilaa 2.2m x 2.2m. Eihän se mitenkää iso ole mutta voisin kuvitella että on ihan riittävä.
Suunnitelma minulla olis seuraavanlainen:
- pesät tulis eteisen ja kanalan väliseinään niin että varsinaiset pesät olisivat eteisen puolella. Pesissä olis pehmikkeenä heinää.
- lattiaan olisi tarkoitus laittaa mattoa ja nostaa se n. 10-15cm ylös seinälle, olisko tämä ok?
- lattialle olisi tarkoitus laittaa turvetta ja kuivikekutteria. Kuinkahan paksusti kumpaakin tulis olla?
- haluaisin kokeilla myös sittä "kompostipehkua" vai mikä sen nimi nyt onkaan... mutta onko mahdollista että lattialla olisi turve + kutteri jasitte orsien alle virittelee jonkinlaisen "kompostipehkun"?
- mikä olisi hyvä ruokapaikka? meillä on kanat ollu nyt kolmisen viikkoa ja ne on kyllä aika veikeitä ruokaillessaan :smt002 . Joten mikä olis hyvä kikka saaha kupit pysymään pystössä? Nyt meillä on 3 kattilaa, vesikuppina, rehukuppina ja kalakkiastiana.
- Kuika iso tulis olla hiekkaastia, kylpyjä varten?
- Kuinka usein siivoatte pesät? entä muun kanalan?

Mulla olis kyllä kysymyksiä jos kuinka paljon muttajos alkuun näihin saisin vastauksia ja mielipiteitä.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Aloitteleva kanatarhuri

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä on kanalankoko 10 kanalla ja kukolla 5m x 5m,sen sisällä on verkolla eristetty eteinen 1m x 1,5m.
Ruokintapaikka on niinkuin lehmillä pihatossa,päänaukot.

Vanhasta jääkaapista oli jäänyt hyllyritilöitä,otin rälläkällä joka toisen pinnan pois,kanoille tuli sopiva pään aukko.Lattian rajaan verkkoon aukko ja pään aukkosermi kiinni.
Lattian rajassa kulkee nelos lauta.
Ruokakuppiin on helppo lisätä ruokaa,ei tarvitse käydä kanojen puolella polkemassa kengän pohjiin paskaa.

Täysrehun ja jyvät syövät 5 litran mehupöntöstä.Pöntön sivulla aukko ja pönttö seinässä kiinni.

Simpukankuorirouhe ja sora ovat muovisessa litran tropic mehulöntissä.Sivulla aukko,naula seinässä ja löntti rivasta kiinni.

Näihin astioihin kanat eivät pääse jalkoineen eivätkä kaada.Ruokaa ja rehua kun ei laita piripintaan,eipä roisku lattialle.

Pesäluukut aukeaa myös eteisen puolelta.

Kananruokinta on helppoa kuin heinän teko.
Maru

Re: Aloitteleva kanatarhuri

Viesti Kirjoittaja Maru »

Mun kanasten jyvä/rehusäiliö roikkuu katosta, kuten vesikin.
Koukku kattoon ja ketjua. Alapäähän iso s-koukku, niin helppo irroittaa täyttöön ja pesuun. Ketjussa helppo muuttaa korkeutta pehkun paksuuden muuttumisen mukaan. Sen verran korkealla, et kanan kaulan korkeudella reuna.

Seiniin olen laittanut vaakaan kakkoskakkosen ja siihen ruuveilla lankakoreja, missä kipoissa sora, kalkki, munan kuoret. Niitä kahdes paikassa, et kaikki saa varmasti. Toisella seinällä samallalailla, (3koria vierekkäin) sinne laitan ruoan tähteet yms. Kuivat heitän pehkuun, et saavat kuopia.
Siksi kakkoskakkoset, et voi pehkun paksuuden mukaan koreja siirtää alemmas tai ylemmäs. Ei tarvii tehdä seinästä neulatyynyä eli reikiä täyteen :smt003 (mul kans uus kanala, seinät filmivaneria)

Mä olen tykännyt käyttää pesissä kutteria. Makuasia :smt001

Jos kestopehkua ajattelit, kannattaa matto nostaa ainakin puoli metriä seinälle. Riippuu tietty mitä matskuu seinä on. Esim filmivaneri kestää itse kosteutta.

Jos siivoat lattian kerran viikos tai kahdes, kannattaa pitää turve ja kutteri vähäisenä. On tietty nopeampi ja helpompi poistaa vanhat ja laittaa uudet tilalle.
Jos kestopehkua haluat, tyhjennetään se vain kerran vuodessa. Lisätään vain uutta päälle. Täällä siihen yksityiskohtaiset ohjeet yleiskeskustelu osiossa.
Voi laittaa myös niin, et muualla ohemmalti ja orsien alla kestopehkua. Kanat tosin levittää sen tehokkaasti kaikkialle yhtä paksuksi :smt045

Kanat tykkää kylpeä pehkussa. Eivät välttämättä tarvitse erillistä kylpy paikkaa. Meillä kaikki kylpee yhtäaikaa, eli mikään muu kuin pehku ei olisi riittävän iso alue :smt003

Tasot siivoan päivittäin. Niiden päällä mul kans kutteria. Siitä helppo kerää kakat ym pois ja uutta lisää. Pesiin vaihdan uudet tarvittaessa, tai noin kerran kuussa/ kahdessa kuussa. Mulla kestopehku, eli joskus sekoitan vähän ja lisään uutta turvetta ja/tai kutteria. Lehtiä ja vettä ym ruoantähteet.

Näin meillä, mutta tapojahan on niin monta, kuin tekijöitäkin :smt006
Maari

Re: Aloitteleva kanatarhuri

Viesti Kirjoittaja Maari »

Kiitos paljon vastauksista :)

Nyt on kanat ja kukko ollu uusissa tiloissa.
Seinät ja katto on hirsipanelia joka maalattiin kalkkimaalilla ja lattiassa muovimatto seinälle nostettuna.
Pesät laitettiinki niin että munat voidaan kerätä eteisen puolelta ja ite pesien runko on eteisen puolella. Eipähän tullu ylimääräistä siivoustasoa kun laitto pesät pois varsinaisesta kanalasta.

Tein erillisen irrallisen tason johon kiinnitin irrotettavan juomapullon, kalkki ja hiekkaastiat. Ne teinkin mehukattimehupulloista.
Ruoka-automaatin tein katosta roikkuvaksi. Putkea halkasijaltaan n.15 cm n70 cm pitkästi, alaosaan lovet ja putken alaosa kiinni karkkirasiaan jonka laiton vielä vanerilevyn päälle. Hyvin on syönti onnistunu ja ruoka pysyy puhtaana.

Orret laitettiin yhdelle seinälle n. 1m korkeuteen ja toinen n. 1.3m. Orsien alle laitettiin muovitettu levy josta on helppo siivota jätökset.
Orsien alle olis vielä tarkotus tehdä laatikko kylpesmistä varten vaikka näyttäähän tuo onnistuvan ilman laatikkoakin :)

Ilmastointi tehtiin niin että orsien alle lattian rajaan kuitenkin pehkun yläpuolelle ;) reikä ja katon rajaan toinen. Ainakin vielä on ollu ihan ok, mutta sitäkin täytynee seurailla. Ekä päivinä meinas hieman kosteutta esiintyä mutta josko se oli siitä kun tuotiin kaikki tarvittava pehkumateriaali ja lämpöäasteita nostettiin hieman.

Laitettiin muuten yksi ikkunallinen seinä tänne taloon päin niin on ihan mukvan näköstä kun näkee ketä siellä orrella istuskelee :) Kesällä sitten onkin kanalan siirto tuohon hieman lähemmäs ja aitauksen tekokin jäi ensi kesään.
minkuliini

Re: Aloitteleva kanatarhuri

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Maari: miten eristit mökin ja onkos sulla joku lämmitin siellä? Itsekkin olen samantapaista kana mökkiä suunnitellut!
Vastaa Viestiin